«شفافیت» در باغ‌رضوان

ســازمــان آرامــســتــان‌هــای شــهــرداری اصفهان با درنظرگرفتن رویکرد «شفافیت» و «عدالت» و با هدف کاستن از رنج‌واندوه خانواده‌های داغدار به تدوین و اجرای چند طرح جدید در این سازمان اقدام کرد. مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: رویکرد اصلی مدیریت سازمان آرامستان‌ها در این دوره مدیریت شهری این است که باید کاری کنیم تا همه دغدغه‌ها و نگرانی‌های ارباب‌رجوع هنگام مراجعه به باغ‌رضوان حذف شود و آن‌ها هیچ نگرانی به‌جز غم ازدست‌دادن عزیزان خود نداشته باشند. علی حاجیان افزود: در راستای تحقق این رویکرد و با تأکید بر هندسه حرکت سازمان که بر مبنای عدالت و شفافیت شکل‌گرفته است، تدوین و اجرای چند طرح مهم انجام شد. یکی از آن‌ها، آگاه‌سازی شهروندان از تمامی جزئیات، مراحل و هزینه‌های خاک‌سپاری است.

تاریخ انتشار: 09:00 - سه شنبه 1400/12/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

او تصریح کرد: تاکنون شهروندانی که برای طی مراحل خاک‌سپاری به باغ‌رضوان مراجعه می‌کردند، به‌طور واضح از جزئیات کار و هزینه‌های مربوط به آن‌ها اطلاعی نداشتند؛ اما در این دوره تمامی این اطلاعات به‌طور واضح در سایت سازمان و رسانه‌ها منتشر شده است و شهروندان به‌طور مشخص از مراحل کار مانند خدمات تکفین، خاک‌سپاری، مراحل پس از دفن و… مطلع می‌شوند. مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه تمامی این تعرفه‌ها قانونی و موردتأیید مراجع ذی‌ربط است، تأکید کرد: از شهروندان عزیز می‌خواهیم هیچ مسیر دیگری را به‌جز مسیرهای مشخص‌شده از سوی سازمان آرامستان‌ها در پیش نگیرند و حتی یک ریال مازاد بر آنچه طبق این تعرفه‌ها مشخص‌ شده است، نپردازند.

حضور روحانیون هدایتگر

برخی از افراد هنگام ازدست‌دادن عزیزان خود، به سبب ازدیاد اندوه، تمرکز فکری‌شان را از دست می‌دهند و قادر به مدیریت صحیح روند اقدامات مربوط به خاک‌سپاری و تدفین نیستند. به همین جهت سازمان آرامستان‌ها طرحی را با عنوان طرح هادی در پیش‌گرفته که گامی مهم درجهت رفع این مشکل است. حاجیان با اعلام این خبر گفت: یکی دیگر از روش‌های تحقق شفافیت و عدالت در سازمان آرامستان‌ها، اجرای طرح هادی است؛ به‌این‌ترتیب که کارشناسان و مدیران ما در اتاق‌های فکر به این نتیجه رسیدند که بهتر است در تمامی مراحل تدفین، شخصی آگاه به مسائل شرعی در کنار افراد قرار گیرد و جزئیات مربوط به این مراحل را اجرا کند.
او اضافه کرد: خانواده‌های داغدار نباید هیچ دغدغه‌ای درروند تدفین داشته باشند؛ چون به‌خودی‌خود داغ عزیزانشان را تحمل می‌کنند و نباید انتظار داشت که در خصوص رتق‌وفتق امور دفن و جزئیات کار نیز آگاه باشند.‌‌‌‌

حضور کارشناس آگاه

یکی دیگر از بخش‌های طرح هادی، حضور یک کارشناس آگاه به مراحل اداری و اجرایی مراسم تدفین است که از ابتدا در کنار ارباب‌رجوع حاضر می‌شود. حاجیان با اعلام این خبر گفت: این طرح که از ابتدای دی‌ماه سال جاری به اجرا درآمده است، به مراجعه‌کنندگان کمک می‌کند تا از همان ابتدای مراجعه به سازمان از تمامی مراحل کار اعم از قوانین، ضوابط و شرایط، هزینه‌ها و… آگاه شوند.او ادامه داد: همچنین نظرسنجی درباره فعالیت سازمان آرامستان‌ها و دریافت انتقاد‌ها و پیشنهاد‌ها در این طرح توسط کارشناس مربوط انجام می‌شود.

ارائه خدمات مشاوره  به کودکان

یکی دیگر از دغدغه‌های افراد هنگام مراجعه به آرامستان برای اجرای مراسم تدفین، حضور کودکان و آسیب‌های روحی احتمالی است که با تماشای این مراسم به آن‌ها وارد می‌شود. سازمان آرامستان‌ها برای رفع این مشکل نیز طرح راه‌اندازی مرکز نگهداری از کودکان را اجرایی کرده است. مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان درباره این طرح توضیح داد: اینکه کودکان در طی اجرای مراسم تدفین در فضای باغ‌رضوان حاضر باشند، آسیب‌هایی را برای آن‌ها به‌همراه دارد و خانواده‌ها نیز معمولا به دلیل شرایط روحی خاصی که در آن زمان دارند یا از این مسئله غافل هستند یا قادر به دورکردن کودکان از این مکان نیستند. حاجیان افزود: به همین دلیل به اجرای فاز نخست احداث مرکز نگهداری کودکان تا قبل از عید نوروز اقدام کرده‌ایم و در صورت دریافت بازخوردهای موردانتظار از سوی شهروندان، فازهای بعدی را هم راه‌اندازی خواهیم کرد. او از ارائه برنامه‌هایی با محوریت ارائه مشاوره به کودکان خبر داد و گفت: در قالب این برنامه، روان‌شناسان حاذق، مشاوره‌های لازم را به کودکان خانواده‌های داغ‌دیده ارائه خواهند کرد تا تألم‌های روحی آن‌ها به حداقل برسد.

  الکترونیکی‌شدن مراحل پیش‌خرید قبر

یکی دیگر از طرح‌های اجراشده در سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان که به‌زعم مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان کمک مؤثری برای هوشمندسازی مراحل کار در این سازمان است، حذف اسناد کاغذی پیش‌خرید قبر به‌شمار می‌رود.  حاجیان تصریح کرد: پیش‌خرید قبر یکی از مطالبه‌های جدی شهروندان است که در گذشته به‌صورت حضوری و از طریق اسناد کاغذی انجام می‌شد.  در حال حاضر این مراحل به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ چنانکه در گام نخست، نسخه فیزیکی اسناد پیش‌خرید قبر یا پیش‌مجوز دفن به‌صورت کامل حذف و به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود. این طرح با هدف کاهش ترددهای غیرضروری، کمترشدن ترافیک و جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها اجرا شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط