کوچ زودرس بهاره عشایر خسارت‌زاست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: کوچ زودرس بهاره عشایر سبب ازبین‌رفتن پوشش گیاهی مراتع استان اصفهان شده و لازم است برای این معضل با خرد جمعی چاره‌اندیشی شود. 

تاریخ انتشار: 00:40 - پنجشنبه 1401/12/4
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
کوچ زودرس بهاره عشایر خسارت‌زاست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: کوچ زودرس بهاره عشایر سبب ازبین‌رفتن پوشش گیاهی مراتع استان اصفهان شده و لازم است برای این معضل با خرد جمعی چاره‌اندیشی شود.

به گزارش مهر، ابوطالب امینی در جلسه کارگروه استانی سامان‌دهی و مدیریت کوچ که با حضور مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: کمتر از ۱۰درصد عشایر کوچ‌رو قانون را رعایت نمی‌کنند و با نافرمانی، زودهنگام به مراتع وارد و دیرهنگام خارج می‌شوند. او با اشاره به اینکه این افراد معمولا دامداران بدون مجوز هستند، گفت: درصد کمی از عشایر کوچ‌رو با رعایت‌نکردن قانون و ورود زودهنگام به صورت پنهانی و قاچاقی سبب خسارت به مراتع استان می‌شوند و این در حالی است که سایر عشایر که در زمان مقرر کوچ خود را آغاز می‌کنند همیشه گلایه‌مند هستند که چرا جلوی عشایر متخلف گرفته نمی‌شود.

امینی، عشایر را قشری زحمت‌کش دانست و ابراز کرد: این قشر کم‌درآمد نقش چشمگیری در تولید کشور دارند؛ از این رو لازم است راهکارها و اهداف برای خدمت به جامعه عشایری و نیز برخورد با متخلفان بررسی و برای مسائل موجود چاره‌اندیشی شود.

او افزود: هدف جامعه عشایری است که اوایل بهار شروع به کوچ می‌کنند و لازم است راهکاری برای تخلف شمار معدودی از این قشر اندیشیده شود تا طبق قانون همه در کنار هم با محوریت استانداری و پلیس اقدام شود؛ زیرا گاهی مشاهده شده است عشایری که زودهنگام وارد مراتع می‌شوند حتی با همکاران ما درگیر شده‌اند.او اضافه کرد: همه عشایر متخلف نیستند. اما معدود افرادی که تخلف می‌کنند سبب خسارت و نابودی پوشش گیاهی می‌شوند که معضلاتی چون فرسایش خاک، تولید گرد و غبار و کاهش تولید را به دنبال دارد. بنابراین باید در کنار یکدیگر با خرد جمعی درباره این مسئله مهم تدبیری اساسی برای بهار پیش رو داشته باشیم.

تولید سالانه ۴۶۰هزار تن علوفه در مراتع استان اصفهان

در ادامه معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس حکم وزیر کشور ستاد مدیریت کوچ استان‌ها به ریاست استانداران تشکیل می‌شود، اظهار کرد: جلسه کارگروه استانی سامان‌دهی و مدیریت کوچ معمولا در اسفندماه برگزار می‌شود. زیرا از ۱۵ اسفند تا پایان اردیبهشت درگیر کوچ عشایر به هشت شهرستان استان هستیم.

حسینعلی نریمانی با بیان اینکه عشایر تأمین‌کننده ‌۴۰درصد تولید گوشت کشور هستند، خاطرنشان کرد: پنج‌هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری استان دارای مجوز هستند و ۱۵درصد خانوار مرتع‌داران استان‌اصفهان عشایری هستند که از اردیبهشت‌مــاه شهرستان‌های استان پذیرای ایشان است.

او با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۴۶۰هزار تن علوفه در مراتع استان تولید می‌شود، اضافه کرد: از این میزان ۲۳۰هزار تن علوفه قابل برداشت است که اگر به خوبی مدیریت شود، پیش‌بینی این است که ۹۶۰هزار واحد دامی و ۹هزار ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان اصفهان تولید و صادر شود که این مهم هم برای عشایر و هم برای چرخه گوشت کشور مثمرثمر است.

خسارات ناشی از کوچ زودهنگام به عشایر تفهیم شود

در ادامه فرماندار سمیرم با اشاره به اینکه میزان بارش‌های این شهرستان در سال زراعی جاری تاکنون حدود ۶۰۰ میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: میزان بارش این شهرستان تنها طی هفته گذشته ۲۴۰میلی‌متر بوده که میزان بارش‌های دریافتی تاکنون این شهرستان حاکی از افزایش ۱۰۰ درصدی بارش‌هاست. مراد الیاس‌پور با بیان اینکه بارش‌های امسال نوید بخش بهاری شاداب و مطلوب خواهد بود، خاطرنشان کرد: سمیرم بزرگ‌ترین شهرستان عشایری استان محسوب می‌شود که پنج هزار خانوار عشایری دارد و قشلاق آنان در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد است.

فرماندار سمیرم با اشاره به اینکه درخصوص کوچ زودهنگام باید تلاش کنیم که عرصه‌های منابع طبیعی و آب و خاک حفظ شود، تصریح کرد: خشک‌سالی‌های پی در پی سالیان گذشته سبب شد کوچ زودهنگام داشته باشیم که این اثرات مخربی بر پوشش گیاهی شهرستان داشته و پوشش گیاهی ضعیفی را به بار آورده است.الیاس‌پور با بیان اینکه ضرر از بین رفتن پوشش گیاهی متوجه دامداران و عشایر می‌شود، ابراز کرد: لازم است ادارات امور عشایر استان‌ها و شهرستان در مناطق قشلاق عواقب کوچ زودهنگام را به عشایر تفهیم کنند و تأمین علوفه و امکاناتی که آن‌ها بتوانند گذران زندگی داشته باشند، مورد توجه باشد.

عشایر برای کاهش خسارات جانی با کامیون تردد کنند

مجتبی کاظمی، نماینده پلیس راه استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته در موسم کوچ عشایر تصادفاتی داشتیم، اظهار کرد: عشایر کوچ‌رو نیاز به آموزش دارند که تردد در جاده برای کوچ ممنوع است و لازم است برای کاهش خطرات جانی با کامیون تردد کرده و از حرکت در زمان تاریکی و شب هنگام خودداری کنند.

همچنین علیرضا کاظمی، نماینده سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان در این جلسه با بیان اینکه به‌رغم تمهیدات و اطلاع‌رسانی هرساله شاهد مشکلاتی در موسم کوچ هستیم، گفت: با وجود مدیریت هرساله مشکلات ادامه دارد و از این رو آموزش و تفهیم موضوع و تشکیل صنف یا اتحادیه برای عشایر کوچ‌رو ضروری است. او اضافه کرد: همچنین نیاز است برای ایجاد نظم هوشمند‌سازی پروانه‌های کوچ مورد توجه باشد تا تمام موضوعات تشویقی و تنبیهی از طریق آن اعمال شود.

کمبود نیرو از چالش‌های یگان حفاظت منابع طبیعی است

در ادامه سرهنگ علیرضا طاهری، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان کمبود نیرو و مسلح‌نبودن نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان را از چالش‌های طرح مدیریت کوچ دانست و گفت: نیاز است که پلیس راه در صدور بارنامه اداره راه نظارت کند. زیرا از مبدأ نباید انجام شود و مصوبه‌ای باشد که مأموران از ورود خودرویی که در طول این مدت وارد حوزه استحفاظی اصفهان می‌شود و فاقد بارنامه است، جلوگیری کنند و جریمه اعمال شود.

او بر لزوم همکاری کلانتری‌ها با یگان حفاظت منابع طبیعی تأکید کرد و افزود: در سال جاری ۸۷۸ فقره پرونده برای دامداران متخلف با ۱۵۱ هزار و ۱۷۳ رأس دام تشکیل شده است. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: طی ۱۵ روز گذشته چهار اکیپ از منابع طبیعی استان به استان‌های جنوبی برای جلوگیری از کوچ زودهنگام اعزام شده‌اند.‌

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست − دوازده =