رؤیای خصوصی سرخابی‌ها به واقعیت پیوست

استقلال و پرسپولیس سروسامان گرفتند

سرانجام بعد از سال‌ها انتظار و البته حواشی فراوان در کنار دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، داستان انتقال مالکیت این دو باشگاه از سمت وزارت ورزش به بنگاه‌های اقتصادی عملی شد و در هفته گذشته این دو تیم مالکان خودشان را شناختند.

تاریخ انتشار: 10:33 - شنبه 1403/02/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
استقلال و پرسپولیس سروسامان گرفتند

به گزارش اصفهان زیبا؛ سرانجام بعد از سال‌ها انتظار و البته حواشی فراوان در کنار دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، داستان انتقال مالکیت این دو باشگاه از سمت وزارت ورزش به بنگاه‌های اقتصادی عملی شد و در هفته گذشته این دو تیم مالکان خودشان را شناختند.

هلدینگ پتروشیمی‌های مهم کشور سراغ آبی‌ها رفتند و شش بانک هم به اندازه ۸۵ درصد از سهام پرسپولیس را خریدند تا رؤیای خصوصی سازی آن‌ها پس از نزدیک به 20 سال به واقعیت بپیوندد تا بنگاه‌های درآمدزایی گردانندگان اصلی دو باشگاه شوند تا شاید دیگر خبری از دغدغه مالی آن‌ها نباشد.

البته در این چند سال اخیر با کمک‌های مالی دولت و حمایت اسپانسرها این دو تیم از لحاظ مالی و پرداخت ها مانند اوایل دهه نود درگیر مشکل نبودند و هزینه‌های انجام شده برای این دو باشگاه باعث شده بود تا پرسپولیس و استقلال هم ردیف تیم‌هایی مثل سپاهان و تراکتور باشند؛ ولی با این حال بحث مالکیت موضوعی بود که سال‌های سال مشکلات زیادی را به خصوص در بحث بین‌المللی برای دو باشگاه پرطرفدار تهرانی ایجاد کرده و حتی باعث دوری دو تیم از لیگ قهرمانان آسیا هم شده بود.

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال ایران توسط کنسرسیومی از هلدینگ شرکت‌های صنایع پتروشیمی معامله شد. قیمت هر سهم پایه معادل 3.046 ریال بود که در سامانه معاملات وارد سیستم کردند؛ سپس خریداری و این معامله قطعی شد.

ارزش کلی مبلغ حدود ۲هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان بود. برای سهام شرکت پرسپولیس هم کنسرسیومی از بانک‌ها اقدام به خرید کردند. قیمت هر سهم پایه ۳, ۵۸۰ ریال اعلام شد. ارزش کل این معامله که شامل ۸۵ درصد از سهام بود نیز رقمی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شد.

شاید آن‌ها مکلف به خرید شده بودند تا تنها بتوانند روی کاغذ مشکل مجوز حرفه‌ای را حل کنند، اما قطعا سرخابی‌های پایتخت تحت‌تأثیر اساسی این معامله بزرگ قرار می‌گیرند و شرکت‌های خصوصی چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری روی آن‌ها برای جلب رضایت طرفداران میلیونی هر یک از این دو تیم پایتخت نداشته باشند.

AFCتأیید کرد

مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در آیین واگذاری مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به مهر گفت: قبل از هر چیزی جا دارد بابت این واگذاری تبریک بگویم. فکر می‌کنم یک بیماری چهل ساله درمان شده است. امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده در انتظار دو باشگاه باشد.

در ابتدا سازمان تربیت بدنی و در ادامه وزارت ورزش برای سال‌های سال حامی این دو باشگاه پرطرفدار بودند؛ اما ساماندهی مشکلات استقلال و پرسپولیس به معضلی بزرگ برای وزارت ورزش تبدیل شده بود و بدتر اینکه هر بار که موفقیت یا ناکامی برای سرخابی‌ها رخ می‌داد، وزارت ورزش به حمایت از یکی از این دو تیم متهم می‌شد.

اگر استقلال به قهرمانی می‌رسید بازیکنان و مربیان و حتی پیشکسوتان تیم رقیب، وزارت ورزش را متهم به حمایت از آبی‌پوشان می‌کردند و برعکس این اتفاق هم زمانی بود که استقلالی‌ها در هر ناکامی که برایشان رقم می‌خورد، دلیل آن را حمایت وزارت ورزش از قرمزپوشان عنوان می‌کردند؛ اما حالا با واگذاری این دو باشگاه، دیگر کسی نمی‌تواند کم‌کاری‌های فنی و مدیریتی‌ خود را گردن وزارت ورزش بیندازد. واژه تیم دولتی که هواداران رقیب برای تخریب تیم مقابل به کار می‌بردند به احتمال زیاد از لغتنامه هواداران خارج خواهد شد و دو باشگاه با مالکان جدید برنامه‌های دیگری هم خواهند داشت.

لیگ جذاب‌تر می‌شود

اما در شرایطی که فقط شش هفته تا پایان رقابت‌های لیگ باقی مانده و مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی که دیروز جمعه برگزار شد، صحبت‌های متفاوتی در مورد هزینه‌های پیش بینی شده دو باشگاه برای فصل بعد مطرح شده است. آن‌طور که به گوش رسیده سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال سقف بودجه پرداختی برای لیگ بعدی را روی مبلغ کل 450میلیارد تومان در نظر گرفته که نظارت کاملی بر روی آن انجام می‌شود و امکان فرار وجود ندارد تا این باشگاه‌ها بتوانند مانند ادوار قبلی قانون را دور بزنند؛ ولی شکی نیست که هم پتروشیمی مالک استقلال و هم بانک‌های مالک پرسپولیس برای اینکه بتوانند این انتقال را مثبت جلوه دهند، هزینه‌های کاملی انجام خواهند داد تا حمایت هواداران میلیونی هر دو باشگاه را همراه خودشان داشته باشند.

در طرف مقابل هواداران تیم‌هایی مثل سپاهان، تراکتور و فولاد هم که رقبا را پرپول و ثروتمند می‌بینند انتظار دارند تا این سه باشگاه هم در رقابت با سرخابی‌ها قدمی عقب نگذارند و در این بین نهادهای نظارتی باید مراقب مباحث مالی قرارداد بازیکنان باشند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار − 2 =