مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری اصفهان به تشریح تلاش‌های خود در دیدار با مقامات ایران پرداخت

برای گام‌های عملیاتی آمده‌ام!

دومین روز از کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران در اصفهان در قالب برگزاری نشست خبری مشترک رئیس سازمان اتمی کشورمان با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سر گذشت …

تاریخ انتشار: 08:24 - چهارشنبه 1403/02/19
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
برای گام‌های عملیاتی آمده‌ام!

به گزارش اصفهان زیبا؛ دومین روز از کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران در اصفهان در قالب برگزاری نشست خبری مشترک رئیس سازمان اتمی کشورمان با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سر گذشت، کنفرانسی پیشرو در حوزه بین‌الملل و هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران که با حمایت پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایران و انجمن هسته‌ای ایران و با اهداف ارائه پیشرفت‌های جدید و اساسی در زمینه‌های علوم هسته‌ای و تقویت ارتباط بین محققان و دست‌اندرکاران که در طیف گسترده‌ای از مناطق علمی کار می‌کنند و با علاقه مشترک به بهبود تکنیک‌های مرتبط با علوم هسته‌ای می‌پردازند، برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس در روز دوشنبه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از افتتاح اولین مرکز آموزش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان تا دو ماه آینده خبر داد و از مزیت‌های این کنفرانس در راستای تقویت گفتمان‌های دو و چندجانبه و توسعه همکاری‌ها و تبادل‌های بین‌المللی گفت و سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز اصفهان را به‌عنوان میزبان این کنفرانس بین‌المللی، قطب علم و خلاقیت کشور و مصدر پیشرفت در صنعت هسته‌ای معرفی کرد، اصفهانی که به اعتقاد کارشناسان در میزبانی چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند جایگاه بین‌المللی خود را در حوزه عملکرد دیپلماتیک به سطحی که شایستگی‌اش را دارد، برساند و از سوی دیگر، این اقدامات بین‌المللی را در پوشش دیپلماسی عمومی و در قالب دیپلماسی شهری، دیپلماسی علمی، دیپلماسی صنعتی، دیپلماسی بازرگانی، دیپلماسی رسانه و دیپلماسی ورزش و سینما بسیار فعال‌تر از گذشته از خود بروز دهد و درعین‌حال در بستر این فعالیت امنیت بیشتر و همچنین رونق اقتصادی، تجاری، علمی و بازرگانی را هم برای آینده شهر به‌وجود آورد.

توافق ایران با آژانس؛ آغاز یک فرایند

محمد اسلامی روز گذشته پس از مذاکره‌های دوجانبه فنی با هیئت آژانس در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی که در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان برگزار شد، ضمن قدردانی از سفر و حضور گروسی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گفت: مذاکرات سازنده‌ای با گروسی داشته است و توافق مشترک را مبنای خوبی برای تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نقشه راه میان ایران و آژانس عنوان کرد.

گروسی اما در این دیدار مشترک از کشف راهکارهای مؤثر در بستر این کنفرانس بین‌المللی در اصفهان با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای گفت. به گفته مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ،از اینجا در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای می‌توانیم به راهکار مؤثر بیندیشیم. من مطمئنم اگر به‌خوبی پیش برویم، جوانانی که دوشنبه‌شب در خیابان‌های اصفهان دیدم، شاد می‌شوند. گروسی افزود: به‌واسطه این کنفرانس می‌توانیم با هم کار کنیم و نتایج تحقیقاتمان را زیر نور اعتماد به یکدیگر نشان دهیم.

ما باید چالش‌ها را کنار بگذاریم و از پله‌های سخت و سیمانی بگذریم تا به هم‌افزایی میان ایران و جهان برسیم. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در اسفند سال گذشته بیانیه مشترکی را منتشر کردیم. اگرچه بدخواهان ایران همواره از تعامل‌های ایران با آژانس ناخرسند هستند و تلاش می‌کنند با سیاه‌نمایی و ادبیات مخرب این اقدامات و تصمیم‌ها را کم‌ارزش جلوه دهند، آقای گروسی و بنده اعتقاد داریم بیانیه مشترک مبنای خوبی بین ماست. اسلامی تصریح کرد: ما در این سفر و گفت‌وگوهایی که داشتیم، این خط مبنا را به‌عنوان نقشه راه خود موردتأکید قرار دادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به‌عنوان خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم و این ملاحظه را هم داشتیم که به دلیل برخی موضوع‌ها حرکات و روند تعامل‌های دو طرف کُند شده است؛ ولی امروز با مروری که بر بیانیه مشترک داشتیم، این امیدواری ایجاد شد که این خط مبنا را ادامه دهیم. او بیان کرد: بخش اول صحبت‌های ما موارد گذشته‌ای است که در قالب برجام با عنوان «پی‌ام‌دی» بسته شده بود و آغشته به موضوع‌های سیاسی و پیرامونی است و همواره با الزام‌های خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد و نباید به دیگر بخش‌ها تسری پیدا کند.

در این بخش، موضوع مهم بحث دو مکان باقی‌مانده است و خوشبختانه دو مکان و موضوع ناترازی مواد بسته‌شده و دو مکان از چهار مکان باقی‌مانده است. اسلامی عنوان کرد: بخش دوم مرتبط با وضعیت موجود است که در چهارچوب پادمان و «ان‌پی‌تی» و ملاحظاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، برای کاستی‌ها و انتظارهایی که وجود دارد، باید اقداماتی متقابل و هماهنگ را انجام دهیم. معاون رئیس‌جمهور کشورمان بیان کرد: بخش سوم گام‌های آینده و انتظارهای متقابل و نقشی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد و می‌تواند برای برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است، تأثیرگذار باشد.

او ادامه داد: توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش معاونان دو طرف روی زمان‌بندی‌ها و آیتم‌های این سه بخش گفت‌وگو داشته باشند؛ این آغاز یک فرایند است. اسلامی گفت: موضوع مهم دیگر این است که مراقب باشیم اقدامات خصمانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای پایه‌گذاری شده و منشأ آن صهیونیست‌هاست، بر تعامل‌‌های میان دو طرف تأثیرگذار نباشد.

حضور گروسی در ایران در امتداد تعامل‌های جاری دو طرف

او ادامه داد: این موضوع خیلی مهم است؛ چراکه رژیم صهیونیستی سردمدار این القاهای مطرح‌شده در رسانه‌هاست. در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم بیشتر از پیش به جهانیان ثابت شده است و در سراسر جهان اعتراض‌هایی صورت می‌گیرد، باید به این نکته توجه کنیم که این رژیم مخرب پشت سر اقدامات علیه ایران بوده و نباید دیگر پس‌ازاین اظهارات و مواضع رژیم صهیونیستی ملاک آژانس علیه ایران قرار بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به همین دلیل ما توافق کردیم که این موارد را هم تفکیک می‌کنیم؛ گذشته، حال و آینده و هماهنگ و پرتعامل به‌سوی آینده‌ای روشن گام برمی‌داریم. اسلامی افزود: از سال گذشته سند راهبردی جامع بیست‌ساله هسته‌ای را در دستورکار قرار دادیم و مبنای اقدامات ما محسوب می‌شود. او بیان کرد: یکی از محورهای مهم این سند، ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور است که حدود ۲۲درصد برق کشور را تأمین می‌کند و مهم‌ترین هدف‌گذاری که در جهان شده برای سال ۲۰۵۰ صفر شدن کربن و سه برابر شدن ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای است که ما نیز بر این اساس حرکت خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تولید رادیوداروها گام مثبتی برای بخش سلامت است و بخش دیگر هم، بخش پرتودهی است که کمک می‌کند باقی‌مانده آفات و سموم از مواد کشاورزی زدوده شود. اسلامی افزود: حضور آقای گروسی در ایران در امتداد تعامل‌‌های جاری دو طرف در قالب پادمان و «ان‌پی‌تی» است. جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشده است؛ آمریکا خارج شده و به تعهداتش عمل نکرده و اجازه نداده است دیگران هم به تعهداتشان عمل کنند و سه کشور اروپایی نیز به‌طریق‌اولی این‌‌چنین کردند.

 او تصریح کرد: ایران با حسن‌نیت در این معاهده مانده و به تعهداتش یک‌طرفه عمل کرده و اکنون نیز تعهداتش را به استناد ماده ۲۶ برجام کاهش داده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مبنای اقدامات ماست و این ملاحظه‌ها و چهارچوب‌ها را آقای گروسی مطلع است و گفتند که چهارچوب تعامل‌های ما قانون اقدام راهبردی پادمان و «ان‌پی‌تی» است. اسلامی گفت: شخص آقای گروسی هم به لحاظ جایگاه حقوقی و هم به لحاظ شخصیتی که دارد می‌تواند نقش خوبی را در این مسیر ایفا کند. ‌

تلاش می‌کنیم هرگونه شبهه‌ از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود

در ادامه این نشست خبری مشترک مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: طی دو روز حضورم در ایران، نشست‌های خیلی مهمی را با مذاکره‌کننده ارشد و وزیر امور خارجه ایران داشتم و در خصوص شروع و تقویت روابط دو طرف تبادل‌نظر کردیم.

گروسی گفت: تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی، هرگونه شک و شبهه از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت. او با بیان اینکه دوشنبه‌شب هم رایزنی‌های فشرده و خوبی را برای اتخاذ تصمیم‌هایی جهت گام‌های متقابل داشتیم، افزود: همان‌طور که آقای اسلامی گفتند، سال قبل بر صدور بیانیه‌ای توافق کردیم که بتوانیم از طریق آن مسیر آینده را بدانیم و در خصوص سطح همکاری‌های ایران و آژانس در حوزه نظارتی و پادمانی و البته حل مسائل باقی‌مانده، هر دو طرف گام‌های جدی برداریم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: به‌رغم کاستی‌ها و پستی‌وبلندی‌های موجود، این روند تعامل وجود داشته است. پیشنهادی را ارائه کردم که گام‌های عملیاتی است و مسیر آینده را روشن می‌کند. تیم‌های دو طرف در حال گفت‌وگو با یکدیگر برای ترسیم مسیر آینده هستند. گروسی اظهار داشت: قصد ما این نیست که سند جدیدی داشته باشیم؛ بلکه از همان سند مارچ برای همکاری‌ها و تعامل‌های بین دو طرف استفاده می‌کنیم. این سند از این ظرفیت برخوردار است که مسائل باقی‌مانده دو طرف را حل‌وفصل کند و این‌ها در چهارچوب «ان‌پی‌تی »و پادمان است.

همکاری آژانس با ایران در جهت بازگشت به برجام

او افزود: امروز هم بر برداشته‌شدن گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق این موضوع تأکید کردیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در خصوص نگرانی ایران از نقش مخرب اسرائیل در برنامه هسته‌ای خود، تصریح کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. برای ما منافع و امنیت منطقه‌ای مهم است و به آن توجه داریم.

تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی، هرگونه شک و شبهه‌از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت. گروسی بیان کرد: ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را برای بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه − 4 =