شانس کدام کشور برای میزبانی جام‌جهانی 2030 بیشتر است؟

با میزبانی رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها در سال 2023 و کسب عنوان چهارمی جام جهانی در سال 2022 مراکش شانس خود را به طرز چشمگیری افزایش داد.

تاریخ انتشار: 12:43 - چهارشنبه 1401/12/10
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
شانس کدام کشور برای میزبانی جام‌جهانی 2030 بیشتر است؟

عربستان، مصر و یونان

عربستان اعلام کرده که بخش اعظم هزینه‌های مصر و یونان را می‌پردازد. در ساخت ورزشگاه‌ها کمکشان می‌کند و همچنین میزبانی ۲/۳ مسابقات را تقبل می‌کند. هر چند برگزاری جام‌جهانی هم‌زمان در سه قاره جذابیت بالایی دارد، اما اگر جام جهانی در زمان همیشگی یعنی تابستان برگزار شود، گرمای کشنده بالای ۴۵ درجه عربستان قطعا گردشگران و تیم‌ها را اذیت خواهد کرد و اگر مثل جامجهانی قطر مسابقات در پاییز برگزار شود، یونان در اروپا فصل سرد را سپری خواهد کرد و این اختلاف دما برای تیم‌ها اذیت‌کننده خواهد بود. مسافت طولانی هوایی پنج ساعته و هفت‌ساعته بین کشورهای میزبان نیز یکی از چالش‌های این میزبانی است.

اسپانیا، پرتغال و اوکراین

جنگ بین روسیه و اوکراین، آسیب زیرساخت‌ها و مشکلات امنیتی ناشی از جنگ قطعا موافقت با این میزبانی را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ مگر اینکه تا زمان اعلام نهایی حداقل جنگ تمام شده باشد. البته پرتغال و اوکراین سابقه میزبانی رقابت‌های یورو را در کارنامه دارند و اسپانیا نیز با برگزاری جام جهانی 1982 و میزبانی المپیک 1992 با برگزاری رویدادهای بزرگ غریبه نیست.

مراکش

با میزبانی رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها در سال 2023 و کسب عنوان چهارمی جام جهانی در سال 2022 مراکش شانس خود را به طرز چشمگیری افزایش داد. همچنین از آخرین میزبانی جام جهانی در آفریقا تا سال 2030 بیست سال خواهد گذشت که این نیز فرصتی مناسب برای مراکش است؛ اما میزبانی انفرادی از ۴۸ کشور شاید پاشنه‌آشیل مراکش محسوب شود‌. همچنین اگر تونس هم در کنار نام مراکش خود را برای میزبانی جام جهانی مطرح می‌کرد، شاید شانس هر دو کشور بالا می‌رفت.

اروگوئه، شیلی، آرژانتین و پاراگوئه

شاید این مربع، یحتمل‌ترین گزینه میزبانی از رقابت‌های جام‌جهانی باشند. سنتناریو یا همان صد سالگی بهترین بهانه برای اهدای این میزبانی است! سال 2030 یکصدمین سال آغاز جام جهانی است که در 1930 و از اروگوئه آغاز شد. در صد‌سالگی این رقابت‌ها چه بهانه بهتر از اینکه مسابقات در همان مبدأ یعنی اروگوئه آغاز شود. در نتیجه شاید بتوان عنوان کرد که بهترین بهانه میزبانی را اروگوئه و سه کشور دیگر یعنی آرژانتین، پاراگوئه و شیلی در دست دارند. ولی یک تهدید جدی هم آن‌ها را اذیت خواهد کرد.

میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک در ناحیه شمالی قاره، آن هم در سال 2026 می‌تواند چالشی بزرگ برای مربع لاتین قلمداد شود. حال باید دید در هفتاد و چهارمین اجلاسیه فیفا در سال ۲۰۲۴ کدام کشور(ها) به‌عنوان میزبان نهایی جام‌جهانی انتخاب خواهند شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × یک =