در این خصوص عباس حاجرسولیها رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در یک برنامه زنده رادیویی در راستای تسهیل در تردد شهروندان و راهاندازی خط دوم مترو، نوید تازهای داد: «تکمیل طرحهای نیمهتمام در شهر مانند پروژه قطار شهری یکی از اولویتهای اصلی شورای ششم محسوب و پیشبینی میشود تا اواسط سال آینده تونل خط دوم مترو و ایستگاههای آن آماده شود و وارد مرحله نازککاری و تجهیز این خط شویم که پس از آن میتوانیم اجرای خط سوم قطار شهری را عملیاتی کنیم.» حاجرسولیها در ادامه اشارهای هم داشت به وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان در روزهای اخیر: «پروژه مترو در این شرایط یکی از نیازهای اصلی شهر است که باید هر چه سریعتر خط دوم و سوم قطار شهری اصفهان آماده شود. خط دوم مترو با فعالیت دو دستگاه TBM در حال اجراست. برای اتمام خط یک و دو قطار شهری به ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در این راستا شورای اسلامی شهر اصفهان طی چهار سال با بهرهمندی از کمکهای دولتی که بیشتر به صورت وام است، پروژه قطار شهری را دنبال میکند؛ سهم دولت و شهرداری هرکدام در تأمین اعتبارات ۵۰درصد است.»
قطار شهری، کلیدیترین پروژه شورای ششم
به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، قطار شهری کلیدیترین پروژه شورای ششم محسوب میشود: «اجرای این پروژه عظیم به دلیل هزینههای زیاد و میلیاردی آزادسازیها بسیار سخت است؛ بهتازگی برای تملک و آزادسازی ایستگاه مترو خیابان حافظ یا چهارراه شکرشکن ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد.» احداث حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان، یکی از ابرپروژههای زیرساختی است که در کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوای شهر اصفهان تأثیرگذار است و شامل مجموعهای از پلهای تقاطعهای غیرهمسطح میشود. حلقه چهارم حفاظتی شهر به گفته حاجرسولیها از دیگر پروژههای مهم اصفهان است: «این حلقه حفاظتی ۷۶ کیلومتر طول دارد و عمده آن در شهر اصفهان قرار گرفته که تملک و اجرای این طرح نیز هزینهبر بوده، در حالی که درآمد مدیریت شهر محدود است.» مدیریت شهری در دوره ششم توجه ویژهای به بازگشایی گلوگاهها در محلهها داشته است. صحبتهای دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان حول این موضوع چرخید: «در صورتی که گلوگاهها باز شود معابر بیشتری برای تسهیل حملونقل در اختیار مدیریت شهری قرار میگیرد. امسال برای بازگشایی گلوگاهها در داخل محلهها ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، همچنین حفظ فضای سبز شهر از دیگر اولویتهای مدیریت شهری است، درختانی در شهر اصفهان با عمر صد سال وجود دارد که هویت شهر محسوب میشود، اما با توجه به کمبود منابع آبی حفظ این میراث بسیار سخت شده است.»
فقدان آب در زایندهرود مهمترین مشکل اصفهان است
اما موضوع مهم آب و فقدان آن در زاینــدهرود محــور سخــنان دیگر حاجرسولیها قرار گرفت: «شهرداری برای رفع این مشکل با تصفیه پساب آبیاری فضای سبز انجام میدهد، در این راستا به دنبال احداث چند تصفیهخانه در شهر هستیم تا از پساب آن برای حفظ فضای سبز شهر استفاده کنیم. خشکی زایندهرود مهمترین مشکل اصفهان است که با آن دست به گریبان هستیم. خشکی زایندهرود و به دنبال آن تالاب گاوخونی هر دو مبنای بهوجودآمدن ریزگردهاست که نه تنها اصفهان بلکه تهران را نیز با مشکل روبهرو خواهد کرد. اداره محیطزیست باید متولی شود تا حقابه محیطزیست و تالاب گاوخونی تخصیص یابد. وظیفه شورای اسلامی شهر است که تنگناها و مشکلات را به مدیران محلی منتقل و بهعنوان مطالبهگر به مشکلات ورود کند. کمیسیون ویژه آب شورای اسلامی شهر به صورت جدی با کمک دستگاههای مسئول مسئله آب زایندهرود را دنبال میکند؛ زیرا اگر به فکر نباشیم، کویر به سمت اصفهان خواهد آمد. اصلیترین دغدغه ما آب است؛ اگر زایندهرود جاری شود، بر حوزه گردشگری، محیطزیست و زیبایی شهر تأثیرگذار خواهد بود.»
از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در شهر استفاده شود
رهبر معظم انقلاب در بیانیه «گام دوم انقلاب» به جوانان، دانش، فناوری و اقتصاد دانشبنیان توجه ویژهای داشتهاند. مدیریت شهری اصفهان هم در این راستا حرکتهای جدیدی را آغاز کرده است. به گفته حاجرسولیها: «شورای اسلامی شهر برای توسعه بخش دانشبنیان، مدیریت شهر را ملزم به استفاده از پروژههای دانشبنیان کرده است. قطعا با این تأکید شورای اسلامی شهر بهرهوری در بخشهای مختلف مدیریت شهر افزایش پیدا میکند؛ به همین دلیل در حوزههای مختلف همچون پروژههای زیستمحیطی، هوشمندسازی، تولید گونههای گیاهی مقاوم، ساخت فیلتر برای ناوگان اتوبوسرانی در راستای کاهش آلودگی، تولید سازهها و آسفالت از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان استفاده خواهیم کرد. شهروندان میتوانند با همیاری و همکاری در حفظ و نگهداری اصفهان بهویژه در بخش حملونقل و ترافیک با مدیریت شهری هماهنگ شوند؛ چرا که فرهنگ رانندگی شهروندان در کاهش ترافیک نقش بسزایی دارد.» صحبتهای بعدی این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مربوط شد به واحد اتوبوسرانی شهر اصفهان و معضلاتی که در این مجموعه دست و پا گیر شده است: «کمبود اتوبوس، یکی از مشکلات امروز به ویژه در آغاز مهرماه است. در شورای اول و دوم، شهر را با ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر متوسط پنج سال اداره میکردیم؛ اما اکنون و در سالهای اخیر به دلیل تحریمها و شیوع کرونا که منجر به کاهش سفرهای آموزشی شد این تعداد به ۶۰۰ اتوبوس با عمر بالای ۱۰ سال رسید. برای رفع این مشکل از وزارت کشور کمک خواستیم و حتی به ریاستجمهوری هم نامه نوشتیم؛ زیرا همه کلانشهرها با مشکل کمبود اتوبوس روبهرو هستند. در این راستا باید نسبت به واردات اتوبوس اقدام شود. بهتازگی مجلس قانون واردات خودرو را به تصویب رساند که امیدوارم حاکمیت از این ظرفیت برای واردات اتوبوس و تاکسی ویژه کلانشهرها استفاده کند تا همزمان با آغاز سال تحصیلی در مهرماه کلانشهرهایی همچون اصفهان، تهران، مشهد و شیراز با مشکل مواجه نشوند.»
مشخصنبودن کاربری صحرای پرتمان
حــاجرسولیها در ادامه اشارهای داشــت به مـشکل مشــخصنبودن کاربری صحرای پرتمان در منطقه 8: «کمیسیون ماده ۵ و راه و شهرسازی باید تکلیف این موضوع را مشخص کند؛ اگر مشکل این محدوده رفع شود، مدیریت شهری میتواند مجری مصوبات کمیسیون ماده ۵ باشد. مدیریت شهری تلاش زیادی کرد تا این موضوع سروسامان بگیرد، اما با توجه به اینکه از اختیارات آن خارج است، مدیریت استان برای رفع این مشکل باید فعال شود.»
تسهیل در ارائه صدور پروانه ساختمانی
به گفته عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، مسیر سخت دریافت پروانه ساختمانی یکی از مشکلاتی بود که شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکردند؛ اما اکنون پروانه ساختمانی در شهر پس از چند ماه تلاش به صورت الکترونیکی صادر میشود؛ بنابراین شهروندان میتوانند از طریق سامانه سرای ۱۰ به صورت غیرحضوری درخواست خود را برای دریافت پروانه ارائه دهند. در همین مدت کوتاه از اجرای طرح، حدود ۲۰۰ درخواست در این سامانه ثبت شده است.» صحبتهای پایانی حاجرسولیها مربوط شد به اجرای پروژههای مشارکتی با بهرهمندی از ظرفیت سرمایهگذاران: «در این راستا فضا را برای حضور سرمایهگذاران تسهیل کردهایم و امیدواریم در دوران تحریم مشکلات شهر را به کمک شهروندان رفع کنیم؛ همانگونه که مردم در جنگ هشت ساله مشارکت کردند، اکنون نیز در جهادی دیگر قرار داریم که نیاز به مشارکت مردم است.»