در این فصل چه غذاهایی بخورید و چه فعالیت‌هایی انجام دهید؟

رهایی از خواب‌آلودگی بهاری

خواب‌آلودگی در بهار هرچند برای برخی کلافه‌کننده است، اما جای نگرانی نیست؛ چراکه راه‌های مفیدی برای رهایی از این اختلال با نظر دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب ‌سنتی و متخصص طب‌ سوزنی وجود دارد که به آن می‌پردازیم.

تاریخ انتشار: 13:12 - شنبه 1403/02/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رهایی از خواب‌آلودگی بهاری

به گزارش اصفهان زیبا؛ خواب‌آلودگی در بهار هرچند برای برخی کلافه‌کننده است، اما جای نگرانی نیست؛ چراکه راه‌های مفیدی برای رهایی از این اختلال با نظر دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب ‌سنتی و متخصص طب‌ سوزنی وجود دارد که به آن می‌پردازیم.

در سرمای زمستان رگ‌های سطحی بدن جمع و منقبض می‌شوند تا بدن گرمای کمتری از دست بدهد و دمای آن ثابت بماند؛ لذا خون و اکسیژن بیشتری به سمت اندام‌های داخلی و به‌خصوص مغز می‌رود؛ اما زمانی که بهار فرا می‌رسد، با گرم‌شدن هوا، رگ‌های خونی گشاد و منبسط می‌شوند؛ لذا فشارخون کم می‌شود و بیشتر جریان خون به سمت پوست می‌رود و خون و اکسیژن کمتری به سمت مغز می‌رود؛ همچنین افزایش فعالیت سوخت‌وساز بدن در بهار نیاز به اکسیژن بیشتری دارد؛ بنابراین اکسیژن کمتری به طرف مغز فرستاده می‌شود؛ لذا مغز به مدت زمانی نیاز دارد که خود را با شرایط جدید وفق دهد و تا این هماهنگی صورت بگیرد، حالت خواب‌آلودگی در فصل بهار بروز می‌کند.

بدن بعضی از افراد سریع با این شرایط جدید هماهنگ می‌شود؛ ولی گروه دیگری برای هماهنگ‌شدن با تغییر دما زمان می‌خواهند؛ برای مثال، در افراد مسن، زمان بیشتری طول می‌کشد تا از خواب‌آلودگی بهار و کسلی آن رها شوند؛ اما توصیه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند تا علل خواب‌آلودگی را از بین ببرید.

شب‌ها زودتر بخوابید

به‌تدریج سعی کنید که زودتر از قبل بخوابید، این کار به راحتی میسر نیست و جبران یک تا یک‌ونیم ساعت تفاوت زمان خواب نیازمند زمان است.

برای این منظور توصیه می‌کنم هر شب فقط یک ربع زودتر از شب قبل بخوابید و تا یک هفته این یک ربع را به نیم‌ساعت و بیشتر افزایش
دهید؛ برای مثال؛ اگر شنبه ساعت ۲۳ می‌خوابید، یکشنبه ۴۵: ۲۲ را انتخاب کنید و تا چهارشنبه آن را امتحان کنید؛ سپس ۳۰: ۲۲ بخوابید و تا چهار روز بعد همچنان این روند را ادامه دهید.

به‌این‌ترتیب بدنتان عادت می‌کند که به مرور رأس ساعت ۲۲ یا زودتر بخوابید و این کمبود خواب جبران می‌شود؛ همچنین می‌توانید خواب قیلوله (خواب قبل از ظهر) بروید؛ به شرط آنکه بیشتر از ۱۵ دقیقه نخوابید؛ چون حس خواب‌آلودگی شما را بیشتر می‌کند.

از نور خورشید غافل نشوید

صبح‌ها پیاده‌روی کنید و به جای استفاده از ماشین بهتر است با دوچرخه به محل کار خود بروید. بیرون از خانه بودن می‌تواند شما را به‌طور خودکار از انرژی نور خورشید بهره‌مند کند. کمی استفاده از نور خورشید در بهار کمکی برای روحیه و انرژی بهتر است.

ورزش صبحگاهی انجام دهید

صبح‌ها یک برنامه ورزشی کوتاه‌مدت برای خودتان در نظر بگیرید و سعی کنید خود را کمی در معرض نور آفتاب قرار دهید تا فعالیت شما باعث شود گردش خونتان منظم شده و هوشیاری خود را به‌دست آورید.

دوش بگیرید

صبح‌ها متناوب دوش گرم و سرد گرفتن، گردش خون بدنتان را افزایش می‌دهد و پوستتان نیز به خوبی خون‌رسانی می‌شود. بهتر است همیشه دوش گرفتن را با آب سرد تمام کنید.

تنفس عمیق داشته باشید

خستگی مزمن، یکی از علایم اصلی کمبود اکسیژن در خون است. برای اینکه دچار خستگی نشوید و انرژی بیشتری داشته باشید، سه بار در روز، ۱۰ بار نفس عمیق بکشید.

غذای سالم و تازه بخورید

بدن برای بسیاری از فرایندهای متابولیکی که در بهار با شدت بیشتری فعال می‌شوند، به مواد مغذی نیاز دارد؛ علاوه بر این، پیروی از یک رژیم غذایی سبک که به چندین بخش کوچک در روز تقسیم می‌شود، هضم را آسان‌تر کرده و به ارگانیسم بدن کمک می‌کند تا دوباره سریع‌تر به حداکثر سرعت برسد.

توجه داشته باشید که مصرف غذا‌های سنگین‌(تند و چرب) موجب سوءهاضمه و بی‌خوابی می‌شود؛ بنابراین برای داشتن خواب راحت غذا‌های سبک را مصرف کنید. کمتر از سرخ‌کردنی و بیشتر از غذاهای سهل‌الهضم مثل سوپ جو، سوپ کدو، آش دوغ و… استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید رژیم غذایی خود را با سالاد، میوه و سبزی‌ها غنی کنید که حاوی ویتامین‌ها، فیبر و موادمعدنی مهمی هستند که بدن، به‌خصوص در تغییر فصل زمستان به بهار به آن‌ها نیاز دارد.

نوشیدن چای سبک و قهوه در صبح کمک‌کننده است؛ضمنا از دم‌نوش‌هایی مثل ماسالا، چای ترش و چای سبز بهره ببرید. استفاده از عرقیجات مثل ترکیبی از کاسنی و شاه‌تره و نیز آب زرشک، کنگر، کرفس، ریواس، آلو سبز (برای داخل غذا) و غذاهایی مثل قلیه‌ماهی، خورشت سبزی و… توصیه می‌شود.

حجامت کنید

حجامت‌کردن در بهار، غلظت خون را کاهش می‌دهد و بدن را پاک‌سازی می‌کند و باعث نشاط شما در طول روز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هشت − 2 =