با اندک خطا و سرزدن اشتباهی از دیگران در فضای مجازی، دادگاه صحرایی برایشان برگزار نکنید و حکم اخراج از گروه و بلاک برایشان صادر نکنید! فکر نکنید اگر کسی در فضای مجازی مثلا برای شما یک استیکر اهانتآمیز ارسال کرد یا شما را در اینستاگرام فالوبک نکرد یا بدون سلامعلیک و با لحن تحکمآمیز، چیزی را خواست، یا در گروه فامیلی از ویدئوی ارسالی شما نقد کرد و آن را زیر سؤال برد، به شخصیت شما توهین کرده است؛ لازم نیست چند روز افسردگی بگیرید یا در روابط خانوادگیتان با فردی که اشتباه کرده است، تجدیدنظر کنید یا او و خانوادهاش را در همه پیامرسانها بلاک کنید.اولا در فضای مجازی همه احساسات و عواطف و لحن مطابق عالم واقع منتقل نمیشود. مثلا استادی که در کلاس فضای مجازی با چهرهای تخت و عبوس و صدایی نخراشیده نمایش داده میشود، ممکن است در عالم واقع، اگر او را از نزدیک ببینید، یک آدم مهربان و دوستداشتنی باشد.از این سنخ محدودیتهای فضای مجازی که باعث ایجاد سوءتفاهم میشود، زیاد میتوان گفت و نمونه آورد. خلاصه اینکه احتمال زیادی بدهید که منظور فرد آنچه شما فکر میکنید نبوده است. زود به شما برنخورد. اگر خیلی مسئله حیثیتی است، تلفن بزنید یا حضوری گفتوگو کنید و با چند پیام یا واکنش سرد در فضای مجازی مثلا مهریه را به اجرا
نگذارید!ثانیا اینکه فضای مجازی، فضای اطلاعات انبوه است. انتظار نداشته باشید که همه اینقدر بیکار باشند که همه کلیپها از خرچنگخواری در چین تا حمله سگها به کودک در گلپایگان اصفهان تا اعلام سرطان بایدن و ابتلا به کرونای پوتین و… را دیده باشند و تکذیبیههای آن را از کاخ سفید و کرملین و فرمانداری گلپایگان و وزارت گردشگری چین هم بررسی کرده باشند. موارد زیادی وجود دارد که صحتسنجی و بررسی آنها از توان همه آدمها خارج است؛ بنابراین اگر فردی در گروه خانوادگی فلان کلیپ ساختگی یا خبر دروغ را بازنشر کرد، لازم نیست سریع به پلیس فتا و مراجع قضایی معرفیاش کنید! و از انحطاط و سقوط اخلاقی خانواده او بر اثر خوردن لقمه شبههناک ابراز تأسف کنید.سعی کنید با لحن مناسب و کمکم موضوع را منتقل کنید. جنبههای مختلف ساختهشدن اطلاعات غلط در فضای رسانهای را مرور کنید و خلاصه اینکه با سعهصدر برخورد کنید. با ارسال یک پیام در یک گروه آسمان به زمین نمیآید؛ ضمن اینکه ممکن است فرد ناخواسته اشتباه کرده باشد.یک کلیپ نامناسب در گروه خانوادگی فرستاده است؟! ممکن است گوشیاش هک شده باشد. ممکن است گوشی دست بچهاش بوده است و قس علی هذا!در روایـتها داریم که اشتـبــاه برادر مــؤمنت را تــا هفتادبار حمل به صحت کن و راهی برای توجیه آن بیاب. امام صادق (ع) فرمودند: «زمانی که از برادر مؤمنت به تو چیزی (و عملی) رسید که تو آن را بد میدانی، لازم است تا هفتاد بار برای آن عذری بتراشی.»



