معایب و ضعف‌های فنی پلتفرم «شاد»

شاکیان شاد!

«شاد» باعث ناراحتی دانش آموزان و خانواده‌هایشان شده و این قصه مربوط به امروز و دیروز نیست. از زمان «کرونا» آغاز شد و هرچه گذشت، نه‌تنها وضعیت بهتر نشد، که بدتر هم شد! حالا حتی صدای نمایندگان مجلس هم برای مشکلات این پیام‌رسان درآمدهاست.

تاریخ انتشار: 10:11 - یکشنبه 1403/10/16
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
شاکیان شاد!

به گزارش اصفهان زیبا؛ «شاد» باعث ناراحتی دانش آموزان و خانواده‌هایشان شده و این قصه مربوط به امروز و دیروز نیست. از زمان «کرونا» آغاز شد و هرچه گذشت، نه‌تنها وضعیت بهتر نشد، که بدتر هم شد! حالا حتی صدای نمایندگان مجلس هم برای مشکلات این پیام‌رسان درآمدهاست. به‌تازگی یکی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: مشکلات فنی پلتفرم «شاد» و سرعت پایین اینترنت در بسیاری از مناطق کشور، باعث شده تا دانش‌آموزان نتوانند به‌طور کامل از آموزش مجازی بهره‌مند شوند.

این را سیدمحسن موسوی زاده گفته و با اشاره به اینکه پیام‌رسان «شاد» به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی آموزش در دوران کرونا معرفی شده بود، تأکید کرد: با وجود سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته، این پیام‌رسان هنوز نتوانسته است به‌طورکامل نیازهای آموزشی دانش‌آموزان را برآورده کند. انتشار برنامه زمانی ورود و استفاده مقاطع مختلف از «شاد» نشان می‌دهد که این پلتفرم برای روزهای بحرانی مانند آلودگی هوا، قابل‌اتکا نیست.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از عدم تقویت زیرساخت‌های پلتفرم «شاد» در طول این سال‌ها، این انتقاد را از وزارت آموزش‌وپرورش مطرح کرده که چرا در این مدت به تقویت این پلتفرم نپرداخته و با این اوصاف اصرار به ادامه فعالیت آموزشی در این شبکه اجتماعی را دارد؟!

خانواده‌ها هم شاکی هستند. یک مادر اصفهانی که فرزندانش در متوسطه دوم و مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند، دراین‌باره می‌گوید که مشکلات فنی شاد باعث شده تا فرزندانش نتوانند به‌درستی در کلاس‌ها شرکت کنند.

به گفته او، ارتباطات شاد در بسیاری از مواقع قطع می‌شود و سرعت اینترنت در مناطق روستایی استان به حدی پایین است که عملا استفاده از این پلتفرم غیرممکن می‌شود. او اضافه کرد: «این مشکلات، علاوه بر ایجاد اختلال در روند تحصیل فرزندانش، به‌نوعی بی‌خیالی و سبک‌شمردن تحصیل را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. همین عامل نگرانی خانواده‌ها را دوچندان خواهد کرد؛ اما چاره چیست؟»

به گفته این مادر، استفاده از پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ و ایتا به‌عنوان جایگزین برای شاد، به نظر برخی خانواده‌ها راه‌حلی موقت و عملی برای مشکلات موجود است که با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، قادر به ارسال و دریافت تکالیف، برگزاری کلاس‌ها و پیگیری دروس فرزندان خود هستند؛ در حالی که بستر شاد همچنان با مشکلات فنی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

هرچند به نظر می‌رسد متولیان و مسئولان امر در وزارتخانه و ادارات کل استان‌ها، چندان قبول ندارند که «شاد» مشکل دارد، ما در گفت‌وگو با نمایندگان استان اصفهان در کمیسیون آموزش مجلس این موضوع را مطرح کردیم. پاسخ‌های «پولادی» و «رحیمی» هم شبیه صحبت‌های موسوی‌زاده، حاوی تأیید ضعف‌های فنی «شاد» و انتقاد از محدودسازی وزارت آموزش‌وپرورش در استفاده از پلتفرم‌های دیگر بود.

آموزش‌وپرورش نباید خود را محدود به «شاد» کند

اکبر پولادی، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس است، در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» با تأکید بر اینکه نسل امروز با فضای مجازی عجین شده و ضرورت ایجاب می‌کند که از فناوری‌های نوین استفاده کنیم، گفت: قدرت تصویر بیشتر از شیوه‌های دیگر است؛ لذا پیام‌رسان‌هایی که قادر به برقراری ارتباط تصویری در آن‌ها هستیم، محبوب‌تر هستند. از جمیع جهات به این نتیجه می‌رسیم که آموزش در قالب فناوری نوین از ضرورت‌های جامعه ماست.

او با بیان اینکه برای نیل به این هدف و استفاده از این فناوری‌ها، یک بعد این است که شرایط سخت‌افزاری در کلاس‌های درس فراهم باشد، تصریح کرد: آموزش‌وپرورش باید این شرایط را فراهم کند؛ ضمن اینکه دانش‌آموزان هم باید شیوه بهره‌گیری مطلوب و بهینه از این فضا را یاد بگیرند. در کنار دانش‌آموزان، معلمان هم باید بتوانند علمشان در زمینه استفاده از پلتفرم‌ها و فناوری‌های نوین را به‌روزرسانی کنند و توانمندی‌های خود را افزایش دهند.

در این فضا باید بتوانیم محتوای لازم و مفید را هم فراهم کنیم. پولادی در بخش بعدی صحبت‌های خود و در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود گذشت چندین سال از زمان کرونا تاکنون آموزش‌وپرورش نتوانسته مشکلات زیرساختی و فنی پلتفرم شاد را حل کند و با این وجود همچنان اصرار به استفاده دانش‌آموزان از این پلتفرم دارند، تصریح کرد: رسیدن به نقطه مطلوب، شرایطی دارد که باید فراهم باشد. اقداماتی که باید در این زمینه صورت بگیرد، مستلزم برنامه‌ریزی مناسب است. یکی از مهم‌ترین موضوعات، اعتبار و بودجه است که باید تأمین شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس تأکید می‌کند که این کمیسیون پیگیر است تا وزارت آموزش‌وپرورش را ملزم به آغاز حرکت در زمینه بهبود زیرساخت‌های آموزشی در بستر فضای مجازی کند: متأسفانه برخی محدودیت‌ها باعث شده فرصت‌ها از دست برود. کمیسیون آموزش بنا دارد در سال جاری، آموزش‌وپرورش را به این سمت سوق بدهد و تشویق کند که در این فضا پیش برود. درحال حاضر حرکت، کند است و شتاب لازم را ندارد؛ اما به آینده خوش‌بینم و کمیسیون در این زمینه جدیت دارد.

از پولادی درخصوص بودجه آموزش‌وپرورش و محدودیت‌هایی که این وزارتخانه برای رسیدن به اهداف خود دارد، سؤال می‌کنیم. پاسخ آقای نماینده جالب‌توجه و قابل‌تأمل است: در سال‌های گذشته هم متأسفانه بودجه وزارتخانه محدود بوده و امسال هم همین شرایط حاکم است؛ ولی بااین‌وجود به وزارت ابلاغ کردیم که با همین بودجه، اولویت‌های خود را در زمینه توسعه و گسترش فعالیت‌ها و حوزه‌هایی قرار دهد که تأثیرگذاری بیشتری دارند. درحال حاضر اولویت باید استفاده از فناوری‌های نوین باشد.

اما با وجود انتقاداتی که به برخی بسترهای آموزش در فضای مجازی مثل «شاد» مطرح است، آیا بهتر نیست آموزش‌وپرورش دانش آموزان را محدود به استفاده از این برنامه نکند؟ این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال با تأیید اینکه «شاد» مشکلات زیرساختی دارد، گفت: من هم موافقم. آموزش‌وپرورش در این زمینه نباید خود را محدود کند. خودم به‌شخصه معتقدم کسانی که شاد را ایجاد کردند، به دنبال این بودند که فضایی عاری از بی‌اخلاقی و همراه با امنیت در اختیار دانش آموزان قرار دهند که تهدیدآمیز هم نباشد؛ اما باید روی مسائل کیفی و فنی آن هم در این سال‌ها کار می‌شد تا معایب و کمبودها به حداقل برسد. درعین‌حال اگر بخواهیم فقط به شاد متکی و محدود شویم، فرصت استفاده از بقیه برنامه‌هایی که قابلیت دارند را از دست می‌دهیم. باید بتوانیم از تجارب بشری استفاده کنیم و خودمان را محدود نکنیم.

مشکل آموزش‌وپرورش، کمبود بودجه است

اما رمضان رحیمی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی و دیگر عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در این زمینه به «اصفهان زیبا» گفت: آموزش‌وپرورش تأکیدی بر روی استفاده از برنامه شاد ندارد و معلم‌ها و دانش آموزان در ایتا هم گروه تشکیل داده‌اند و به فراگیری و آموزش مشغول هستند. بااین‌حال بنده هم معتقدم شاد باید تقویت شود.

او با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر به‌روزرسانی پلتفرم‌ها، گفت که در کمیسیون آموزش به‌دنبال تحقق این خواسته هستیم: ما در کمیسیون آموزش به دنبال این هستیم که پیگیری کنیم تا اگر زیرساخت‌ها فراهم نیست یا منابع مالی کم است، از طریق سازمان برنامه‌وبودجه بتوانیم اقدام کنیم تا پلتفرم‌ها به‌روزرسانی شوند. مطالبه ما از وزارت آموزش‌وپرورش هم همین است که بر اساس برنامه هفتم توسعه، به‌روزرسانی برنامه‌ها و هوشمندسازی مدارس را در دستور کار قرار دهد.

بودجه کم آموزش‌وپرورش و محدودیت‌هایی که وزارتخانه دارد را در گفت‌وگو با رحیمی نیز مطرح می‌کنیم. این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پاسخ اشاره می‌کند که قبل از رأی اعتماد به وزیر آموزش‌وپرورش، یکی از مطالبات از وزیر پیشنهادی همین بوده که برای افزایش بودجه وزارتخانه در دولت تلاش کند: اتفاقا همین چندروز پیش در همین باره از وزیر سؤال کردیم. او گفت که تلاش خود را کرده و به سازمان برنامه‌وبودجه هم نامه نوشته؛ ولی واقعیتی که نمی‌شود کتمان کرد این است که دولت کسری بودجه و ناترازی بودجه دارد؛ اما ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم.

او در پایان هم تأکید کرد که اگر بسترهای لازم و به‌ویژه بحث امنیت دانش‌آموزان در استفاده از پلتفرم‌های مجازی فراهم باشد، اشکالی ندارد که آموزش‌وپرورش از برنامه‌های دیگر هم برای آموزش استفاده کند و تنها محدود به شاد نباشد و مجوزهای لازم را در این زمینه بدهد؛ ضمن اینکه درحال حاضر در برخی مدارس غیردولتی از برنامه‌های دیگر هم استفاده می‌شود و اگر قرار است بر اساس عدالت آموزشی رفتار کنیم، باید بستر برای استفاده از یک شادِ به‌روزشده، قوی و مطمئن فراهم باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 3 =