خوانشی بر یک گزارش از چالش‌های فعالان اقتصادی اصفهان

گروه اقتصاد روزنامه اصفهان زیبا با توجه به رویکردی که شورای سردبیری این مجموعه مبنی بر حمایت از تولید و رفع موانع آن دارد، ‌سعی کرده است با شناسایی چالش‌های فعالان اقتصادی استان اصفهان و موشکافی این چالش‌ها در مصاحبه با مسئولان و خبرگان اقتصادی استان گامی مؤثر در پیگیری منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید بردارد.

تاریخ انتشار: 10:04 - دوشنبه 1403/02/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
خوانشی بر یک گزارش از چالش‌های فعالان اقتصادی اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ گروه اقتصاد روزنامه اصفهان زیبا با توجه به رویکردی که شورای سردبیری این مجموعه مبنی بر حمایت از تولید و رفع موانع آن دارد، ‌سعی کرده است با شناسایی چالش‌های فعالان اقتصادی استان اصفهان و موشکافی این چالش‌ها در مصاحبه با مسئولان و خبرگان اقتصادی استان گامی مؤثر در پیگیری منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید بردارد.

در همین راستا، در تاریخ 12/02/1403 طی مصاحبه‌ای با یکی از فعالان حوزه گمرک، چالش‌های فعالان اقتصادی استان در این حوزه بررسی شد که در برخی موارد مورد اعتراض اداره‌کل گمرک اصفهان قرار گرفت و در همین راستا این روزنامه اقدام به انتشار جوابیه این سازمان کرد. در این راستا توضیح‌های ذیل شایان ذکر است:

1. در گزارش فوق به‌صراحت عنوان شد که علت چالش‌های فعالان اقتصادی مربوط به قوانین و دستورالعمل‌های بالادستی است و ادارات گمرک استانی، مجری تصمیم‌های سیاست‌گذار هستند. در همین راستا مطالبه از مسئولان فعلی برای اصلاح سیاست‌هاست.

2. در اواخر متن گزارش در خصوص تحولات سال‌های اخیر حوزه گمرک عنوان شد که بسیاری از فرایندها به صورتی اصلاح شده که موجب تحولات مثبت در حوزه گمرک شده است؛ لذا این گزارش قصد نقد تحولات، به‌خصوص تحولات سال‌های اخیر را به‌ویژه در گمرک اصفهان نداشته است؛ بلکه تمرکز این گزارش بر مواردی بوده که بعد از تحولات اخیر همچنان به‌عنوان مطالبه بخش خصوصی به‌صورت مانعی بر سر راه صادرات تولیدات استان احساس می‌شود.

3. آنچه بیشتر در گزارش مذکور، مورد مناقشه با مسئولان گمرک قرار گرفت، موضوع تفویض اختیارات است. در گزارش مذکور گفته شد که یکی از چالش‌های مهم در حوزه گمرک، محدودبودن اختیار تصمیم‌گیری گمرکات استانی است و چنین چالشی در سطح کشوری مطرح بوده و همان‌طور که در ادامه توضیح داده شد، گمرکات استانی، مجری قوانین و دستورالعمل‌های مربوط هستند.در جوابیه ارسالی از طرف اداره‌کل گمرک هرچند در ابتدای گزارش عنوان شده است که تفویض اختیارات به‌طور کامل انجام‌شده، لکن در ادامه به‌عنوان‌مثال، در خصوص ظرفیت ایجادشده برای فعالان اقتصادی در استفاده از انبارهای اختصاصی صراحتا ذکرشده که بر اساس اختیار تفویض‌شده و قوانین بالادستی اداره‌کل گمرک اقدام می‌کند؛ لذا اصل کلام همچنان پابرجاست که آیا ظرفیت‌هایی که برای تفویض اختیار در حوزه‌های مختلف سیاست‌گذار پیش‌بینی کرده است، توانسته تسهیل امور را بنماید یا خیر؟

4. در دیگر بندهای گزارش 12/02/1403 نیز بر کمبود امکانات در استان برای تسهیل امور گمرکی تأکید شده است که این بندها در جهت استمداد از مسئولان ملی و استانی برای حمایت هر چه بیشتر از اداره کل گمرک اصفهان جهت توسعه خدمت‌رسانی به فعالان اقتصادی بوده است.

5. درمجموع بررسی چالش‌های فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف تولید حکایت از آن دارد که یکی از گلایه‌مندی‌های آنان در حوزه‌های گمرکی است؛ از همین رو لازم بوده که اداره‌کل گمرک اصفهان به خدمات فعلی اکتفا نکرده و برای حل مسائل فعالان اقتصادی از طریق مطالبه از نهادهای سیاست‌گذار، اقدامات ویژه و مؤثری انجام دهد تا بتوان با تسهیل تجارت، شاهد جهش تولید در استان بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده + هشت =