باغ رضوان ریه تنفسی شرق اصفهان است

چهلمین سالگرد تأسیس باغ رضوان، بهانه‌ای شد تا علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان، به همراه معاونانش با حضور در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و در یک نشست خبری اقدامات انجام‌شده در این مجموعه را روایت کنند. در این گزارش اهم فعالیت‌های انجام‌شده آمده است.

تاریخ انتشار: 12:05 - چهارشنبه 1403/02/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
باغ رضوان ریه تنفسی شرق اصفهان است

به گزارش اصفهان زیبا؛ چهلمین سالگرد تأسیس باغ رضوان، بهانه‌ای شد تا علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان، به همراه معاونانش با حضور در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و در یک نشست خبری اقدامات انجام‌شده در این مجموعه را روایت کنند. در این گزارش اهم فعالیت‌های انجام‌شده آمده است.

نصب پنل‌های خورشیدی با ظرفیت تولید ۵۵۰ کیلووات برق

چهل سال پیش هزار و ۲۰۵ هکتار زمین برای ایجاد باغ رضوان تحویل شهرداری شد. پنل‌های خورشیدی با ظرفیت تولید ۵۵۰ کیلووات برق در باغ رضوان حدود ۴۵ درصد مصرف برق آن را تأمین می‌کند و در زمینه توسعه و هوشمندسازی نیز پروژه‌هایی همچون هوشمندسازی آبیاری ۵۰ هکتار از فضای سبز اجرا شده است.

رتبه نخست انجام امور واجبات شرعی در باغ رضوان

غیر از وظایف ذاتی، شش محور و هدف ترسیم و پروژه‌هایی برای آن تعریف شد. کسب رتبه نخست انجام امور واجبات شرعی در آرامستان باغ رضوان بود که در این راستا نامه‌ای نیز از سوی دفتر رهبری دریافت شد.

ریه تنفسی شرق اصفهان

۱۲۲ هزار درخت و درختچه با دارا بودن ۱۶۰ هکتار فضای سبز، باغ رضوان را به ریه تنفسی شرق اصفهان تبدیل کرده است؛ همچنین در حوزه توسعه و هوشمندسازی چند پروژه وجود دارد، در عرصه ۱۶۰ هکتاری فضای سبز، هوشمندسازی آبیاری در باغ رضوان اجرا شد و در ۵۰ هکتار باغ رضوان هوشمندسازی آبیاری انجام شده که سنسور رطوبت‌سنج از جمله آن‌هاست.

نصب مانیتورینگ تأسیسات و دوربین مداربسته

این مانیتورینگ در حال ساخت است و خرداد سال جاری تکمیل می‌شود و درمجموع کل تأسیسات باغ رضوان، موتورخانه، هوشمندسازی آبیاری و پمپاژ مانیتورینگ می‌شود. ۱۴۶ دوربین مداربسته در باغ رضوان وجود داردکه ۱۲ مورد از این دوربین‌ها تردد شمار است و تمام ورودی و خروجی‌ها بر اساس آن ثبت می‌شود و در حال حاضر به‌صورت ۲۴ ساعته به مردم خدمت‌رسانی می‌شود.

ساخت منبع ۵۵هزار مترمکعبی در باغ رضوان

منبع ۵۵ هزار متر مکعبی در باغ رضوان به‌اندازه ۸۲ درصد کل ظرفیت آب شهرداری اصفهان احداث شده و طی دو ماه و نیم به بهره‌برداری رسیده و پروژه استحصال آب‌های سطحی در دستور کار قرار گرفته است. ۱۴۰۰ رأس درخت کنار منبع کاشته شده و ۵ هکتار درخت و درختچه در ۱۴۰۲ به باغ رضوان اضافه شده و یک اتفاق مهم زیست‌محیطی رخ داده است. همچنین ۴۰۰ هزار نهال در باغ رضوان با همکاری اداره کل منابع طبیعی تولید و به اطراف شهر اصفهان منتقل شده است.

ایجاد پمپ‌بنزین برای رفاه بیشتر مردم

پمپ‌بنزین یکی دیگر از نیازهای مردم بود که از اولین روزهای سال ۱۴۰۳ خدمت‌رسانی آن آغاز شد، اما به‌صورت رسمی خرداد سال جاری افتتاح می‌شود، در این راستا ۱۰ ماه برای گرفتن مجوز آن تلاش کردیم، اما دو ماه و نیم آن را تأسیس کردیم.

ترویج یاد معاد

برای ترویج یاد معاد تولید فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی واقعه، تولید پادکست زندگی، انتشار چند جلد کتاب از جمله متون در حاشیه، سیاحت در سرزمین خفتگان و اجرای تئاتر در دستور کار قرار گرفت.

«اینک زندگی»؛ شعار چهلمین سالگرد تأسیس باغ رضوان

برگزاری نمایشگاه مفهومی باغ رضوان، افتتاح چهارشنبه‌ها، برگزاری تور گردشگری از دیگر برنامه‌ها و «اینک زندگی» شعار چهلمین سالگرد تأسیس آرامستان باغ رضوان است.

۲۱۶میلیارد تومان؛ بودجه ۱۴۰۳ باغ رضوان

بودجه ۱۴۰۳ باغ رضوان ۲۱۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که توسط سازمان جذب و هزینه می‌شود و از هیچ مجموعه‌ای کمکی دریافت نمی‌کنیم. البته سال گذشته شهرداری اصفهان برای انجام پروژه‌هایی برای نخستین‌بار به ما کمک کرد تا پروژه‌ها به نتیجه برسد.

خدمات کفن‌ودفن رایگان برای افراد خاص

ارائه خدمات کفن‌ودفن رایگان برای افراد ناتوان با معرفی کمیته امداد و بهزیستی یا افراد مجهول‌الهویه و افرادی که اهدای عضو کردند، از دیگر اقدامات است.

حل معضل سگ‌های ولگرد در دستورکار است

وجود سگ‌های ولگرد در باغ رضوان معضل خطرناک و بزرگی است که باید برای رفع آن مطالبه‌گری شود. از مردم تقاضا می‌شود به سگ‌های ولگرد غذا ندهند تا باغ رضوان به محل امنی برای ارتزاق آن‌ها تبدیل نشود.

۵۰ میلیون تومان بالاترین قیمت دفن در قطعه یک باغ رضوان

قیمت قبور در سایت سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان مشخص است و برای دسترسی به قبور مسیریاب در اختیار شهروندان قرار داده می‌شود. بالاترین قیمت دفن در قطعه یک باغ رضوان ۵۰ میلیون تومان است که تعداد دفن در آن بسیار کم است و هزینه‌ای که گرفته می‌شود صرف قطعات آخر می‌شود، همچنین هزینه خدمات برای دفن اموات در باغ رضوان سه‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در آرامستان‌های محلی یک میلیون و ۴۵۰ هزار است و برای متوفیان که در بقاع متبرکه دفن می‌شوند، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. از سال ۹۹ به بعد هر فردی قبری بخرد، تا زمانی که دفن شود، به ازای آن باید سالانه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کند. در حال حاضر طبقه دوم ۲۷ هزار قبر بلاتکلیف است؛ در حالی که سالانه شش‌هزار دفن انجام می‌شود و سرمایه سازمان بلاتکلیف مانده است؛ بنابراین به مردم اطلاع دادیم که اگر می‌خواهند برای این طبقات سند بگیرند، به سازمان مراجعه کنند.

دفن در باغ رضوان تا ۵۰ سال آینده امکان‌پذیر است

با توجه به وسعت پیش‌بینی‌شده برای آرامستان باغ رضوان و انجام دفن در قبوری که بیشتر از ۳۰ سال از زمان دفن اموات در آن طی شده است، تا ۵۰ سال آینده مشکلی برای دفن در باغ رضوان وجود ندارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × سه =