چوب مسواک، از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند

در اسلام برای سلامت انسان در درجه‌ اول روش پیشگیری لحاظ شده است. یکی از توصیه‌های پیشگیری‌کننده که در این دین به آن تاکید زیادی شده است، توجه به سلامت دهان و دندان است.

تاریخ انتشار: 12:19 - یکشنبه 1403/02/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
چوب مسواک، از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند

به گزارش اصفهان زیبا؛ در اسلام برای سلامت انسان در درجه‌ اول روش پیشگیری لحاظ شده است. یکی از توصیه‌های پیشگیری‌کننده که در این دین به آن تاکید زیادی شده است، توجه به سلامت دهان و دندان است.

از جمله آن می‌توان به استفاده از چوب مسواک اشاره کرد که خواص زیادی دارد مثلا می‌تواند از بیماری‌های عفونی و پوسیدگی دندان پیشگیری کند.

در این زمینه دکتر حسن اکبری و دکتر غلامرضا کریمی‌، متخصصین طب سنتی نظر خود را بیان کرده‌اند که به آن می‌پردازیم:

چوب مسواک

اراک، درخت معروفی است که با شاخه‌هایش دندان‌ها را تمیز می‌کنند. البته شاخه‌های آن را پس از برش و جداسازی برای مسواک زدن آماده می‌کنند و در معرض فروش قرار می‌دهند.

ترکیبات و خواص چوب مسواک

قسمت‌های مختلف گیاه مسواک به علت دارا بودن ترکیبات گوگردی و ترکیبات ایزوتیوسیانات و تانن دارای اثر ضدمیکروبی قوی و گسترده بر روی انواع میکروارگانیسم‌ها است.

همچنین دارای اثر ضد زخم است که این مورد مربوط به وجود فلاوونوئیدها و تانن‌های موجود در آن است.

اگر چه ترکیبات دیگری در این مورد دخالت دارند و مسلماً موثر هستند، ولی دو دسته مواد مذکور که اثر ضد زخم آن‌ها قوی است، علت اصلی این خاصیت هستند.

کلراید قابل توجه موجود در چوب مسواک هم به عنوان یک دترجنت قوی عمل کرده و از ایجاد جرم روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند، به همین دلیل افرادی که به طور طولانی از چوب مسواک استفاده می‌کنند‌(‌بعضی از کشورهای عربی مانند عربستان‌) اصولاً دندان‌های سفیدی دارند.

فلوراید به همراه ترکیبات گوگردی‌، تاننی و ایزوتیوسیاناید موجود در گیاه مسواک باعث خاصیت قوی ضد پوسیدگی دندان در ساقه‌های گیاه شده است.

حاصل تحقیقات

کلیه‌ اثرات ذکر شده با مکانیسم‌های مربوطه پس از تحقیقات زیادی که در نقاط محتلف جهان صورت گرفته تایید شده است که خلاصه‌ای از آنها به شرح زیر است‌:

تحقیق یکی از دانشمندان انگلیسی بر روی افراد مسن عربستان نشان داده است که اکثر آنها از دندان‌های سالم و سفید برخوردار هستند و دارای کمترین بیماری‌های دهان و دندان هستند.

این افراد، از کودکی از چوب مسواک استفاده کرده بودند. از این رو احتمال ارتباط استفاده از چوب مسواک و موضوع مذکور قوت گرفت.

تحقیق جالب دیگری در این زمینه انجام شد، به این نحو که در یک گروه چوب مسواک به مدت چند دقیقه در دهان قرار گرفت و در گروهی دیگر از لاستیک‌های بی‌اثر استفاده شد.

پس از حدود پنج دقیقه بزاق دهان در هر دو گروه جمع‌آوری شد و با روش HPLC به طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج نشان داد که ترکیب بزاق دو گروه کاملا متفاوت است، به این معنا که در بزاق دهان افرادی که چوب مسواک داشتند، تعدادی از مواد، املاح و یون‌های بسیار با ارزش که می‌توانند با چندین مکانیسم آثار بسیار جالب و مثبتی در جهت جلوگیری از بیماری دهان و دندان بر جای گذارند، وجود داشت.

 این تحقیق نشان داد که مواد موجود در چوب مسواک به راحتی و در زمان بسیار کوتاه در بزاق حل می‌شوند، در حالی‌که مواد موثر بسیاری از گیاهان نمی‌توانند به این سرعت در بزاق دهان حل شوند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + 14 =