هفته فرهنگی اصفهان

یک هفته به وسعت اصفهان

هفته فرهنگی اصفهان به همت شهرداری و مناطق پانزده‌گانه برگزار شد. در این هفته 420 برنامه با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت. در این گزارش اهم برنامه‌های این هفته روایت شده است.

تاریخ انتشار: 11:19 - پنجشنبه 1403/02/13
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
یک هفته به وسعت اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ هفته فرهنگی اصفهان به همت شهرداری و مناطق پانزده‌گانه برگزار شد. در این هفته 420 برنامه با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت. در این گزارش اهم برنامه‌های این هفته روایت شده است.

اجرای ۴۲۰ برنامه در هفته فرهنگی اصفهان

در هفته فرهنگی اصفهان ۳۵۰ برنامه در مناطق پانزده‌گانه شهرداری و ۷۰ برنامه شهری اجرا و تلاش شد از ظرفیت هنرمندان شهر اصفهان در این ایام استفاده شود و حضور نوجوانان نیز در طراحی و اجرای برنامه‌ها پررنگ باشد. در این هفته، مفاخر به مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان معرفی شدند. اجرای برنامه‌های متنوع در مناطق پانزده‌گانه و ناژوان پیش‌بینی و به دلیل مصادف شدن هفته فرهنگی اصفهان با هفته سلامت طراحی و تلفیق شد.

اصفهان پایتخت ورزش زورخانه‌ای است. یکی از برنامه‌های ویژه هفته فرهنگی اصفهان در میدان امام خمینی (ره) با همین موضوع اجرا شد. در هفته فرهنگی اصفهان جمعی از سفرای کشورها مهمان اتاق بازرگانی بودند و برنامه‌ها به سمتی سوق داده شد که یاد مفاخر، هنرمندان، ایثارگران و بزرگانی که شهر را ساختند، زنده نگه داشته شود و در برنامه‌ها از این شخصیت‌ها تجلیل شد. برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شد تا مردم اصفهان نیز هویت خود را فراموش نکنند. تجمع ورزشکاران در جاده سلامت، گردهمایی باستانی‌کاران، مسابقات کشتی پهلوانی در روز ۱۱ اردیبهشت، میزبانی از مسابقات چوگان کشوری، بازی‌های بومی و محلی در محور چهارباغ ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این ایام بود.

اجرای ۳۰ برنامه در منطقه 15

در هفته فرهنگی اصفهان بیش از ۳۰ عنوان برنامه در منطقه 15 برگزار ‌شد. جشنواره غذاهای سنتی اصفهان با عنوان «نون و نمک» در پردیس فرهنگی کوثر، همچنین رویداد «بازی شو ۵» با محوریت بازی‌های بومی و محلی در این هفته، نگاه ویژه‌ای به شادی بانوان داشت؛ همچنین در بازارچه باغ طوبی با برپایی دستاوردها و مشاغل خانگی گوشه‌ای از زحمات بانوان این منطقه به نمایش گذاشته شد.

گذر فرهنگی آفتاب همراه با اجرای غرفه‌های صنایع‌دستی خوشنویسی، بازی‌های بومی محلی و اجرای زنده رادیویی، «مطبخ»، جشن اصفهان، نقاش‌باشی، مسابقه مجازی کتاب‌خوانی، شیخ بهایی فخر اصفهان، اصفهان آبرنگی، قند عسل، محله‌گردی و اجرای تئاتر خیابانی از دیگر ویژه‌برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در این منطقه بود. تجلیل از چهره‌های اثرگذار اجتماعی از دیگر اهداف این ویژه‌برنامه بود که طی آن از دو نفر از فرهیختگان شهر، علی امینی، به‌عنوان نخبه ورزشی جانبازان و استاد نادرقلی نادری رارانی، به‌عنوان نویسنده و پژوهشگر تاریخی قدردانی و تکریم شد.

برگزاری «هفته فیلم اصفهان»

در حوزه فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت، برنامه‌های جذاب هنری و ترکیبی در گلستان شهدا با حضور شش‌هزار دانش‌آموز برگزار شد تا آن‌ها با سرداران و شهدای شهر اصفهان آشنا شوند. در چهارباغ اصفهان نیز برنامه‌های متنوعی از هنرهای تجسمی، نمایش و سینما همچنین ماکت‌های ابنیه تاریخی شهر اصفهان برگزار ‌شد. در میدان امام (ره) نیز برنامه‌های چوگان، ورزش پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای و در حوزه خانوادگی چندین برنامه و در محلات نیز با معرفی آن‌ها به شهروندان ویژه‌برنامه‌های متعددی اجرا شد.

در حوزه گردشگری و مراجعه شهروندان به ابنیه تاریخی، همچنین آشنایی آن‌ها با نقاط کمتر دیده‌شده شهر اصفهان، برنامه‌ریزی‌های متنوعی انجام گرفت تا شهروندان بتوانند با مراجعه به معاونت‌های فرهنگی مناطق از این محل‌ها مطلع و بهره‌مند شوند. «هفته فیلم اصفهان» از دیگر برنامه‌های درنظرگرفته‌شده در هفته فرهنگی اصفهان بود که با اکران فیلم‌هایی در بخش مستند، کوتاه و بلند در حوزه مرتبط، با حضور هنرمندان تئاتر اصفهان در سینما سوره برگزار ‌شد. ویژه‌برنامه شهری بزرگی نیز در پردیس هنر به مدت پنج شب با حضور هنرمندان مطرح اصفهان همراه با برنامه جُنگ و مسابقه بانشاطی به مناسب هفته اصفهان اجرا شد.

برگزاری چهار رویداد ورزشی در میدان امام (ره)

مهم‌ترین هدف برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان، ارائه شاخص‌های هویتی شهر در ابعاد مختلف است تا مخاطبان اعم از شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی با تاریخ و فرهنگ اصفهان آشنایی پیدا کنند. به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان چهار رویداد بزرگ ورزش پهلوانی، ورزش باستانی و زورخانه‌ای و بازی چوگان در میدان امام خمینی (ره) برگزار ‌شد. یکی از برنامه‌های مهم هفته فرهنگی اصفهان در حوزه بین‌الملل، برگزاری اختتامیه مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک بود.

در جشنواره بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان (پوپک) ۹ هزار و ۳۳۲ نفر شرکت کردند و از این تعداد ۱۲۱۱ اثر از ۲۸ کشور و هشت هزار و ۱۲۲ اثر از شهرهای مختلف کشورمان به جشنواره ارسال شد. کشورهای بلاروس، روسیه، ارمنستان، کویت و ترکمنستان پنج کشوری هستند که بیشترین اثر را به دبیرخانه ارسال کردند و اختتامیه جشنواره پوپک روز نهم اردیبهشت برگزار شد.

اجرای هنرمندان اصفهانی در پردیس هنر

«به‌افتخاراصفهان» برنامه‌ای بود که هنرمندان اصفهانی در راستای معرفی آثار مکتب موسیقی اصفهان، پنج شب در پردیس هنر برگزار شد و در هنرسرای خورشید نیز چهار گروه حرفه‌ای با رونمایی از سه آلبوم از اساتید اصفهان اجرا کردند. اجرای تئاتر خیابانی، اجرای موسیقی تک و دف‌نوازی، تاریخ شفاهی کسبه قدیمی چهارباغ، برگزاری هفته فیلم اصفهان با اکران فیلم‌های مستند، کوتاه و بلند، برگزاری همایش بررسی جایگاه اندیشمندان اصفهان در ارتقای تعالی اندیشه و مکتب اصفهان به همت خانه حکمت، بررسی حوزه نمادها و نشانه‌ها و اسطوره‌ها در عصارخانه شاهی، اجرای تئاتر خیابانی طنز در ۲۵ نقطه شهر، پرده‌خوانی اصفهان، اجرای نمایش خیمه‌شب‌بازی به‌صورت خودرویی در مدارس اصفهان و محلاتی که از مرکز شهر فاصله دارند، برگزاری نمایشگاهی از عروسک‌های اقوام ایرانی، اجرای بازی‌های محلی در چهارباغ، آتلیه عکس قدیم، رادیو چهارباغ و روایت داستان‌های چهارباغ معرفی شهدای شاخص از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان بود.

برنامه میراث‌داران مکتوب از ناشرانی که با انتشارات خود به توسعه فرهنگ اصفهان کمک کردند و با انتشارات سازمان فرهنگی‌هنری در ارتباط بودند تقدیر ‌شد. در ناژوان نیز برنامه ویژه در حوزه سلامت روان و جسم برگزار شد؛ همچنین برنامه غذاهای سالم و پخت غذاهای سنتی در چهارباغ و ناژوان از دیگر برنامه‌ها بود.

برگزاری جشن «اصفهان رو» در منطقه ۱۰

جشن «اصفهان رو» برگرفته از شعر «به اصفهان رو» برای معرفی ظرفیت‌های منطقه ۱۰ به شهروندان روز ششم اردیبهشت در میدان گردهمایی پارک لاله در نظر گرفته شد. در این هفته ۱۰ عنوان برنامه شاخص در این منطقه برگزار ‌شد. تلاش کردیم این برنامه‌ها تمام مقاطع سنی با سلایق مختلف را پوشش دهد. برنامه‌ای با محوریت لهجه و شعرهای اصفهانی، حتی ظرفیت‌های تاریخی و هویتی این منطقه در نظر گرفته شد، جشنواره بازی‌های بومی و محلی نیز روز پنجشنبه ششم اردیبهشت در ورزشگاه زیتون ویژه تمام مقاطع سنی بانوان از ۶ تا ۹۹ سال برگزار و به نفرات برتر جوایزی اهدا شد.

مسابقه «اصفهان ماکت» با محوریت ساخت ماکت آثار تاریخی اصفهان ویژه عموم شهروندان روز نهم اردیبهشت در فرهنگ‌سرای استاد همایی برگزار شد. پاتوق قصه‌خوانی به لهجه اصفهانی با حضور شهروندان منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان به‌شمار می‌رود. مسابقه‌های مجازی با عنوان «کشکول» و «اصفهان گنجینه تاریخی» در این منطقه ویژه هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد.‌‌

برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع در منطقه 4

اجرای برنامه‌های متنوع در محله کلم‌خواران این منطقه به مناسبت هفته فرهنگی در دستور کار قرار گرفت. هدف از اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی معرفی امکانات و ظرفیت‌های شهرداری در حوزه فرهنگی، تفریحی و اجتماعی به افراد در محلات و شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی هر محله و شناساندن کالبد محله به شهروندان بود. اجرای برنامه‌های متنوع و شاد شامل بازی‌های بومی محلی، شاد‌پیمایی عروسکی، مشاغل قدیمی محله، بازی‌های تفریحی و کارگاهی برای معرفی تاریخچه این محله برگزار و رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی محله و برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان با همکاری مشترک شهروندان و مسجد و سایر بخش‌های سازمان فرهنگی اجرا شد. رصد آسمان شب با همکاری مرکز آموزش نجوم ادیب، مسابقه اذان، پایش سلامت، استقرار میز خدمت رضوی با همکاری مرکز نیکوکاری امام رضا (ع)، برگزاری جشنواره ابربازی‌ها، بازی‌های رومیزی ، الکترونیکی و محلی نیز در این ایام برگزار و برنامه میراث کهن در بوستان‌های منتخب محله‌های منطقه ۴ اجرا شد.

برگزاری شب شعر «به یاد کمال» در منطقه ۳

شش عنوان برنامه فرهنگی ویژه این هفته در منطقه ۳ برگزار شد. یکی از برنامه‌های فرهنگی مهم در منطقه 3 شهرداری اصفهان در این هفته که با مشارکت مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان برگزار شد، ویژه‌برنامه «شب شعر» به یاد شاعر بزرگ «کمال‌الدین اسماعیل» شاعر قرن هفتم بود که با حضور شاعران برتر کشور همچون قاسم رفیعا، سعید بیابانکی و عباس احمدی، همچنین شاعران استانی همراه با اجرای مجری توانمند محمدرضا یزدان‌پرست در محل پارک مقبره کمال‌الدین برگزار ‌شد.

ویژه‌برنامه شاد و مفرح جشن «زنگ اصفهان» همراه با برگزاری برنامه‌های مختلف جنبی به‌همراه معرفی اصفهان ویژه مدارس سطح منطقه با معرفی تاریخ آن در قالب آیتم‌های نمایشی و مسابقه از سوم تا پنجم اردیبهشت برگزار ‌شد. «عاشقانه‌های اصفهان» و «چهارباغ، جان اصفهان» یکی از برنامه‌های پرمخاطب و اصلی این منطقه بود.

اجرای ۲۹ ویژه‌برنامه در منطقه ۸ 

به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان ۲۹ ویژه‌برنامه فرهنگی در سطح این منطقه با عناوین پرده‌خوانی اصفهان، تئاتر خیابانی، موسیقی سنتی اصفهان، ورزش باستانی، شخصیت‌پردازی، همگردی یا اردو و آموزش شهروندی برگزار شد.

«شهری به وسعت نصف جهان» با آیتم‌های پرده‌خوانی اصفهان، موسیقی سنتی اصفهان و ورزش باستانی و معرفی چهار شخصیت مؤثر اصفهان قدیم نیز در دستور کار قرار گرفت. پرده‌خوانی ویژه شخصیت‌هایی که نام آن‌ها بر روی معابر اصلی این منطقه منظور شده است، جابر ابن عبداله انصاری، ابونعیم اصفهانی، میرعماد، شهید شهبازی است.

دیگر برنامه‌های رویداد هفته فرهنگی با عناوین مختلف در فرهنگسراها و کانون‌های فرهنگی سطح منطقه با عنوان‌های «اصفهان در بهار»، «نوجوان و مشاهیر»، همچنین «عالم شهر» برگزار شد. «هم‌گردی»، دیگر برنامه‌ای بود که به‌صورت اردو و در برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان به آموزش شهروندی پرداخته است؛ علاوه بر آن، کارگاه‌های آموزشی تهیه غذاهای سنتی شهر اصفهان به همراه مسابقه محله‌گردی مجازی که در فرهنگسرای باران برگزار ‌شد. همایش پیاده‌روی با عنوان «هم‌پا با اصفهان» از دیگر برنامه‌های این منطقه در بوستان بهشت و راه‌اندازی ایستگاه ورزش صبحگاهی شهرداری منطقه ۸ از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان بود.

اجرای ۴۰ ویژه‌برنامه در منطقه ۱۲

برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان ازجمله شب شعر شاهکار، به‌رسم فتوت، اصفهان‌گرد و «شهید کوچه ما، روشنایی شهر است» در این منطقه اجرا شد. رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان در سال جاری با شعار «اصفهان شهر زنده، شهر زندگی» و 40 برنامه فرهنگی در محلات ده‌گانه این منطقه و مراکز فرهنگی با محوریت معرفی این کلان‌شهر و آشنایی با آداب‌ورسوم و سنت‌های شهر گنبدهای فیروزه‌ای برگزار شد.

مقرر شده است در اردوی بازدید از اماکن تاریخی با عنوان «اصفهان‌گرد» ویژه رده سنی نوجوان و جوان با حضور بیش از ۵۰۰ نفر با حمام شاهزاده‌ها، موزه عصارخانه شاهی، بازار اصفهان و صنایع‌دستی اصفهان آشنا شوند؛ همچنین برنامه «شب شعر شاهکار» با حضور شاعران و هنرمندان اصفهانی با مشارکت انجمن اهل قلم اصفهان و فرهنگسرای قدس به مناسبت روز بزرگداشت سعدی برگزار ‌شد. اجرای مسابقات ورزشی مفرح خانوادگی، نقاشی، کتاب‌خوانی، برگزاری جشن، نمایشگاه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی و برنامه‌های صحنه‌ای از دیگر برنامه‌های مد نظر در این هفته است.

برگزاری ویژه‌برنامه تقریب مذاهب و همزیستی ادیان

برگزاری برنامه ویژه تقریب مذاهب و همزیستی ادیان با حضور رایزنان فرهنگی و سفرای کشورها و برگزاری بزرگداشت شعرای اصفهان در مقبره کمال‌الدین اسماعیل با حضور شعرا و ادبای اصفهانی در دستور کار قرار گرفت. در این هفته شهرداری موزه‌ها را با تخفیف ۵۰ درصدی در اختیار مردم گذاشت که در این راستا میراث فرهنگی نیز همکاری خوبی داشت. برگزاری زنگ انشا با موضوع «اصفهان من در ۱۴۱۰» ویژه کلاس ششمی‌ها و اینکه جایگاه نوجوانان در ۱۴۱۰ کجاست و چه نقشی برای اصفهان ایفا می‌کنند، از دیگر برنامه‌ها بود.

اجرای ۱۲ عنوان برنامه در پایانه‌های مسافربری

در این هفته ۱۲ عنوان برنامه در پایانه‌های مسافربری شهر اصفهان اجرا شد. «رادیو پایانه» با موضوع اصفهان قدیم و با آمیزه‌ای از زبان طنز بناهای تاریخی اصفهان و همچنین حمل‌ونقل مسافران در قدیم و نمایش کمدی «برگی از تاریخ»، از دیگر برنامه‌ها بود. کلاس زنده موسیقی سنتی اصفهان از دیگر برنامه‌های شاخص پایانه‌ها به منظور ایجاد فضای مفرح و شاد با حضور اساتید برجسته و در راستای معرفی هنر موسیقی اصفهان با رویکردی متفاوت‌تر از اجراهای موسیقی سنتی دیده شد که این برنامه مانند یک کلاس موسیقی واقعی در حضور مسافران اجرا شد؛ همچنین نصب پرچم اصفهان به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در تمام پایانه‌های مسافربری کلان‌شهر اصفهان از دیگر اقدامات فرهنگی این سازمان بود. در تمام پایانه‌های مسافربری اصفهان تصاویر محتوای فرهنگی با محوریت تصاویر بافت تاریخی و هنر قدیمی اصفهان با مشارکت اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان نصب شد و در دید مسافران قرار گرفت.

برگزاری تور اصفهان‌گردی در منطقه ۱۴

به‌مناسبت این ایام، تور اصفهان‌گردی به همت اداره فرهنگی اجتماعی منطقه به‌منظور بازدید از ابنیه تاریخی و گردشگری اصفهان با حضور تعدادی از اساتید راهنمای گردشگری دانشگاه اصفهان در این منطقه برگزار ‌شد. در این برنامه شهروندان از سه مکان تاریخی (پل خواجو، میدان امام و مسجد جامع عتیق) بازدید کردند. تور اصفهان‌گردی با همراهی اساتید گروه تاریخ دانشگاه اصفهان به‌منظور راهنمای تور و توضیح اماکن تاریخی اجرا شد. در هر روز از اجرا پنج دستگاه اتوبوس ویژه شهروندان اختصاص داده شد و شهروندان از خدمات این تور به‌صورت رایگان بهره‌مند ‌شدند.

برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق پانزده‌گانه

به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان ۳۵۰ برنامه‌ شاد و مفرح در حوزه‌های مختلف فرهنگی و گردشگری و هنری در نصف‌جهان برگزار ‌شد. معرفی مشاهیر و مفاخر همچنین هنرها، آموزه‌های فرهنگ عامه و آنچه هویت اصفهان را در بر می‌گیرد، در هفته اصفهان با عنوان برنامه‌های متنوع و در حوزه هنر نمایش، اجرای تئاتر و در حوزه مکتب موسیقی نیز برنامه‌ای با حضور هنرمندان اصفهانی در دستور کار قرار گرفت. در حوزه اندیشه، فلسفه و حکمت چندین همایش برگزار شد و به نقش متقدمان حوزه اندیشه اصفهان و همچنین نقش و ارتقای جایگاه تعالی فکر و اندیشه در دنیا پرداخته شد که بسیاری از بزرگان اصفهانی در این حوزه فعالیت کرده‌اند.

اجرای ویژه‌برنامه «زیر چتر اصفهان» در منطقه ۹

ویژه‌برنامه «زیر چتر اصفهان» به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 9 برگزار شد. در این ویژه‌برنامه، نقل اصفهان، ورزش پهلوانی و تئاتر در تاریخ هشتم اردیبهشت از ساعت ۱۷ اجرا شد. نمایشگاه صنایع‌دستی اصفهان به دست بانوان هنرمند منطقه، برپایی غرفه کودک و بازی‌های شاد کودکانه، پخش نماهنگ اصفهان و منطقه ۹ از دیگر برنامه‌های اجرایی در هفته فرهنگی اصفهان است. به‌مناسبت گرامیداشت این هفته و به‌منظور برجسته کردن یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال جنگ تحمیلی، همچنین ترویج فرهنگ شهادت و دفاع از مرزوبوم ایران اسلامی در این هفته از خانواده چند تن از شهدای معزز و جانبازان منطقه بازدید شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده + نه =