شهردار اصفهان در این آیین گفت: خوشحالیم که توانستیم به قولهایی که در ابتدا این دوره به شهروندان دادیم عمل کنیم؛ اکنون این وعدهها یکی پس از دیگری تحقق پیدا کرد. در ابتدا گفته شد اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل در این چهارسال رخ خواهد داد که در حال حاضر تمامی این اتفاقات بدون کم و کاست به نتیجه رسید. قدرتاله نوروزی با اشاره به بازسازی ۳۰۰ و خریداری ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تصریح کرد: در این چهار سال اقداماتی مانند نوسازی ناوگان تاکسیرانی، اضافهشدن دو رام قطار، توسعه معابر بیآرتی و هوشمندسازی این تجهیزات با هزینهای سنگین در حوزه حملونقل انجام شد. توانستیم یک روش جدید برای تأمین مالی شهرداری پیگیری کنیم که در همین راستا اوراق مشارکت را مد نظر داشتیم که در ابتدا بیشتر هزینه این اوراق برای مترو اصفهان بود.
او افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خریداری اتوبوسهای جدید برای شهرداری اصفهان در نظر گرفته شد که این اوراق، فرصتی ایجاد کرد تا سازمان اتوبوسرانی نیز در این زمینه رشد چشمگیری داشته باشد. اقداماتی که در حوزه حملونقل صورت گرفت تأثیراتی همچون کاهش آلودگی، روانسازی حرکت خودروها در شهر و افزایش ایمنی را به همراه داشت، همچنین ما توانستیم زیرساختهای لازم را ایجاد کنیم.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر توسعه مسیر بیآرتی، خرید اتوبوسهای جدید و امکان خرید موتور برقی را فراهم کردیم، به این معناست که شهری فاقد آلودگی داشته باشیم؛ برای خرید این تجهیزات با سختیهای زیادی مواجه شدیم؛ البته فرهنگ استفاده از آن نیز بسیار مهم است که باید با صرف قانون این فرهنگسازی انجام شود.
نوروزی با بیان اینکه فرهنگ یک نرمافزار و حرکت تدریجی است، خاطرنشان کرد: باید این فرهنگسازی به یک وجدان عمومی تبدیل شود و مسئولان باید آنچه مورد پذیرش عمومی است را به فرهنگ تبدیل کنند: برای رسیدن به این امر مهم نقش راهنمایی و رانندگی مهم است؛ زیرا این نهاد متولی نظم در شهر است. در این دوره راهنمایی و رانندگی به طور جدی به شهرداری اصفهان کمک کرد و ما تلاش کردیم دوچرخه را جایگزین خودروها کنیم که این کار در مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد.
او با اشاره به اینکه جایگزینشدن دوچرخهها دارای مفهوم ارزشمندی است، بیان کرد: این موضوع به این معناست که پنجمیلیون لیتر بنزینی که در شهر مصرف میشود، کاهش پیدا میکند؛ البته این موضوع ایمنی را به همراه دارد. در ابتدای دوره اراده کردیم که ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه را با رعایت استانداردهای لازم ایجاد کنیم که پلیس راهنمایی و رانندگی در این امر پیشتاز بود و امیدوارم این راه استمرار داشته باشد تا اصفهان به گذشته خود که دوچرخهسواری در آن رونق داشت، برگردد.
شهردار اصفهان اظهار کرد: گاهی اوقات که در شهر تردد میکنم، متوجه دود خودروها میشوم پس باید اقداماتی را در این مسیر انجام میدادیم تا شرایط بهبود یابد. نوسازی اتوبوسها و ۵۰۰ تاکسی در سطح شهر یک حرکت نیمهکاره است و هرکس دلش برای شهر میسوزد و دغدغه شهروندی دارد، باید این حرکت ها را به عنوان یک عبرت در نظر بگیرد و آن را تداوم بخشد ؛ زیرا این موضوع مطالبه مردم است و ما هر حرکتی انجام دادیم، براساس مطالبه مردمی بوده است.
نوروزی با اشاره به ساخت تراموا افزود: اجازه داده نشد تا در این امر به خواسته اصلی خود برسیم؛ اما باید در دورههای آینده به این موضوع توجه شود و اگر از این اتفاق بیجهت جلوگیری میشود، باید پیگیریهای لازم انجام شود و همه با کمک هم موانع را از سر راه خود برداریم. برای احداث تراموا به مردم وعدههایی دادیم و در این راستا با شهرداران کلانشهرهای بزرگ و کارشناسان مذاکراتی انجام شد تا فضایی مناسب برای این کار فراهم شود و امیدوارم این آرمان نیمهکاره نیز در آینده تحقق پیدا کند.
او با بیان اینکه در روزهای پایانی دوره مدیریت شهری شاهد افتتاحیههای زیادی هستیم تا خدمات به مردم ارائه میشود، ادامه داد: با توجه به وسعت کار سازمان پایانهها درصدد بودیم مکان بهتری برای این سازمان در نظر بگیریم. در شورای سازمانها تصمیم گرفته شد زمینی ۵۰۰ متری برای انجام این کار در پایانه جی مدنظر قرار دهیم. این ساختمان در چهار طبقه و با تمام امکانات ساخته خواهد شد؛ البته تأکیدم به مدیریت سازمان پایانهها و معاون حملونقل این بود که ادامه کار با درنظرگرفتن تمام ضوابط انجام شود تا این پروژه مانند دیگر پروژههای شهرداری در زمان مقرر افتتاح شود.
خدمات ارائهشده در این دوره مدیریت شهری بر اساس نیاز مردم بوده است
در ادامه رئیس کمیسیون پایش نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما در شهری زندگی میکنیم که سابقه تاریخی آن زبانزد است و هنگامی که از علم و دانش و فرهنگ صحبت میکنیم، نام اصفهان میدرخشد. اگر ما بخواهیم حافظ میراث گذشتگان باشیم، در این راستا وظیفه داریم نیاز شهروندان را برطرف کنیم و اگر میخواهیم در کشور الگو و سنبل شهر شیعه باشیم باید از همه جهات خدمات خوبی به مردم ارائه کنیم.
فتح الله معین تصریح کرد: ما نباید تنها برای ارائه خدمات ادعا داشته باشیم، بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم تا مردم این مطلب را با تمام وجود خود حس کنند. این شهر نیازمند اقداماتی مانند خدمات پزشکی، حملونقل، ارتباطات و شفاف سازی است که ما باید شرایط و امکانات را در این راستا فراهم کنیم. حرکات و خدماتی که در این دوره انجام شده، بر اساس رفع نیازهای مردم بوده است تا شهروندان از اینکه شهروند اصفهان هستند، خشنود و راضی باشند.
او با بیان اینکه ۱۴ سال عضو شورای شهر بودم و در وزارت کشور نیز خدماتی ارائه دادم، گفت: اقداماتی که در این دوره انجام شده کمنظیر بوده و برای خدمترسانی به مردم اصفهان کارهای زیادی انجام شده است. در انتها باید رفاه مردم ارزیابی شود تا دیگران شاهد ارزیابی شهروندان از خدمات ارائه شده باشند. اگر این راه ادامه پیدا کند، به وظیفه دینی خود عمل کردهایم که امیدوارم در آینده شاهد نتایج مطلوبتری باشیم.
زیرساختها برای اتوبوسهای خریداریشده فراهم میشود
در ادامه این آیین معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: اکنون شاهد ورود ۴۵ دستگاه اتوبوس به شهر اصفهان هستیم که ۲۵ دستگاه آن از ایرانخودرو دیزل تهیه شده است. این دستگاهها ۱۲ متری آتروس هستند که مصرف آنها نیز یورو 4 است.
مسعود بندهخدا با بیان اینکه این اتوبوس از اوراق مشارکت ۱۳۰میلیارد تومانی خریداری شد تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان از این اوراق برای خرید اتوبوس و ۳۰ میلیارد تومان آن برای ایجاد زیرساختها هزینه شد. این اتوبوسها از دارک به میدان امام علی(ع) و سپس شیخصدوق میروند که ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت ایستگاهها و پایانه دارک خواهد بود. او افزود: این اتوبوسها سیستم کاهش ارتفاع را دارند که شرایط را برای معلولان و کهنسالان بهتر میکند؛ همچنین داخل اتوبوس فضای قرار دادن ویلچر وجود دارد که کمربند ایمنی نیز در نظر گرفته شده است. موتور این اتوبوسها با نظر شرکت بنز ساخته شده است. امروز ۲۰ دستگاه اتوبوس عقابافشان نیز وارد ناوگان شد که برای آنها نیز ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه شد، البته ۴۰میلیاردتومان از این اعتبار برای ایجاد زیرساختها هزینه شد.
مــعــاون حــمــلونـــقـــل و تــرافــیــک شهرداری اصفهان با اشاره به تکمیل ایستگاههای خیابان هشتبهشت خاطرنــشان کرد: این اتــوبــوسها نیازمند تجهیزاتی هستند که باید این زیرساختها برای آنها فراهم شود. ۲۰دستگاه اتوبوس عقاب دارای ارزشی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان هستند که این اتوبوسها با هزینه شهرداری خریداری شده و دارای سیستم کاهش ناکس (nox) و مصرف سوخت یورو پنج است. سیستم کاهش ارتفاع برای معلولان و سیستم سرمایشی و گرمایشی خوب در این اتوبوسها نیز وجود دارد و این دستگاهها برای خدمترسانی به شهروندان بسیار مناسب است.