روایت ملی‌پوش اصفهانی از قهرمانی تیم ملی هاکی روی یخ در آسیا

برای پیست یخی ذوق می‌کنیم

در کشوری که سردسیر محسوب نمی‌شود، قهرمانی تیم هاکی روی یخ دختران در مسابقات آسیایی که چند روز قبل رخ داد، اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

تاریخ انتشار: 09:27 - شنبه 1403/01/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای پیست یخی ذوق می‌کنیم

به گزارش اصفهان زیبا؛ در کشوری که سردسیر محسوب نمی‌شود، قهرمانی تیم هاکی روی یخ دختران در مسابقات آسیایی که چند روز قبل رخ داد، اتفاق مهمی محسوب می‌شود. رشته هاکی روی یخ در ایران سابقه چندانی ندارد، اما سال قبل و در اولین تجربه آسیایی دختران کشورمان در رقابت‌های آسیایی، عنوان دومی به دست آمد که بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت. یگانه بهرامی، ملی‌پوش اصفهانی این تیم هم در نایب‌قهرمانی و هم قهرمانی اخیر این تیم نقش داشته که این موضوع بهانه‌ای شد تا پس از بازگشت از قرقیزستان گفت‌وگویی با او داشته باشیم.

از مسابقات آسیایی چه خبر؟

این رقابت‌ها بالاترین سطح مسابقات در قاره آسیاست که به میزبانی بیشکک برگزار شد و تیم ملی کشورمان موفق شد در مصاف با تیم‌هایی همچون امارات، هند، قرقیزستان و فیلیپین عنوان اولی را از آن خود کند.

تجربه دوره گذشته چقدر در قهرمانی تیم ملی تأثیرگذار بود؟

رشته هاکی روی یخ زمان زیادی نیست وارد کشور ما شده و سابقه کمی در این رشته داریم. سال گذشته که در مسابقات آسیایی شرکت کردیم، شناخت زیادی از تیم‌های دیگر و سطح مسابقات نداشتیم، اما توانستیم عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کنیم که این موضوع باعث شد فدراسیون جهانی توجه بیشتری به هاکی روی یخ ایران داشته باشد و حریفان هم حساب دیگری روی تیم ملی باز کنند. تجربه‌ای که از دوره گذشته و شناخت حریفان به دست آوردیم، کمک کرد تا این دوره به قهرمانی برسیم.

روند آماده‌سازی تیم ملی چگونه بود؟

از زمانی که پیست هاکی روی یخ راه افتاد، هفته‌ای یک جلسه تمرین منظم داشتیم، اما نزدیک به مسابقات اردوی مستمر برگزار شد که حتی برخی روزها دو جلسه در روز، یعنی تمرین روی یخ و تمرین بدن‌سازی داشتیم و خوشبختانه با سطح آمادگی خوبی راهی مسابقات شدیم.

به راه‌اندازی پیست هاکی روی یخ اشاره کردید. درباره وضعیت سخت‌افزاری این رشته توضیح بیشتری بدهید؟

در کشور ما سه پیست هاکی روی یخ داریم که یک پیست در جزیره کیش، یک پیست در مشهد و یک پیست در مرکز ایران‌مال واقع‌ شده که استانداردترین پیست ایران محسوب می‌شود و مدیر این مرکز نیز حمایت خوبی از رشته هاکی روی یخ و رونق آن داشته است. بیشتر ورزشکاران هاکی روی یخ، تجربه فعالیت در رشته هاکی اینلاین را دارند و آشنایی خوبی که از رشته دارند، باعث شد تا پیشرفت قابل‌توجهی در هاکی روی یخ داشته باشند.

افراد عادی حس خوبی از قرار گرفتن در محوطه یخی دارند؛ برای ورزشکاران هاکی روی یخ هم که زمان زیادی در پیست یخی سپری می‌کنند، این ذوق نسبت به یخ وجود دارد یا دیگر عادی شده است؟

برای ما هم عادی نشده و هر بار وارد پیست هاکی روی یخ می‌شویم، حس خوبی دریافت می‌کنیم و ذوق می‌کنیم، بعضا پیش‌آمده هم‌بازی‌ها ناراحت هستند یا مشکلی دارند، اما زمانی که وارد پیست یخی می‌شوند، انرژی مثبتی می‌گیرند.

با سرمای پیست یخی کنار آمده‌اید؟

دمای پیست یخ زیر صفر درجه است، اما لباس مخصوص هاکی که به تن داریم، باعث می‌شود سرما را چندان احساس نکنیم، ضمن اینکه مداوم روی پیست فعالیت بدنی داریم که باعث ایجاد حرارت درونی در بدن می‌شود.

به لباس مخصوص هاکی روی یخ اشاره کردید. تأمین تجهیزات این رشته توسط ورزشکار انجام می‌شود یا فدراسیون در اختیار شما می‌گذارد؟

تأمین تهیه و تجهیزات بر عهده ورزشکار است که وارداتی است و نرخ آن با دلار تعیین می‌شود که باعث شده هزینه زیادی به ورزشکاران تحمیل شود.

به‌طور تقریبی تجهیزات و لباس یک ورزشکار حرفه‌ای چقدر هزینه می‌برد؟

هزینه تأمین تجهیزات برای ورزشکار حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای متفاوت است، اما به‌طور متوسط صد میلیون هزینه دارد.

شناخت اطرافیان از رشته هاکی روی یخ چطور است؟

هاکی روی یخ رشته چندان شناخته‌شده‌ای در ایران نیست؛ اما برای اولین اعزام تیم ملی هاکی روی یخ دختران به مسابقات آسیایی، پخش زنده مسابقات از شبکه ورزش و نایب‌قهرمانی تیم ملی باعث شد تا این رشته بسیار موردتوجه رسانه‌ها و مردم قرار بگیرد. با توجه به شناختی که از دوره قبل ایجادشده بود، در این دوره قهرمانی تیم ملی موردتوجه واقع شد و پس از قهرمانی پیام‌های زیادی دریافت کردم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − یک =