پیچ‌وخم‌های آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش

درحالی‌که مطابق با اعلام معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، 26 اسفندماه به‌عنوان تاریخ برگزاری آزمون استخدامی معین شده است، خبرها حاکی از مخالفت وزارت علوم با پذیرش نیمه‌متمرکز رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان است.

تاریخ انتشار: 02:51 - دوشنبه 1401/12/1
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
پیچ‌وخم‌های آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش

درحالی‌که مطابق با اعلام معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، 26 اسفندماه به‌عنوان تاریخ برگزاری آزمون استخدامی معین شده است، خبرها حاکی از مخالفت وزارت علوم با پذیرش نیمه‌متمرکز رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش از برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش در ۲۶ اسفند سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد: ۸۰ هزار نفر از نیروهای آموزش‌وپرورش مشمول بازنشستگی هستند که احتمالا حدود ۶۵هزار نفر از آن‌ها تا مهر سال آینده بازنشسته خواهند شد.

او افزود: برای دوره ابتدایی تلاش ما این است تا پایان اسفند آزمون را برگزار کنیم و حدود ۲۵ هزار نفر نیروی موردنیاز از طریق آزمون ماده ۲۸ با اصلاح شرایط احراز آموزگاری و اصلاح مواد آزمونی و سازوکار ارزیابی، مصاحبه و گزینش شرایطی را فراهم کنیم تا داوطلبان متعهد و متخصص وارد آموزش‌وپرورش شوند.

ستاری‌فرد گفت: پیش‌بینی شده است آزمون ۲۶ اسفندماه برگزار شود، فرایند مصاحبه و گزینش در سال بعد خواهد بود و اگر به هر دلیل آزمون برگزار نشود در سال بعد در اولین‌فرصت برگزار خواهیم کرد.

او بیان داشت: سقف سنی پیش‌بینی‌شده برای شرکت در آزمون ۴۰ سال تمام است؛همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به نامه وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص معرفی چند برابر ظرفیت و انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی برای رشته آموزش ابتدایی در آزمون سراسری، اعلام کرد: امکان پذیرش نیمه‌متمرکز رشته آموزش ابتدایی وجود ندارد.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، یازدهم دی‌ماه امسال در نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کرده است پذیرش دانشجو در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان به شیوه نیمه‌متمرکز به‌منظور ایجاد فرصت کافی برای انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی معرفی داوطلبان واجد شرایط به میزان حداکثر تا دو برابر ظرفیت پذیرش، هم‌زمان با اعلام نتایج رشته‌های متمرکز یا حداکثر تا هفته اول مهر 1402 انجام شود.

مدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پاسخ به نامه وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص معرفی چند برابر ظرفیت و انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی برای رشته آموزش ابتدایی در آزمون سراسری اعلام کرد: در آزمون سراسری سال 1401، ظرفیت رشته‌های دوره فرهنگیان 25 هزار و 558 نفر بود که از این تعداد حدود 73درصد یعنی 18هزار و 683 نفر به رشته آموزش ابتدایی اختصاص داشت.

در آزمون سراسری پذیرش دانشجو مختص دانشگاه فرهنگیان نیست و پذیرش تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات از طریق این آزمون انجام می‌شود و لازم است برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای صورت پذیرد که دانشگاه‌ها و مؤسسات، سال تحصیلی جدید را در اول مهر آغاز کنند.

پذیرش به شیوه نیمه‌متمرکز که در سنوات گذشته برای برخی از رشته‌ها یا دانشگاه‌های دارای آزمون عملی یا مصاحبه ازجمله دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شد، مشکلات زیادی را برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایجاد می‌کرد.

به‌این‌علت که بسیاری از افراد معرفی‌شده ابتدا در رشته‌های متمرکز قبول و سپس با شرکت در آزمون عملی، یا مصاحبه و پذیرش نهایی در رشته‌های نیمه‌متمرکز عملا جابه‌جا می‌شدند.

درنتیجه بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌ها در نیم‌سال دوم ریزش داشتند.بر این اساس، برای حل این مشکلات، زمان آزمون عملی یا مصاحبه این رشته‌ها به قبل از گزینش نهایی انتقال یافت تا خللی در برنامه دانشگاه‌ها به‌وجود نیاید.

در صورت پذیرش نیمه‌متمرکز رشته آموزش ابتدایی، با توجه به استقلال داوطلبان از رشته‌های دوره فرهنگیان و اشاره به این امر که بیشتر پذیرفته‌شدگان در دوره فرهنگیان از سطح علمی مطلوبی برخوردارند، بسیاری از آنان ابتدا در رشته متمرکز قبول و با اشغال ظرفیت این کد رشته‌محل‌ها مانع قبولی سایر داوطلبان علاقه‌مند می‌شوند و با انتقال به دانشگاه فرهنگیان ظرفیت رشته‌‌محل‌های قبولی اولیه خالی می‌ماند.

با توجه به موارد فوق، امکان پذیرش نیمه‌متمرکز رشته آموزش ابتدایی وجود ندارد و این وزارت با برگزاری آزمون سراسری در اوایل خرداد یا بازه زمانی جلوتر به‌این‌علت که مستلزم تغییر برنامه امتحانات نهایی است نیز موافق نیست.

لذا پیشنهاد می‌شود در زمان ثبت‌نام برای آزمون سراسری گزینه علاقه به تحصیل در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان به شکل نیمه‌متمرکز برای داوطلبان لحاظ شود تا از ابتدا تعداد افراد علاقه‌مند مشخص و برای مصاحبه به آن وزارت معرفی شوند.

ماجرای کاهش سن ورود به تربیت‌معلم

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به نامه معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد: کاهش حداکثر سن از 24 سال تمام به 22 سال تمام، اعتراض‌های داوطلبان تحصیل در دوره فرهنگیان را به‌همراه دارد.

به گزارش فارس، رئیس دانشگاه فرهنگیان اواخر دی‌ماه امسال اعلام کرد که مصاحبه عمومی و علمی سال آینده ۳۰درصد نمره خواهد داشت و این برخلاف مصاحبه‌های سال‌های قبل است که هیچ نمره‌ای نداشت؛ همچنین گزینش مستمر هم در طول تحصیل انجام می‌شود.

رضا مرادصحرایی اظهار کرد: سال آینده، کف تراز دانشگاه فرهنگیان هفت‌هزار خواهد بود که ۵۰۰ نمره نسبت به امسال اضافه شده است. معدل داوطلبان گروه علوم انسانی باید حداقل ۱۵ و گروه علوم ریاضی، تجربی، کاردانش و فنی حداقل باید ۱۴ باشد. با این نمره علمی به مصاحبه دعوت خواهند شد.

اما عبدالرسول پورعباس،معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، 16 بهمن 1401 خطاب به صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد: بازگشت به نامه مورخ اول بهمن 1401 در خصوص شرایط و ضوابط پذیرش دانشجوی متعهد خدمت برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از طریق آزمون سراسری سال 1402، با توجه به تمایل زیاد داوطلبان به تحصیل در این دوره، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

1. از سال 1402 پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس ضوابط مصوبه سیاست‌ها و ضوابط سامان‌دهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور انجام پذیرد.

طبق مندرجات ماده 5 مصوبه فوق، مؤسسه می‌تواند در پذیرش دانشجو در رشته‌محل‌های پرمتقاضی حدنصاب برای نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای عالی سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی کند.

همچنین در آزمون سراسری سال 1401 ظرفیت رشته‌محل‌های دوره فرهنگیان 25هزار و 558 و تعداد پذیرفته‌شدگان 23هزار و 927 نفر بوده است. ملاحظه می‌شود تعداد 1631 ظرفیت این دوره خالی مانده است.

در آزمون سراسری سال 1401 کسب نمره حداقل 6500 در زیرگروه مربوط الزامی بوده و حدود 4400 نفر از پذیرفته‌شدگان دارای نمره قبولی کمتر از هفت‌هزار بودند.

بنابراین افزایش حدنصاب نمره از 6500 به هفت‌هزار گرچه سبب افزایش کیفیت علمی پذیرفته‌شدگان می‌شود، اما ظرفیت خالی‌مانده را نیز افزایش می‌دهد. با توجه به موارد فوق، افزایش حدنصاب نمره برای سال 1402 ممکن نیست.

2. در قانون و مصوبه یادشده در بند 1، نمره‌ای برای مصاحبه تعریف نشده است؛ لذا امکان اعمال آن به‌صورت نمره وجود ندارد.

3. در سنوات گذشته مطابق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری (دادنامه شماره 1821 مورخ 13 آذر 1397)، افزایش معدل و تعیین شرط معدل 15 برای پذیرش دانشجو در دوره فرهنگیان ابطال شده است.

از سوی دیگر، افزایش معدل برای داوطلبان دارای دیپلم «ادبیات و علوم انسانی» و «علوم و معارف اسلامی» از 14 به 15، اعتراض‌های این داوطلبان را به همراه دارد؛ همچنین لحاظ معدل کل 14 برای داوطلبان دارای دیپلم «فنی و حرفه‌ای» و «کاردانش» باعث تشدید اعتراض‌های داوطلبان دارای دیپلم «ادبیات و علوم انسانی» و «علوم و معارف اسلامی» خواهد شد. با توجه به موارد فوق ضروری است در خصوص اخذ مجوزهای لازم برای پیشگیری از اتفاق‌ها و اعتراض‌های آزمون سراسری سال 1397 و 1396 انجام پذیرد.

4. کاهش حداکثر سن از 24 سال تمام به 22 سال تمام، اعتراض‌های داوطلبان تحصیل در دوره فرهنگیان را به‌همراه دارد. شایان ذکر است. در آزمون سراسری سال 1400 ابتدا طی نامه شماره 700.71911 مورخ 28 تیرماه 1400 آن معاونت، حداکثر سن مجاز 22 سال اعلام شد. سپس با توجه به اعتراض‌های داوطلبان طی نامه شماره 710.79190 مورخ 13 مرداد 1400 به 24 سال اصلاح شد.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج − یک =