با توجه به اینکه بازگشت حجاج ایرانی به کشور آغاز شده است، بگویید، اولین و آخرین کاروان حجاج اصفهانیچه زمانی به اصفهان میرسند؟
امروز، ساعت 8 و 45 دقیقه اولین پرواز حجاج اصفهانی در فرودگاه شهید بهشتی به زمین مینشیند. همچنین آخرین پرواز حجاج نیز بامداد روز سوم مرداد به زمین مینشیند. البته 220 زائر در قالب دو کاروان هم از استان چهارمحال و بختیاری از استان اصفهان به مکه مکرمه اعزام شدند که بازگشت آنها نیز به استان اصفهان خواهد بود. به طور کلی پروازهای بازگشت حجاج اصفهانی 19 عدد است و بنا به گفته مدیرکل فرودگاههای اســـتـــان اصــــفـــهان، فـــرودگـــاه اصـــفهان پــس از فـــرودگاههـای امام تهران و شهید هاشمینژاد مشهد، بیشترین پرواز بازگشت حجاج را به خود اختصاص داده است.
امسال، چه تعداد اصفهانی در حج شرکت کردند؟
حدود 4 هزار نفر اصفهانی و در قالب 31 کاروان، امسال در مراسم حج تمتع حضور یافتند. از این تعداد 20 کاروان مدینه اول و 11 کاروان نیز مدینه دوم بودند. همچنین امسال حج اصفهانیها بدون فوتی بود و خوشبختانه مرگومیری در میان اصفهانیهای اعزامی به مکه مکرمه مشاهده نشده است.
سالهای قبل در اصفهان چه تعداد فوتی داشتید؟
سالهای گذشته در اصفهان دو تا سه نفر و در کل کشور در مجموع، حداقل حدود 25 تا 30 فوتی داشتیم؛ امسال، اما به دلیل اینکه زائران زیر 65 سال بودند و توانایی بیشتری برای شرکت در مراسم حج داشتند، مرگومیری رخ نداد. حاجیها هم حداقل دو دز واکسن کرونا از واکسنهایی که مورد تأیید عــربـــستان بود (آسترازنکا و ســیــنوفـــارم) دریــافــت کــرده بودند .
با توجه به اینکه امسال نیز کرونا همچنان شایع است، آیا این موضوع مشکلی برای حجاج اصفهانی به وجود نیاورد؟ مثلا اینکه برخی از افراد اعزامی به دلیل مشکوک بودن، در هتل قرنطینه شوند و از اعمال و مناسک حج باز بمانند؟
خیر، خوشبختانه همه حجاج توانستند در مراسم حج شرکت کنند و اتفاقی هم برای آنها رخ نداد؛ اما براساس هماهنگیهایی که با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صـورت گرفتـه است، مـأمـوران نظارت بر بهداشت و تیمهای علوم پزشکی در فرودگاه مستقر هستند تا در صورت مشاهده افراد مشکوک به کرونا آنها را قرنطینه کنند. به همه مدیران کاروانها نیز ابلاغ شده است تا تذکرهای لازم به حجاج را گوشزد کنند؛ مثلا اینکه اگر احیانا دارای علائم کرونا هستند، از برقراری ارتباط با دیگران به ویژه خویشاوندان، خودداری یا خودشان را به نمایندگان وزارت بهداشت معرفی کنند. همچنین از افراد مشکوک و دارای علامت نیز تست گرفته میشود. ضــمــن ایـــنــکه هــیــئت پــزشــکی هلالاحمر هم در هتلهای که مکه و مدینه مستقر بودند و توصیههای بهداشتی را به همه زائرهاگوشزد میکردند.
با توجه به توقف مراسم حج به دلیل شیوع کرونا در دو سال گذشته، حج امسال با مراسم حجی که در سالهای گذشته برگزار میشد،چه تفاوتی پیدا کرده است؟
امسال به دلیل شیوع کرونا تنها یک میلیون زائر از کل دنیا به حج واجب مشرف شدند؛ درحالیکه در سالهای گذشته بین دو تا سه میلیون نفر از تمامی دنیا در این مناسک حضور مییافتند. تقریبا امسال تعداد زائران به یکسوم سالهای گذشته تقلیل یافت. به همین دلیل نیز مراسم حج نسبت به سالهای گذشته، بسیار آسانتر برگزار شد. همچنین در منا و عرفات نیز امکانات بسیار بیشتری همچون تجهیزات سرمایشی و… در اختیار حجاج قرار گرفت. در سال جاری، حاجیها حدود هفتمیلیون تومان به طور متوسط هزینه بیشتری برای شرکت در مراسم حج پرداخت کردند و به همین علت هم خدمات بیشتری به آنها ارائه شد.
چه تعدادی ازثبتنامکنندهها به دلیل نداشتن شرایطی که از سوی عربستان اعلام شد، از حج امسال بازماندند و نتوانستند در این مراسم پرشکوه شرکت کنند؟
سال 1399، هفتهزار و 500 نفر برای شرکت در حج تمتع ثبتنام کرده و همه هزینههای سفر را نیز پرداخته بودند؛ اما به دلیل اعلام محدودیت از سوی عربستان همچون عدم حضور افراد بالای 65 سال، حدود 3 هزار و 500 نفر از متقاضیان که بالای 65 سال بودند، نتوانستند در این مراسم شرکت کنند .همانطور که اشاره کردم در سال جاری، فقط چهار هزار نفر از ثبتنامکنندهها به مراسم حج مشرف شدند.
این افراد در اولویت اعزام سال بعد قرار میگیرند. درست است؟
بله، امید میرود با فروکشکردن کرونا در سال آینده این افراد که در اولویت اعزام هم قرار دارند، بتوانند در مراسم حج شرکت کنند.
جوانترین حاجی اصفهانی، امسال چند ساله بوده است؟
نوجوان 14 ساله کمسنوسالترین حاجی اصفهان است که امسال توانست در مراسم حج شرکت کند.
دنـیای شاد رنـگها و لبـخنـدها، بهدور از حسادت و حـبوبـغضهای بـیـمارگـونه، عـقـدههای سرکوبشـده و ســرخوردگیهــای درمــاننشــده اســت.کودکی راز قشنگ پرواز بادبادکها، تازگی خیال و وسعت دوستداشتنها، قصه شادمانی گلها و عاشقیکردن ماهیهاست و من چقدر هنوز به دنبال خوابهای کودکیام میگردم؛ آنجا که عشق، دستهای مادر و امنیت، شانههای پدرم بود و بهشت همینجا بود؛ در حیاط قشنگ خانه کنار شمعدانیها زیر سایه بید مجنون ؛ همانجا که زندگی سراسر جاری بود .مدت زمان زیادی است که از کودکی بچههای دهه شصت میگذرد؛ قصه نسل سوختهای که همچنان عاشقانه، نوستالژیهای محبوبش را به خاطر دارد و اگر باز هم زمان به عقب بازگردد، انتخاب آنها قطعا همان اتفاقات خوشی خواهد بود که امروز برای آنها خاطره است و با آن زندگی میکنند؛ قصه خوببودن و خوبماندن، قصه مهربانیکردن و مهربانبودن، قصه گل قشنگ، قصه شیر و پلنگ، قصه موش زرنگ… .پس از گذشت دو دهه از مجموعه کلاه قرمزی و پسر خاله، ایرج طهماسب این بار بدون حضور حمید جبلی در برنامهای با نام «مهمونی» با خلق کاراکترهای عروسکی جدیدی، زندگی هنری تازهای را آغاز کرده است.برنامهای که میتوان گفت توانسته با نگاهی ریز بینانه و البته سرخوشانه به بررسی مشکلات روز و آنچه جامعه در حال حاضر با آن مواجه است، بپردازد و در این میان همچنان دنیای کودکانه دهه شصت را برانگیزد و رغبت و سرخوشی تمام سالهای گذشته را مرور و کودک درون را در نگاهی اتفاقا طنزگونه قلقلک دهد.«مهمونی» این روزها از جمله برنامههای جذاب پلتفرم خانگی است و علیرغم نقدهای بسیار و گاه انتقادهای تند منتقدان، مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است.
در این تاک شو از همان ابتدا با نشاندادن تابلویی که با یک فلش، سالن عروسی را نشان میدهد، با خلق فضا و لوکیشنی شاد ماجراهای جدید آقای مجری را روشن میکند.مخاطب با یک مجموعه شاد روبهرو و برنامه، عروسکمحور است؛ این یعنی سفر به دنیای کودکانه و بررسی چالشهای بزرگسالانه از نگاه کودک درون؛ انتخاب عنوان «مهمونی» با موزیک شاد در تیتراژ آغازین و پایانی برنامه، حامل این پیام است که قرار است به تمام عوامل، مهمانها و مخاطبان این برنامه خوش بگذرد؛ اما سؤال اینجاست که آیا واقعا به همه خوش میگذرد؟ آیا این برنامه با وجود مخاطبان زیاد خود، توانسته رضایت همگان را همچون سالهای دهه هفتاد برانگیزد؟باید اعتراف کرد این مجموعه نسبت به کارهای قبلی این هنرمند محبوب کشورمان در سطح پایینتری قرار دارد و از ایرج طهماسب در شروعی دوباره بیشتر از آنچه میبینیم انتظار میرفت.اما نکته قابل توجه و مهمی که در این برنامه به خوبی و درست به آن اشاره شده ، شخصیتپردازی کودک کاری است که در قالب یک عروسک، توانسته تبعات کارکردن یک کودک در جامعه را به رخ جامعه بکشد و بر خلاف نمونههای قبلی و کارهای مختلف ساختهشده درباره کودکان کار که عمدتا به قهرمانسازی یا مجرم نشاندادن این کودکان میپردازد، برای اولین بار با نگاهی متفاوت و خلاقانه به نشاندادن و بررسی مشکلات یک کودک کار به دور از هیجان و ایجاد نگاههای منفی، در اجتماع پرداخته و بهشدت در برقرارکردن ارتباط با مخاطب خود موفق بوده است.در اینجا و برای اولین بار است که پیوندی مهرگونه میان شخصیت بچه (کودک کار) و مردم شکل میگیرد وکودک کار و عوام را در یک تیم و در کنارهم قرار میدهد.«بادام» یا همان کاراکتر «بچه»، پسربچهبیادبی است که در خیابان در مقابل تالار عروسی گل میفروشد، مدرسه نمیرود؛ همانطور که بقیه کودکان کار از اشتغال به تحصیل محروم هستند. او رفتارهایی را از خود بروز میدهد که مناسب سن او نیست و همیشه گرسنه است، پرخاشگری میکند و به جای حضور در مدرسه و بازی با همسالان خود با پرسهزدن در کوچه و خیابان الفاظ نامناسبی یاد گرفته است؛ اسباببازی دوست ندارد، اما در قسمتی میبینیم که عروسک «شخصیت روح» را برداشته و به او نمیدهد و علیرغم اینکه مدعی است که عروسکبازی سوسولبازی است، اما از برگرداندن عروسک به صاحبش امتناع میکند و این همان پارادوکس میان دنیای کودکی و بزرگسالی زودتر از موعد او است؛ او مستقل است، احساس بزرگی میکند و تمامقد برای گرفتن حق خود از جامعه ایستاده ، اما او یک کودک است و در تمام سکانسهای مربوط به «بچه» میبینیم که ایرج طهماسب با چه ظرافتی این درخواستهای کودکانه بزرگسالمآب را در قالب یک عروسک به نمایش میگذارد و از مخاطب میخواهد که با دیدن رفتارهای نادرست کودک بر نیاشوبیم و فراموش نکنیم که او «فقط یک کودک است» اما نه یک کودک معمولی بلکه «کودکی از جنس خیابان!» این مجموعه با تصویرسازی درست و باورپذیر از یک آسیب اجتماعی موجب نشاندادن بخشی از شرایط و مشکلات کودکان کار و متوجهساختن دیگران از تبعات و آسیبهای این موضوع در فضایی متفاوت شده است؛ اینجاست که علیرغم نقدهای تند، مخاطب، همچنان از «بچه» حمایت میکند؛ اما این امید میرود که این بار فقط محبوبیت صرفا در دوره پخش مجموعه نباشد و درک این موضوع که «بچه» یک واقعیت تلخ در جامعه کنونی است و باید حقیقتا از او در برابر معضلات اجتماعی دفاع شود و با اتمام پخش برنامه، این شخصیت نیز به خاطرهها نپیوندد.



