کرونا برای دستهای از کسبوکارها شانس زیادی داشت و درآمد آنها را سکه کرد. البته تعداد فعالان در این مشاغل تا قبل از کرونا چندان زیاد نبود؛ ولی رونق و فروش بالای کرونایی موجب تغییر شغل و روی آوردن افراد زیادی به این مشاغل شد.
کسبوکار اینترنتی صدرنشین
ویروس کرونا بسیاری از کسبوکارها را به حالت تعطیل یا نیمهتعطیل درآورد و خسارت سنگینی به اقتصاد کشور زد ولی بهرغم مشکلات و تبعات زیاد این ویروس، شرایط رونق کسبوکارهای نوین و اینترنتی فراهم شد. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما در پاییز 99، براساس اعلام فرانک ابوالمعصوم، مدیر پایش تجارت، حجم اسمی گردش مالی تجارت الکترونیک پس از شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ در ایران بیشتر شده و تراکنشهای اینترنتی رشد چشمگیری را رقم زده است که در بازه زمانی اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن، به طور میانگین افزایش ۲۸,۳ درصدی را تجربه کرده است. همچنین طبق آمارها در شش ماه نخست سال ۹۹ تعداد تراکنشهای اینترنتی ۷۶۵ میلیون تراکنش بود. درمقابل این عدد در مدت مشابه سال 98 فقط ۵۰۴میلیون تراکنش محاسبه شد. از این رو تراکنشهای اینترنتی تنها در بازه زمانی شش ماهه ابتدایی کرونا ۵۲ درصد رشد داشته است. در این مدت تقاضا در خرید آنلاین بلیت ۲۷۵ درصد، عرضه کالا و مواد غذایی ۱۲۱ درصد، عرضه لوازم دیجیتال ۳۲ درصد و مشاوره پزشکی ۲۲ درصد افزایش یافت. حال نزدیک به 20 ماه از شیوع ویروس کرونا میگذرد و روزبهروز به رونق کسبوکارهای اینترنتی افزوده میشود. به گزارش تسنیم، علیاصغر آهنیها، عضو شورای عالی کار درباره مشاغل مجازی توضیح داد: «پیشبینی میشد که 70 درصد کسبوکارها طی ششهفت سال آینده وارد فضای آنلاین شوند؛ ولی شیوع کرونا باعث شد تا این زمان به دو تا سه سال کاهش یابد.» بررسی میدانی نشان میدهد شمار زیادی از کسبه برای جبران خسارت خود در کنار کسب وکار فیزیکی، به فکر راهاندازی فروشگاههای آنلاین افتادهاند و فعالیت خود را در بستر اینترنت و از طریق شبکههای اجتماعی ادامه میدهند. همچنین خرید اینترنتی بیشتر به منزله استفاده مردم از اپلیکیشنهای بانکی موبایل مانند آپ، روبیکا، 780 و… برای انتقال وجه است. تعداد تراکنشهای بانکی با اپلیکیشنهای پرداخت از زمان شیوع کووید 19 رشد چشمگیری داشته و هر تراکنش بیشتر به معنای درآمد بالاتر برای این نرم افزارهاست.رونق کسبوکارهای اینترنتی رشد تقاضا برای ایاسپی یا شرکتهای توزیعکننده اینترنت را نیز به همراه داشت و این شرکتها با شیوع کرونا، تعطیلی و خانهنشینی، مجازیشدن سیستم آموزشی و… درآمد بیشتری کسب کردند.
رونق داروخانه و عطاری
کرونا افزایش فروش و درآمد بالا برای داروخانههای کشور را به همراه داشت. مردم به منظور پیشگیری و حفظ سلامتی به خــریــد مــاسک، مــواد ضــدعــفونی، دستمالهای مرطوب، پنبه و انواع ویتامین روی آوردند. اکنون با گذشت بیش از یک سال از شیوع این ویروس همچنان تقاضا برای این اقلام بهداشتیدارویی بالاست و کسبوکار داروخانهها رونق خوبی دارد. در کنار داروخانهها کرونا برای عطاریها نیز بد نبود. عدهای از همان ابتدای شیوع کرونا به مصرف داروهای گیاهی روی آوردند و بعضی از عطاریها نیز دارو و جوشاندههای گیاهی مخصوص عرضه میکنند. عطاریها تا قبل از کرونا مشتریان خاص خود را برای داروی گیاهی داشتند؛ ولی اکنون شرایط تغییر کرده است و عطاریها روزانه درآمد بالایی از طریق فروش داروهای مخصوص کرونا یا افزایشدهنده سیستم ایمنی بدن بهدست میآورند.
کسب وکارهای خانگی پرتقاضا شد
بازار کسبوکارهای خانگی مانند پخت کیک و شیرینی یا غذای خانگی به سبب همهگیری ویروس کرونا گرم شد. شمار زیادی از مردم جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی انتخاب کیک و شیرینی یا غذای خانگی را به شیرینیفروشی و رستورانها ترجیح میدهند و این اتفاق باعث افزایش فروش کسب وکارهای خانگی شد.
آنلاین حتی باشگاه
کرونا باشگاههای آنلاین را نیز رونق داد. تعطیلی باشگاههای ورزشی موجب شد عدهای مربیهای آنلاین را انتخاب کنند. آنها پیش از شیوع کرونا رقیبان بزرگی داشتند؛ ولی با شیوع کرونا تقاضا برای مربیان آنلاین و نرمافزارهای سلامتی رشد قابل ملاحظهای داشت.