او با اشاره به اینکه مترو قبل از شیوع بیماری کرونا یک وسیله حملونقلی ایمن، سالم و ارزان بود و شهروندان برای سفرهای درون شهری به خوبی از آن استقبال کردند، اظهار کرد: در زمان احداث خط یک مترو پیرامون آغاز خط دوم تردیدهایی وجود داشت و اکنون نیز برای عملیات اجرایی خط سوم مترو تردیدهایی وجود دارد. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر توجه به حقوق شهروندان در مدیریت شهری، خاطر نشان کرد: ورود «تیبیام» به ایستگاه لاله برای ما بهانهای شد تا در جمع مهندسان و کارگران حضور پیدا کنیم و از آنها برای تلاش شبانهروزی قدردانی کرده و خدمات آنها را ارج نهیم و به آنها بگوییم کاری که شما زیر زمین شهر انجام میدهید، با توجه به اینکه از چشم و انظار عمومی و شهروندان شهر دور است، اما ارزش این فعالیت به گونهای است که در آینده همگان درباره بزرگی این تلاش و کار قضاوت خواهند کرد.
احداث مترو مقرون به صرفه است
نصر اصفهانی ادامه داد: در حال حاضر مترو یکی از بهترین مدهای حملونقل درونشهری است که برای احداث هر یک کیلومتر مسیر آن بالغ بر یکهزار میلیارد تومان هزینه میشود؛ اما حسن کار این است که احداث مترو، 150 سال عمر دارد؛ پس احداث آن مقرون به صرفهترین مد حملونقل عمومی ایمن و پاک است. او تصریح کرد: احداث خط یک مترو ۱۷ سال طول کشید؛ اما میتوانیم با برنامهریزی و تصمیمهای جسورانه خط دوم را حداکثر در مدت زمان هشت سال تکمیل کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امیدوارم منتخبان مردم در شورای شهر و شهردار آینده اصفهان با استفاده از ظرفیتهای ایجادشده خواستههای بحق شهروندان را به نتیجه برسانند تا در پایان دوره ششم شاهد بهرهبرداری از خط دوم متروی اصفهان باشیم.
مترو، توسعه و آسایش را به مردم هدیه میدهد
در ادامه این آیین، شهردار اصفهان گفت: خوشحالم که در حال حاضر پس از یک سال و هشت ماه شاهد ورود دستگاه حفاری به ایستگاه لاله هستیم تا از این رهگذر مسیر خود را ادامه دهد. قدرت اله نوروزی افزود: ما برای احداث ایستگاه لاله دغدغههایی داشتیم؛ چراکه ابتدا قرار بود این ایستگاه در سویی دیگر قرار بگیرد؛ اما پس از آن به مکان فعلی منتقل شد؛ زیرا معتقدیم ایستگاهها باید در محلی احداث شود تا در آینده نقش توسعهای خود را بهتر ایفا کند و در خدمت رسانی به مردم موفقیت بیشتری داشته باشد. او با اشاره به اینکه اقدامات عمرانی در شهر یا کشور سبب رشد و پیشرفت اقدامات فیزیکی میشود و حجم کار و تعداد پروژهها را افزایش میدهد، تصریح کرد: زمانی میتوانیم به کارهایی که در زمینه عمرانی انجام شده است، افتخار کنیم که توسعه به معنای واقعی به تحقق رسیده باشد. توسعه به این معناست که اقدامات عمرانی آسایش را برای مردم به ارمغان آورد و در ارتقای کیفیت زندگی آنها اثربخش ظاهر شود و اگر اقدامات این نتایج را در بر نداشت کارهایی بوده که توسعه را در خود جای نداده است.
شهردار اصفهان گفت: خوشحالیم که در چهار سال گذشته تمام طرحها، لوایح و اقدامات عمرانی بر اساس برنامه به نتیجه رسید؛ چراکه در ابتدای فعالیتم بهعنوان شهردار اصفهان برنامه سنجشپذیر ارائه دادم و کاری که بر اساس برنامه سنجشپذیر انجام شود، قطعا میتواند نتیجهمحور و مسئلهمحور نیز باشد.
آلایندگی دغدغه مهم اصفهان است
نوروزی با بیان اینکه اکنون آلایندگی در شهر اصفهان یک دغدغه مهم محسوب میشود، اظهار کرد: اگر در حال حاضر شهرداری تمام تلاش و همت خود را روی حملونقل متمرکز کرده و همه فعالیتهای عمرانی به حملونقل مربوط میشود، به دلیل توسعه شهر است.
اگر جاده فرزانگان، پل آفتاب و مجموعهپلها و تقاطع چهار سطحی شهید سلیمانی احداث و ایجاد حلقه حفاظتی شهر به عنوان فعالیت جدی تلقی میشود، به این معناست که در راستای کاهش آلایندگی و ترافیک و تأمین ایمنی و آرامش برای شهروندان کارهای خوبی انجامشده تا توسعه را به معنای واقعی رقم زده و اقدامی اثربخش در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان انجام داده باشیم.
او اضافه کرد: اگر امروز همه امکانات را برای تکمیل مترو گذاشتهایم و روزهای دوشنبه هر هفته همراه با معاون مالی و اقتصادی در سفر به تهران در بانکهای مختلف و سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا کردهایم به دلیل آن بوده که در عرصه حملونقل اقدامات مؤثری انجام دهیم تا مردم بتوانند از این خدمات به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: خط دوم متروی اصفهان از ایستگاه دارک، فعالیت خود را آغاز کرده است و ایستگاه لاله، پنجمین ایستگاه خط دوم شناخته میشود و از محل ایستگاه دارک تا لاله چهار هزار و ۳۰۰ متر فاصله وجود دارد که در جبهه شمالغرب تونل خط دوم مترو به طول چهار هزار و ۳۰۰ متر حفاری شده است.
اجرای عملیات متروسازی در اصفهان
نوروزی با بیان اینکه اکنون ۱۳ ایستگاه خط دوم در حال احداث است و هرکدام پیشرفتی از 60 تا 100 درصد داشته است، گفت: ایستگاه لاله به لحاظ احداث و انجام فونداسیون ۹۰درصد، ایستگاه عاشق اصفهانی صددرصد، ایستگاه عمان سامانی ۸۰درصد و ایستگاه شاهد تاکنون 60درصد پیشرفت داشته است. در این خط مترو احداث ۱۶ ایستگاه برای فاز اول و دوم مد نظر قرار گرفته که فاز بعدی آن حد فاصل کهندژ به سمت خمینیشهر ادامه پیدا میکند و عملیات حفاری از جبهه غربی خط دوم مترو با استفاده از یک تی بی ام به قطر 9.5 متر درحال انجام است.
او با بیان اینکه در بودجه امسال برای انجام عملیات آزادسازی فضای ایستگاه متروی رهنان اعتبارهای لازم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در جبهه غربی خط دوم مترو ایستگاههای خلجا، چهارسوق و خرازی در حال احداث است و عملیات آزادسازی فضای ایستگاه فلسطین نیز به پایان رسید. اکنون نیز برای احداث ایستگاههای امام علی(ع)، ابنسینا و حافظ مذاکرات اولیه انجام شده و به زودی فعالیت اجرایی آنها شروع خواهد شد. با این اقدام بزرگ و عظیم، میطلبید که به موازات احداث خط دوم، تأمین تجهیزات و اجرای زیرساختها انجام شود؛ اما شرایط اقتصادی کشور، تحریمها و روابطی که در عرصه بینالملل با مشکل روبهرو شد، این اجازه را به ما نداد که در اصفهان حرکت نو و موازی در کنار عملیات عمرانی انجام دهیم.
او اضافه کرد: ما در مقابله با این مشکلات کوتاه نیامدیم و مذاکرات و جلساتی با شرکت مپنا و بانک مرکزی انجام و راهکارهای موفقیتآمیزی پیدا شد. در همین راستا قرار شد اجرا از شرکت خارجی به شرکت داخلی واگذار شود و با حمایت بانک مرکزی از طریق فاینانس این اهداف را عملیاتی کنیم. شهردار اصفهان از انعقاد قرارداد عمرانی به میزان ۶۰۰ میلیون یورو که معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان میشود در روزهای باقیمانده این دوره مدیریت شهری خبر داد و گفت: این اقدامی افتخارآمیز است؛ زیرا اکنون که میزان بودجه شهرداری چهار برابر بیشتر از گذشته است و رقم آن به 10هزار میلیارد تومان رسیده است، تأمین ۱۸ هزار میلیارد تومان برای تجهیزات برق و تأسیسات خط دوم مترو پس از اتمام عملیات عمرانی آن مسرت بخش است و به ما کمک میکند.
نوروزی با بیان اینکه این اقدامات میتوانست چهار سال پیش در عملیات موازی با فعالیتهای عمرانی این خط انجام شود، ولی دلایل خارج از اراده مدیریت شهری مانع این کار شده بود، خاطرنشان کرد: امیدوارم در این فرصت باقیمانده از این دوره مدیریت شهری موفق شویم قرارداد ۱۸هزار میلیارد تومانی را به سرانجام برسانیم و ریلگذاری آن را به گونهای انجام دهیم که این قرارداد به شکل درست و با برنامهریزی عملیاتی شود. بدون تردید کسی به تنهایی نمیتوانست چنین اقدامات بزرگی را رقم بزند؛ پس ما با همکاری و تعامل توانستیم این کار را به نتیجه کنونی برسانیم.
او ضمن تشکر از پیمانکاران خط دوم مترو و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: پیمانکاران با توجه به مشکلات مالی موجود در این راه ایثارگری و شجاعت به خرج دادند که این کارها قابل ستایش است. در این مکان مدیر طرح باید نقش مدیریتی را ایفا کند تا بتواند این پروژه بههمپیوسته و پیچیده را به نحو احسن فعال نگهدارد.
نوروزی بیان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان در مواقع موردنیاز با مصوبات خود همکاری لازم را با شهرداری داشته است و به گونهای کار را پیش برده که شهرداری با هیچ مشکلی مواجه نشود.شهردار اصفهان تصریح کرد: معاون مالی و اقتصادی شهرداری تا کنون ۲۰۴ مرتبه همراه با من به تهران آمد که این اقدام به معنای اوج ایثار و همکاری بوده تا منابع مالی لازم برای تکمیل مترو تأمین شود؛ به همین دلیل تعامل بین مدیریت سازمان قطار شهری و حوزه مالی و اقتصادی شهرداری بسیار کارساز و نتیجهبخش بوده و توانسته است ما را به اهداف خود نزدیکتر کند.
نوروزی گفت: ورود سههزارمیلیارد تومان به این عرصه در این چند سال به این معناست که چرخ فعالیت عمرانی به موقع بچرخد تا مهندسان و کارگران که عاملان اصلی همه کارها هستند، بتوانند با عشق و علاقه در زیر زمین، شهر دیگری بسازند و در آینده مردم بتوانند از آن استفاده کنند. او خاطر نشان کرد: کارگران و مهندسان در تأمین رفاه عمومی شهروندان و توسعه شهر به هر میزان که نقش ایفا میکنند، سهیم هستند و امیدواریم در سه سال آینده شاهد بهرهبرداری خط دوم مترو باشیم.
کارکردن در مترو یک ایثار واقعی است
شهردار اصفهان گفت: یقین دارم اگر همه شرایط در کشور فراهم شود احداث خط دوم مترو ظرف مدت چهار سال به پایان میرسد. کار کردن در این مکانها مانند کار در عمق یک معدن است و این خطر و ریسک یک ایثار واقعی است که با عمل خیرخواهانه بسیار تفاوت دارد. نوروزی افزود: ایثار یعنی خود را فداکردن برای ماندن و راحت زندگیکردن دیگران؛ پس ارزش مترو در بازوان، فکر و اندیشه مهندسان و کارگران فعال است. این کارگران هستند که دستگاه عظیم «تیبیام» را حرکت میدهند تا آسایش را در این شهر برای مردم تأمین کنند و رفاه به معنای واقعی فراهم شود.او اظهار کرد: خط یک مترو پس از گذشت ۱۷ سال تنها 85درصد از آن تکمیل شده بود و عدهای بر این باور بودند که در شش ماه نخست فعالیت این دوره مدیریت شهری، اقدامات عمرانی انجام نشد و دلیل این اظهارات آن بود که شناخت درستی از اجرای اقدامات عمرانی در شهر نداشتند.
شهردار اصفهان با بیان اینکه در شش ماه نخست فعالیتش تمام تمرکزش را بر تکمیل خط یک مترو گذاشته است، خاطرنشان کرد: با این اقدام در مدت چهار ماه توانستیم ۱۵درصد باقیمانده از خط یک مترو را احداث و دعاوی ۱۷ساله آن را حل کنیم. به نوعی در چهار ماه به اندازه چهار سال فعالیت داشتیم و کارهای لازم را انجام دادیم؛ همچنین توانستیم تعداد مسافران خط یک مترو را از یکهزار و ۶۰۰ نفر تا پایان سال 98 و قبل از شرایط کرونایی به 120 هزار نفر برسانیم. مسافران خط یک مترو ابتدا با سرفاصله نیمساعت با مترو سفر میکردند؛ اما اکنون سرفاصله زمانی ۱۱ دقیقه شده است. این کار یک اقدام انقلابی و جهادی است که باید ادامه پیدا کند. نوروزی بیان کرد: کارگران و مهندسان همه باید با امید این مسیر را بهطور جدی ادامه دهند و بدانند که در حفظ جان مردم نقش مهمی را ایفا میکنند.او با اشاره به اینکه در حال حاضر آلودگی هوا مردم را به مرگ تهدید میکند، خاطرنشان کرد: اقدامات ترافیکی اثر مستقیم بر زندگی مردم دارد و همه این موضوعها به معنای توسعه پایدار، توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندان است.شهردار اصفهان در ادامه گفت: «تیبیام» تا چهار ماه آینده به ایستگاه شاهد میرسد.
طراحی خط دوم مترو در سه فاز
مدیرعامل سازمان قطارشهری شهرداری اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: خط دوم متروی اصفهان در سه فاز طراحی شد. در ابتدا فاز اول آن از ایستگاه دارک تا میدان امام علی(ع) تعیین شده بود؛ اما به تازگی ایستگاه آخر آن به ایستگاه میدان قدس تغییر و طول این مسیر از هفت و نیم کیلومتر به شش و نیم کیلومتر کاهش پیدا کرده است. محمد رضا بنکدار هاشمی افزود: از ایستگاه دارک تا ایستگاه لاله چهار هزار و ۳۰۰ متر حفاری در دو تونل انجام شده است و اکنون شاهد تکمیل ۷۰درصد عملیات حفاری تونل فاز یک خط دوم متروی اصفهان هستیم.او تصریح کرد: از جبهه غربی خط دوم عملیات حفاری با استفاده از یک دستگاه «تیبیام» به قطر ۹,۵ متر شروع شده که پیمانکار اجرایی عملیات، قرارگاه خاتمالانبیا(ص) است.مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: در حال حاضر از مجموع ۱۶ ایستگاه طراحیشده برای خط دوم متروی اصفهان، عملیات اجرایی ۱۳ ایستگاه آغاز شده و تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته است؛ به طوری که حدود ۵۰ درصد عملیات سفتکاری این 13 ایستگاه تکمیل شده است.
بنکدار هاشمی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰درصد از عملیات سازه و سیویل خط دوم انجام شده و این موضوع بسیار قابل ستایش است.
او با بیان اینکه عملیات اجرایی خط دوم از دو سال قبل شروع شد، اظهار کرد: اسفند ۹۷ کاترهد« تیبیام» خط دوم را خریداری و عملیات حفاری را از فروردین ۹۸ آغاز کردیم که اجرای این عملیات برای ما یک رکورد بود.مدیرعامل سازمان قطارشهری تصریح کرد: در طول دو سال گذشته با توجه به تحریمها و مشکلات اقتصادی پیشرفت خوبی را در رابطه با احداث خط دوم داشتیم و تلاش کردیم ایستگاهها را قبل از ورود «تیبیام» آماده کنیم و بر این موضوع تأکید زیادی داشتیم. در حال حاضر ایستگاه لاله که پنجمین ایستگاه این خط است با همین روش کار خود را به پیش برده و در ترافیک شهری خللی ایجاد نکرده است.بنکدار هاشمی ادامه داد: چهارماه دیگر دستگاه «تیبیام»
به ایستگاه شاهد میرسد و اگر این فعالیت در خط دوم مترو با همین سرعت و دقت ادامه پیدا کند تا چهار سال آینده خط دوم مترو نیز تکمیل خواهد شد.مدیر عامل سازمان قطارشهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عملیات کل عمرانی مترو به سازه و سیویل مربوط است، گفت: ۵۰درصد باقیمانده نیز مربوط به تأمین تجهیزات و تأسیسات برای این خط مترو است.




