مهم‌ترین مشکل اصفهان محیط‌زیست و آب است

محمد نورصالحی، معاون سابق وزیر مسکن و شهرسازی و قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی یکی از مدیران مطرح اصفهان با بیش از سه دهه فعالیت در حوزه‌های مختلف شهرسازی و معماری است. او سابقه چندین دوره معاونت‌های مختلف شهرداری اصفهان را در کارنامه خود دارد. نورصالحی فعالیت خود را به‌عنوان مدیر پروژه‌های عمرانی و تولیدی در شرکت فولاد مبارکه از دهه ۶۰ آغاز کرد و پس‌ازآن مجری پروژه‌های عمرانی استان در مجمع اقتصادی کمیته امداد شد. در دهه ۸۰ و ۹۰ در چند مقطع معاون شهردار اصفهان بود. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان اصفهان و پس‌ازآن معاون وزیر مسکن و شهرسازی و در دوره‌ای قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل شد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور از دیگر مسئولیت‌های او محسوب می‌شود. نورصالحی همچنین از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ به‌عنوان سرپرست سازمان قطار شهری اصفهان فعالیت می‌کرد.

تاریخ انتشار: 09:50 - شنبه 1400/05/2
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه

آقای نورصالحی، انتخاب شهردار اصفهان به کدام مرحله رسیده است؟

انتخاب شهردار در مرحله اول اعلام عمومی شد تا مردم شاخص‌های شهردار اصفهان را بگویند. در مرحله دوم از جامعه نخبگان شهر خواسته شده تا گزینه مناسب برای شهردار را معرفی کنند. مرحله بعد مجموع گزینه‌هایی که اعضای شورا مدنظر دارند یا نخبگان معرفی کردند در شورا بررسی و پالایش می‌شود و با مشخصاتی که مد نظر است مقایسه و در نهایت شهردار معرفی می‌شود.

در کدام مرحله قرار دارید؟

مرحله اول و دوم تمام شده و در حال حاضر در شورا گزینه‌ها در حال بررسی هستند.

گزینه‌های احتمالی چند نفر هستند؟

به تعدادی هست که بتوان از بین آن‌ها یک انتخاب خوب کرد.

گزینه‌های کشوری هم در بین آن‌ها دیده می‌شود؟

بله، گزینه‌های ملی، استانی و شهری داریم. حتی از داخل شهرداری هم گزینه‌های خوبی هستند. نخبگان دانشگاهی و از مجموعه‌ای که به مسائل شهر اشراف دارند هم در میان گزینه‌ها دیده می‌شوند.

شورای ششم چه ملاک‌هایی برای انتخاب شهردار اصفهان در نظر دارد؟

یک‌سری ویژگی‌های قانونی هست که به عنوان مثال شهردار منتخب حداقل باید 30 سال سن و کارت پایان خدمت داشته و معتقد و متعهد به نظام جمهوری اسلامی بوده و تابعیت ایران باشد و… که این موارد شاخص‌های عمومی است. مهم‌ترین شاخص قانونی داشتن 9 سال سابقه مدیریت ارشد است که در سال 97 ابلاغ شده و نسبت به دوره‌های قبل شاخص مهم‌تری است. مردمی، جهادی، انقلابی و پاکدست و شفاف‌بودن، ضد فساد و دارای پشتکار و جدیت داشتن و توجه ویژه به مناطق محروم و موضوعات مهم شهر هم از جمله شاخص‌هایی است که مردم و اعضای شورا برآن‌ها تأکید دارند. درمجموع حدود 18 شاخص در حال جمع بندی است.

شما سال‌ها در شهرداری اصفهان حضور داشتید و از وضعیت شهر اطلاع دارید. اداره اصفهان 1400 چه تفاوتی با اصفهان سال‌های قبل دارد؟ وضعیت اصفهان طی این سال‌ها چه تغییراتی کرده است؟

مهم‌ترین مشکلی که اصفهان در سال‌های اخیر به آن دچار شده، مسائل زیست‌محیطی و مشکل آب هست. گر چه این مسائل مستقیم به شهرداری و شورا مربوط نمی‌شود ولی بالاخره این موارد تأثیرات خیلی مهمی در اداره شهر دارد و به عنوان یک مطالبه جدی مطرح است. مردم قبل از اینکه مطالبات محلی و عمومی داشته باشند، این مطالبه را دارند. شورای شهر هم هماهنگ با سایر مجموعه‌های ملی و استانی و نمایندگان شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی باید این دغدغه را مدنظر داشته و اقداماتی را که می‌تواند انجام دهد. به خصوص برای کاهش آلودگی هوا اقدامات شهرداری اثربخش‌تر است.
مشکل معیشتی مردم ممکن است به صورت مستقیم به شورا مربوط نباشد ولی تسهیل جریان ساخت‌وساز در شهر و کمک به رونق بخش مسکن می‌تواند به رونق اشتغال و کاهش قیمت مسکن در شهر منجر شود.
علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته سعی شده به مناطق حاشیه شهر و کمتربرخوردار توجه بیشتری شود، ولی کماکان کمبود خدمات و امکانات و نابرابری در توزیع خدمات مناطق حاشیه و بعضی مناطق شهر مشاهده می‌شود که باید مدنظر قرار بگیرد. به موازات مناطق حاشیه، توجه به تغییر وضعیت بافت های فرسوده که در دوره‌های قبل هم مدنظر بوده، باید ادامه یابد. با تسهیلگری‌هایی که شورای شهر می‌تواند انجام دهد، فرایند نوسازی و بازسازی و رونق در بافت‌های فرسوده باید سرعت بگیرد.
 گردشگری در ادوار مختلف مورد توجه بوده و به نظر من یکی از اقداماتی که در این دوره هم باید مورد نظر قرا بگیرد، رونق گردشگری و حوزه صنایع‌دستی است. شورا و شهرداری با تسهیل و بستر سازی می‌توانند به اشتغال خرد و متوسط و خانگی کمک کرده و باعث رونق اقتصاد شهر شوند.
نکته‌ای که خیلی مهم است و به نظرم مورد توجه مردم هم هست، ایجاد شفافیت و حذف فرایندهای اضافی در مسیر ارائه خدمات به مردم، کمک به تسریع کار شهروندان و حذف گلوگاه‌هایی که ممکن است به فساد منجر شود هم باید مورد توجه قرار گیرد. این موارد به بی‌اعتمادی بین شهرداری و مردم دامن می زند.

 از شفافیت و حذف فساد صحبت کردید. هر صندلی شورا هم می‌تواند جایگاه خدمت باشد و هم جایگاه رانت. شورای ششم برای پیشگیری از چنین مواردی در مدیریت شهری چه برنامه‌هایی دارد؟

به نظر من هر صندلی شورا یک صندلی خدمت و یک صندلی فرصت برای خدمت به مردم است، برای تسریع و تسهیل کار آن‌ها. خدا نکند که شخصی بخواهد از صندلی شورا به عنوان رانت و فرصت استفاده کند. تصور من این است که در هیچ زمانی در اصفهان این موضوع وجود نداشته ولی ممکن است به این جایگاه مهم و فرصت خوبی که در اختیار یک فرد قرار گرفته، بی توجهی شده باشد. من و همکارانم در شورای ششم تلاش می‌کنیم که از این فرصتی که مردم در اختیار ما گذاشتند و به ما اعتماد کردند، برای خدمت بیشتر و برای توجه به مسائل شهر و شهروندان استفاده کنیم. اگر در زمانی جریان‌های سویی هم در شهرداری به دلیل بعضی غفلت‌ها شکل گرفته و واسطه گری و دلالی بوده، شورا به شکل خیلی خوبی می‌تواند با این پدیده‌ها برخورد کند. در این مورد نقش شهردار و مدیران شهرداری حائز اهمیت است. مدیران شهرداری باید پاکدست باشند و به جریان سالم امور در شهرداری حساس باشند. این مسئله مهمی است البته شورا هم باید از بعد نظارتی، امور و فعالیت‌هایی که در شهرداری انجام می‌شود را رصد کرده تا از سلامت کار در بخش‌های مختلف شهرداری اطمینان پیدا کند.

شمـــــا سال‌ها ریاســـــــت شهرک‌های اقماری اصفهان را برعهده داشتید و به طور حتم از وضعیت مهاجرپذیری اصفهان و سرریز جمعیت شهر به این شهرک‌ها اطلاع دارید. الان وضعیت مهاجرت در شهر اصفهان به چه صورتی است و آیا شورای شهر در حیطه اختیارات خود می‌تواند از مهاجرت بیشتر به شهر جلوگیری کند؟

ببینید موضوع مهاجرت در همه کشورهای دنیا و در ایران دلایل مختلفی دارد که شاید مهم‌ترین دلیلش مباحث اقتصادی باشد. وقتی که مردم بخش‌هایی از کشور مورد توجه کمتری قرار می‌گیرند و شغل در مکان‌های دیگری ایجاد می‌شود آن‌ها نا خودآگاه به سمت شهرهای بزرگ‌تر که فکر می‌کنند در آنجا فرصت اشتغال و اسکان بهتری دارند مهاجرت می‌کنند و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نبوده است. سیاست‌های غلط یا کم‌توجهی به مناطقی که با مشکل محرومیت و عدم اشتغال مواجه بودند باعث شد جریان مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ از جمله اصفهان تشدید شود. حل این مشکل هم از عهده یک شهر در کشور به تنهایی بر نمی‌آید. باید سیاست‌های کلان دولت و اشتغال در مناطق مهاجرفرست ایجاد و بسترهای اقتصادی فراهم شود تا افراد نه‌تنها به فکر مهاجرت نباشند که مهاجرت معکوس هم اتفاق بیفتد. امکان دارد شوراها بتوانند با انجام فرایندهای قانونی یا کمک و پیگیری حل مشکل شهرهای کوچک که مبدأ مهاجرت به شهرهای بزرگ هستند، بتوانند روند مهاجرت را کاهش دهند.
در مورد شهرهای جدید که من مدتی مسئولیت آن‌ها را داشتم می‌توانم بگویم سه شهر جدید بهارستان فولادشهر و مجلسی در ابتدا به عنوان سرریز جمعیت اطراف کلان‌شهرها ازجمله اصفهان تأسیس شدند که به نظر من نقش خود را ایفا می‌کنند. یعنی اگر این شهرها نبودند جمعیتی که امروز در شهرهای اقماری اصفهان سکونت دارند در حاشیه شهر اصفهان ساکن می‌شدند. البته ایجاد یک سیستم حمل‌ونقلی مناسب برای شهرهای اقماری اطراف اصفهان باعث می‌شود جمعیتی که اصفهان را به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب کرده‌اند بتوانند در شهرهای اطراف سکونت کرده و برای درآمد و اشتغال به شهر مراجعه کند.

همت آباد اصفهان در سال‌های اخیر به عنوان پایلوت برای بازسازی بافت فرسوده انتخاب شد. ولی هنوز هم اصفهان با مشکل بافت فرسوده دست و پنجه نرم می‌کند. آیا این طرح راهکار مناسبی برای حل مشکل این بافت ها در شهر اصفهان هست؟

اصفهان از نظر وضعیت بافت فرسوده در کلان‌شهرهای همتای خودش مشکل کمتری دارد. تلاش برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده توسط دولت‌ها و شهرداری در همه دوره‌ها بوده، ولی نتیحه اش چیزی که می‌خواستیم نبوده. در همت‌آباد یک تعاونی مردمی از مالکان محل تشکیل و با کمک شهرداری و راه و شهرسازی کار خوبی انجام شد. به نظر من این طرح باید الگو شود. اگر نقاط ضعفی دارد رفع شود و نقاط قوت تقویت شود تا در چهار سال آینده در نقاط مختلف شهر در مناطق حاشیه و فرسوده اجرایی شود.

امیدوار باشیم که این طرح وضعیت بافت فرسوده در اصفهان را تغییر  دهد؟

بله، در مرحله اول مردم باید این آمادگی را داشته باشند. منافع کامل حاصل از نوسازی و بازسازی و بهینه‌سازی در مناطق فرسوده باید متعلق به مالکان باشد تا همکاری بکنند. سرمایه‌گذاران را هم تشویق کنیم تا کمک کنند وشهرسازی و شهرداری هم حمایت کنند تا اتفاقی بیفتد.

خط اول مترو در حال کار است ولی هنوز کامل نیست. بخشی از تونل‌ها و ایستگاه‌های خط دوم احداث شده و مابقی در دست احداث است. قرار بود خط دوم را با فاینانس چین انجام دهیم که محقق نشد و با اوراق مشارکت کارها پیش می رود که بار 50 درصد باز پرداخت آن در سال‌های آینده برعهده مردم شهر خواهد بود. امکان دارد شورای ششم راهکار جدیدی برای تأمین هزینه‌های مترو ارائه دهند تا بار مالی مترو از دوش مردم برداشته شود؟

خط یک اطلاع دارید که کار می‌کند و تکمیل نشده است. خط دوم طبق گزارش‌هایی که ما داریم 30درصد کارهای ساختمانی آن انجام شده و در مورد تجهیزات و تاسیسات برق کاری نشده. البته دنبال بودند برای فاینانسی که اشاره کردید، ولی به جای آن توانستند از اوراق مشارکت سهم قابل توجهی را بگیرند که باارزش است، چون 50 درصد اصل و سو د آن را دولت می‌دهد. در آینده هم اگر بتوانیم باید از این اوراق استفاده کنیم. ولی هزینه اصلی مربوط به تأسیسات، تجهیزات و واگن‌ها هست و باید تلاش کنیم از فاینانس استفاده کنیم.

خط سوم قرار هست در شورای ششم آغاز شود؟

خط سوم بستگی به این دارد که چه میزان بتوانیم در خط دوم و تکمیل خط یک پیشرفت داشته باشیم. خط یک کارهای تکمیلی دارد؛ پنج کیلومتر تا شمال غرب تا فلکه دانشگاه صنعتی باید برود و متصل شود به متروی بهارستان و اگر شاهین‌شهر هم پروژه خود را فعال کند، خط اول از طرف شمال به شاهین شهر متصل می‌شود که در این صورت به یک خط حمل‌ونقل ریلی پرقدرت و قوی تبدیل می‌شود. شروع خط سه منوط به این است که خط دو را به یک مرحله مشخصی از پیشرفت برسانیم.

بزرگ‌ترین باری که بر دوش شورای ششم قرار دارد پرداخت بدهی‌هایی هست که به واسطه پروژه‌های عمرانی ایجاد شده است. با توجه به وضعیت درآمدی شهر، شورای ششم چطور از پس این بدهی‌ها برمی‌آید؟

طبق گزارش‌های اولیه، کارهایی که تا این مرحله در شهر توسط مدیریت‌شهری فعلی و شورای پنجم در شهر انجام شده، بیش از 5 هزار میلیارد تومان بدهی برجا گذاشته که شامل وام‌های بانکی واوراق مشارکت است تا سال 1404 به صورت قطعی باید پرداخت شود.
 ارقام دقیق بدهی‌ها در روزهای آینده و زمان تحویل و تحولات مشخص می‌شود. رقم بدهی‌ها نسبت به گذشته قابل توجه هست. البته پروژه‌های عمرانی مثل مترو، تکمیل ساختمان اجلاس، تکمیل رینگ حفاظتی چهارم هم نمی‌تواند متوقف شود و حتما به پول‌های بیشتری برای آن‌ها نیاز داریم. پس به کوشش و تلاش مضاعفی نیاز داریم تا هم بدهی‌های قبل را به‌موقع پرداخت کنیم تا اعتبار شهرداری خدشه‌دار نشود و هم بتوانیم پروژه‌ها را به سرعت پیش ببریم و به اتمام برسانیم.
از منابع و ظرفیت‌های ملی نباید غافل شد تا در حد امکان سنگینی پروژه‌ها متوجه پرداخت‌کننده‌های عوارض شهری نشود. این کاری است که شورا به‌تنهایی نمی‌تواند انجام دهد و به کمک نمایندگان مجلس و مسئولان آینده استان نیاز دارد تا هم بدهی‌ها بدهد و هم پروژه‌ها را دنبال کند و هم هزینه‌های بخش‌های مختلف شهر را بپردازد.

حرف آخر؟

آرزو می‌کنم زندگی مردم پرنشاط وسفره هایشان پررونق باشد. مشکلات کشور با تدبیر مسئولان و دولتمردان جدید که به‌زودی شروع به کار می‌کنند حل شود و معضل اشتغال و ازدواج جوانان برطرف شود. ناامیدی و نگرانی‌هایی که در گذشته بوده مرتفع شود. امیدوارم با کمک مردم و همت مسئولان آتی استان و شهر رونق و نشاط و شادابی به شهر و زندگی مردم برگردد.
 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط