قیمت خودرو طی سه سال گذشته نوسانی بود تا پراید 20 میلیون تومانی، 100 میلیون تومان را هم پشت سر بگذارد. در طول این سالها همزمان با هر افزایش قیمت، در بازار خودرو نیز تقاضا وجود داشت؛ ولی اکنون فعالان بازار خودرو مدعیاند با وجود رشد قیمتها معاملهای انجام نمیشود.
قیمتها چگونه بالا میرود؟
صالحی، فعال بازار خودروی اصفهان، درباره افزایش قیمتها در بازار خودرو میگوید: «نمیدانم چگونه قیمتها بالا میرود؟ ما سال گذشته قیمتها که بالا میرفت خودرو میفروختیم ولی امسال یک ماه گذشته هیچ معاملهای نکردهایم.»
قیمتها چگونه بالا میرود؟ گفتوگو با فعالان بازار خودروی اصفهان نشان میدهد قیمتهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی با حجم معاملات کمی انجام میشود. فاطمی، یکی از واسطههای بازار خودرو، دراینباره میگوید: «با قیمتهای امروز یا اصلا معاملهای انجام نشده یا تعداد معاملات کم است.» یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز دراینباره به اصفهانزیبا گفت: «با سایر فعالان بازار خودرو در اصفهان، تهران و سایر شهرها یک گروه واتساپی داریم، سه روز قبل یکی از آنها قیمت پراید و 206 تیپ دو را ثبت کرد، خیلی بالا بود، با او تماس گرفتم تا ببینم واقعا با این قیمت معاملهای انجام شده است؟» این فعال بازار خودرو میگوید، همکارش تنها یک پراید فروخته بود: «همکارم گفت یک پراید به قیمت ثبتشده فروختهام و اگر پراید به این قیمت رسیده باشد، 206 تیپ دو هم باید اینقدر رشد کرده باشد.» با این تفاسیر افزایش قیمتها در بازار خودرو با حجم معاملات کمی همراه بود.تعدادی زیادی از فعالان بازار خودرو گزارش میدهند در طول ماههای گذشته معاملات کاهش چشمگیری داشته است و با هر افزایش قیمت تقاضا کاهش پیدا میکند. صالحی دراینباره میگوید: «روی قیمتهای اعلامی شاید در روز 10 عدد هم معامله نمیشود. برای همین ما هم میترسیم، وقتی قیمت بالا میرود و معامله انجام میشود بازار طبیعی است ولی حالا که قیمت بالا میبرد و معامله نمیشود، بازار طبیعی نیست.»
فروشندگان سردرگم
قیمت خودرو در مدار صعودی قرار دارد؛ ولی گفتوگو با فروشندگان از کاهش تقاضا حکایت دارد. سهرابی، فروشنده یک پژو پارس مدل 93، دراینباره میگوید: «سه هفته است ماشین را در سایتهای مختلف آگهی کردهام ولی هیچکسی تماس نمیگیرد. قیمت هر روز بالا میرود ولی خریدار نیست.» حیدری، فروشنده یک پژو پارس مدل 98، نیز با تأیید ادعای سهرابی میگوید: «من نمیدانم وقتی دو هفته است کسی ماشین مرا نمیخرد پس چطور قیمت بالا میرود؟» بررسی میدانی بازار خودروی اصفهان نشان میدهد پرتقاضاترین اتومبیلها قیمتی کمتر از 70 میلیون تومان دارند و در میان آنها نیز پرایدهای دوگانهسوز قدیمی بیشتر معامله میشوند. پس از آن پراید 111 پرتقاضاست و با سرعت بیشتری نسبت به سایر اتومبیلها به فروش میرود ولی تقاضا برای اتومبیلهایی با قیمت بالاتر از 200 میلیون تومان زیاد نیست.اتوماتهای داخلی به ندرت خرید و فروش میشوند و خودروهای صفر کیلومتر نیز با قیمتهای اعلامی کم تقاضا هستند. در این میان فروشندگان خودروهای چینی شرایط به مراتب بدتری دارند؛ زیرا با افزایش قیمت کارخانهای خودروهای چینی، تقاضایی برای آنها وجود ندارد. قیمت مدل صفر کیلومتر بسیاری از خودروهای چینی در بازار آزاد بین 200 تا 300 میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه است. تنها دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی گروه بهمن در بازار خودروهای چینی اصفهان پرتقاضا هستند. قیمت خرید و فروش این دو محصول 300 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.در بازار خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای داخلی با وجود رشد قیمتها تقاضا کم است تا فروشندگان به ناچار مجبور به معاوضه یا فروش اقساطی اتومبیل خود باشند. اکنون تعدادی از نمایشگاهداران شهر خودروهای وارداتی را با 30درصد نقدی و مابقی اقساط یک تا دو ساله عرضه میکنند و بااینحال معامله چندانی در این بازار نمیشود.




