«حبیب ایلبیگی» مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با بیان این مطلب و با اشاره به تاریخچه برگزاری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» گفت: «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» حلقه گمشدهای بود که در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ایران، نبودش به چشم میآمد.
او ادامه داد: فقدان این بخش از آنجا احساس میشد که این جشنواره مختص کودک و نوجوان بود، اما صاحبان آثاری که در جشنواره شرکت میکردند، بزرگسالان بودند و درواقع نوجوانان حضور فعالانهای در جشنواره مختص به خودشان نداشتند. در جشنوارههای معتبر کودک در سراسر دنیا، بخشی با عنوان «Kids for Kids» وجود دارد که در آن، فیلمهای ساخت بچهها برای خودشان نمایش داده میشود.
یادگیری مهارتهای زندگی بازدهی حداقلی المپیاد
ایلبیگی با اشاره به شکلگیری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» در دوره بیست و نهم جشنواره بر اساس نظرات کارشناسی، اظهار داشت: دو دوره اول و دوم این المپیاد تنها به نوجوانانی اختصاص یافت که فیلم ساخته بودند. اما از دوره سوم، بخش «ایده» نیز اضافه شد تا از این طریق به جای صحبت مستقیم درباره سینما، درباره موضوعاتی چون کار جمعی و گروهی انجام دادن، توجه به خلاقیت، ایدهپردازی، پرورش ایده و نقش همفکری در رسیدن به یک ایده خوب برای فیلمسازی صحبت کنیم.
او متذکر شد: اینگونه حتی اگر بچهها در آینده جذب سینما هم نشوند، تواناییها و مهارتهایی را که در مسیر زندگی برایشان مفید است، یاد میگیرند.
متولی سینمای کودک در بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به توسعه این رویداد اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ بعد از دومین دوره برگزاری المپیاد که من در آنجا به عنوان مشاور دبیر جشنواره کودک حضور داشتم، به تماشای آثار المپیاد فیلمسازی نشستم. اغلب فیلمهای نوجوانان با موضوعات اجتماعی ساخته شده بود.
بعد از تماشای اتمسفر موجود در المپیاد و تماشای آثار، شورایی را تشکیل دادیم با عنوان «شورای سیاستگذاری المپیاد» که در آن نمایندگانی از ارگانهایی چون حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی دور هم جمع شدند و با آسیبشناسی دو دوره المپیاد درباره چرایی برگزاری المپیاد به بحث و تبادل نظر پرداختند. او ادامه داد: ماحصل به دستآمده، اضافه شدن بخش «ایده» به المپیاد و حضور اساتید سینمای کودک بهعنوان منتور در کنار نوجوانان برای راهنمایی مناسب شرکتکنندگان بود و نکته دیگر تأکید بر اینکه آثار ارسالی نوجوانان باید در حوزه کودک و نوجوان باشد.
هدف؛ بروز خلاقیت در نوجوانان
ایلبیگی ادامه داد: بر این اساس هدف ما صرفااین نیست که از دل چنین رویدادی سینماگر بیرون بیاید، بلکه بچهها در چند روز برگزاری در یک فضای شاد و مفرح درباره سرفصلهایی کارگروهی انجام میدهند که در نهایت باعث بروز خلاقیت در آنها خواهد شد.
او گفت: در «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» توجه ما میتواند به سمت مقوله سینمای کودک و نوجوان و توسعه و ارتقای این سینما باشد. ما در این حوزه ورودی ضعیفی داریم، چرا که اساسا برای این حوزه نیرو تربیت نمیشود. «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» یکی از بسترها برای تربیت این نیروی مهم برای آینده سینمای کودک و نوجوان به شمار میآید.
او در ادامه درباره یکی از اتفاقات این دوره در این راستا گفت: امسال تصمیم گرفتیم که تمام نوجوانانی که برای شرکت در المپیاد این دوره اثر فرستادند، در این رویداد مشارکت داشته باشند. بر این اساس قرار بر این شد تا حتی نوجوانانی که آثارشان در این دوره پذیرفته نشده هم توسط مربیان دیگری جدا از منتورهای المپیاد، آموزش ببینند و درباره آثارشان بحث و گفتوگو صورت بگیرد.
ایلبیگی اظهار داشت: در این المپیاد، برندهشدن و بازندهشدن معنا ندارد و در این مرحله بههیچوجه نباید برای نوجوانان ایجاد حس رقابت کاذب ایجاد کرد. او اضافه کرد: جالب است بدانید که در هر دوره، استقبال نوجوانان غیر تهرانی از المپیاد فیلمسازی نوجوانان بیشتر از پایتختنشینان بوده است این موضوع نشاندهنده این است که نیاز جامعه نوجوانان کشور به این رویدادها برای رسیدن به عدالت فرهنگی ضروری است.
قطعا مشارکت نوجوانان ایران از جای جای کشور عزیزمان و لزوم توجه بیشتر به نوجوانان آیندهساز کشور ایجاب میکند تا این رویداد که تنها برنامه برای خود نوجوانان در حوزه سینمای کشور است تقویت شده و حرکت در راستای «عدالت فرهنگی» بیش از گذشته دنبال شود.
چگونگی برپایی کلاسهای المپیاد
همچنین «سهیلا عسکری»، مدیر اجرایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران درباره گروهبندی نوجوانان حاضر در این دوره از المپیاد و چگونگی برگزاری این رویداد توضیحاتی را ارائه داد. عسکری درباره گروهبندی نوجوانان حاضر در این دوره از المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران گفت: نوجوانان در هشت گروه تقسیمبندی شدهاند. این گروهها ترکیبی از نوجوانانی هستند که در دو بخش فیلم و ایده ثبتنام کردهاند.
او ادامه داد: برای گروهبندی نوجوانانی که در دورههای قبل المپیاد حضور داشتند در گروهها تقسیم شدند. این هنرآموزان، با تجربهای که در دورههای قبل کسب کردهاند، میتوانند به عنوان راهنمای همگروههای خود باشند.
عسکری اضافه کرد: تعدادی از بچهها هم هستند که در دورههای گذشته المپیاد شرکت داشتند و ما از قبل میدانستیم که به مقوله انیمیشن علاقهمند هستند، بنابراین تلاش کردیم این توسط منتورهایی آموزش ببینند که تخصص انیمیشن دارند. یعنی دو گروه ویژه برای ایده یا فیلم داریم که به صورت مشخص به بحث انیمیشن میپردازند.
عسکری درباره داوران پنجمین دوره از «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» گفت: پوران درخشنده، وحید گلستان و بیژن میرباقری داوران این دوره از المپیاد فیلمسازی هستند. رویکرد ما، استفاده از منتورهای دورههای قبلی المپیاد، به عنوان داور بود. چراکه دیدگاه و تجارب خوبی در این باره دارند و سیاستهای اجرایی و محتوایی المپیاد برای آنان مشخص است که به این صورت جریان انتقال تجربه در بدنه و ساختار المپیاد فیلمسازی جاری باشد. عسکری درباره برگزاری آنلاین المپیاد گفت: مطمئنا این سبک برگزاری نمیتواند جای کلاسهای حضوری را بگیرد و تعاملاتی که در کلاسهای حضوری شکل میگرفت و ادامه پیدا میکرد قابل قیاس با کلاسهای مجازی نیست. ارتباط، مبنای آموزش است، اما این دنیای مجازی مرز بین واقعیت و خیال است و گاه ما را دچار اشتباه میکند. ما در دوره گذشته که بهصورت مجازی برگزار شد، مشکلاتی داشتیم. از جمله اینکه بهعنوان اولین دوره برگزاری مجازی نمیدانستیم با چه مشکلاتی مواجه خواهیم بود، امسال اما شرایط برایمان عادیتر شده است و تلاش کردهایم تا زیرساختها را تجهیز و تأمین کنیم.او درباره شیوه برپایی آنلاین کلاسهای المپیاد پنجم ادامه داد: اطلاعات ورود بچهها به صورت لینک در اختیارشان قرار خواهد گرفت. بعد از افتتاحیه نیز کلاسها آغاز خواهند شد. برپایی کلاسها هر روز تا ساعت ۱۳:۱۵ ظهر به طول میانجامد.
عسکری افزود: از شنبه ۱۷ مهر ماه تا روز سهشنبه ۲۰ مهر ماه کلاس خواهیم داشت که روز آخر کلاس مخصوص جمعبندی آثار بچههاست. نوجوانان نیز یک فیلم را که محصول نهایی ایده گروه است برای داوری ارسال خواهند کرد. بچهها در گروههای مختلف توسط منتورها و مربیان هدایت میشوند و کارها به صورت گروهی انجام میشود تا به یک ایده جمعی برسند و آن را پرورش دهند. این ایدهها در روز آخر کلاسها در یک فایل تصویری سه دقیقهای ارائه خواهند داد.او گفت: اختتامیه پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ساعت ۱٨:۱۵ چهارشنبه ۲۱ مهر ماه برپا خواهد شد. در این برنامه برگزیدههای بخش «فیلم» و برگزیدههای بخش «ایده» را خواهیم داشت. مدیر اجرایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان همچنین گفت: امسال سه کلاس «انتقال تجربه» برگزار خواهیم کرد که همه کسانی که برای حضور در دو بخش المپیاد ثبتنام کردند، امکان حضور در آن را دارند. عسکری گفت: ما هرساله تعداد بسیار زیادی متقاضی برای حضور در المپیاد فیلمسازی داریم. از آنجا که نگاه ما به المپیاد، مقولهای نه رقابتی بلکه آموزشی است، بر آن شدیم که امکانی را فراهم آوریم که همه دوستداران حضور در المپیاد، آموزش ببینند. هدف ما تربیت بچهها برای درستدیدن است، مسیری که در آینده برای هر شغل و حرفهای که بدان وارد شوند، مفید خواهد بود.
او بیان کرد: با همه مشکلات متعددی که داشتیم سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم تا همه بچهها تحت آموزش کوتاه مدت قرار بگیرند. به فیلمها و ایدههای تک تک بچهها پرداخته خواهد شد و مربیان ایرادات آنها را توضیح خواهند داد. گروه اول صبحها تا ظهر کلاس خواهند داشت. بچههای خارج از مسابقه نیز بعدازظهرها در کلاسهایشان در گروههای شش نفره شرکت خواهند کرد.