رفع گرفتگی عضلانی

بسیاری از شما در طول زندگی تجربه‌ای از گرفتگی عضلات داشته‌اید. به این صورت که گاهی اوقات حتی با کوچک‌ترین حرکت و کشش عضلات، درد شدیدی در بدنتان ایجاد شده یا بعد از راه‌رفتن یا ورزش یا انجام کارهای منزل، ماهیچه ساق پا یا بازویتان بسیار درد گرفته و برجسته شده است. علت گرفتگی مداوم عضلات و بهترین درمان برای آن چیست؟

تاریخ انتشار: 10:18 - شنبه 1401/12/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رفع گرفتگی عضلانی

حالا که زمان خانه‌تکانی فرا رسیده است، خیلی از شما ممکن است از گرفتگی ناگهانی عضلاتتان شکایت داشته باشید و ندانید برای پیشگیری یا درمان آن چه کنید. به شما پیشنهاد می‌دهیم متن زیر را که با نظر محمدجواد کاردانپور، محقق طب سنتی و بنیان‌گذار مؤسسه ایوان تهیه شده است، بخوانید و دستورهای آن را به‌کار بگیرید.

بسیاری از شما در طول زندگی تجربه‌ای از گرفتگی عضلات داشته‌اید. به این صورت که گاهی اوقات حتی با کوچک‌ترین حرکت و کشش عضلات، درد شدیدی در بدنتان ایجاد شده یا بعد از راه‌رفتن یا ورزش یا انجام کارهای منزل، ماهیچه ساق پا یا بازویتان بسیار درد گرفته و برجسته شده است. گاهی شدت گرفتگی عضلات به حدی است که از ادامه حرکت و ورزش جلوگیری می‌کند. اما علت گرفتگی مداوم عضلات و بهترین درمان برای آن چیست؟

علل گرفتگی عضلات

دیدگاه طب جدید: علت گرفتگی یا اسپاسم عضلات ناشناخته (ایدیوپاتیک) است و بسیاری از دلایل مکانیکی مطرح شده که ثابت شده نیست.

دیدگاه طب سنتی:  علت اصلی گرفتگی عضلات در طب سنتی غلظت خون است. با دانستن این مطلب شاید به ذهن بسیاری از شما خطور کند که اگر علت گرفتگی عضلات، غلظت خون باشد، پس باید با مصرف بیشتر آب و مایعات از غلیظ‌شدن خون جلوگیری کرد؛ در حالی که این عمل دقیقا برعکس عمل می‌کند.

حتما پیش خود فکر می‌کنید مگر آب باعث رقیق‌شدن مواد نمی‌شود؛ پس چرا عامل غلظت خون است؟

در پاسخ به این پرسش باید یادآور شد که طبع آب در علم مزاج‌شناسی سرد و تر است؛ بنابراین با مصرف زیاد آب علاوه بر رطوبت، سردی نیز در بدن افزایش می‌یابد.تجمع این دو عامل در بدن، موجب سفت و غلیظ‌شدن خون می‌شود. از طرف دیگر با افزایش رطوبت و سردی در بدن، حرارت کبد نیز برای جبران آن افزایش می‌یابد.

همین امر موجب ازبین‌رفتن رطوبت طبیعی بدن می‌شود و عطش را شدیدتر می‌کند.عوامل دیگری مانند دفع ناقص ادرار و حبس خون قاعدگی یا دفع نشدن کامل آن، درست نجویدن غذا و مصرف مداوم گوجه و سیب زمینی، برنج و نان بدون سبوس، عصبانیت و استرس شدید و آلودگی هوا نیز در ایجاد غلظت خون و گرفتگی عضلات مؤثر هستند.

راهکارهای پیشگیری و درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی

پرهیز از مصرف مواد غذایی که موجب غلظت خون و گرفتگی عروق و ماهیچه‌ها می‌شوند؛ مانند لبنیات، گوجه و مشتقات آن شامل رب و سس گوجه، سیب‌زمینی و روغن‌های غیر طبیعی.

پرهیز از مصرف مایعات زیاد ،به‌خصوص آب سرد (همچنین پرهیز از مصرف مایعات زیاد، به‌خصوص آب سرد پس از ورزش و فعالیت‌های بدنی و در حرارت‌های شدید که به سرعت جذب شده و به اعضای رئیسه بدن مانند مغز، قلب و کبد آسیب جدی وارد می‌کند).

مداومت در مصرف مواد غذایی صاف‌کننده خون مانند زرشک، آلبالو، انار و کاسنی.

درمان یبوست با مصرف انجیر، روغن زیتون و آلو.

ماساژ عضلات با روغن سیاه‌دانه و انجام بادکش خفیف و حرکت آن در طول عضلات علاوه بر تسکین درد، با افزایش خون‌رسانی به عضلات باعث دفع رطوبت زائد از آن‌ها و افزایش حجمشان خواهد شد.

ماساژ کلی بدن با روغن زیتون (هفته‌ای یک مرتبه) به‌خصوص برای خانم‌ها‌(زیرا طبیعت خانم‌ها سردتر است و بدنشان نسبت به آقایان، رطوبت بیشتری دارد. بنابراین با انجام مداوم ماساژ، رطوبت بیشتری دفع می‌شود و بدن‌درد و گرفتگی عضلات کاهش پیدا می‌کند).

انجام حجامت عام با فاصله حداقل یک ماه‌(بنا به تشخیص طبیب برای هر فرد) در افزایش حرارت طبیعی بدن و دفع رطوبت‌های زائد و فضولات بسیار مؤثر است (حتی می‌توان سالی یک الی دو مرتبه حجامت ساقین و حجامت اخدعین را برای گرفتگی عضلات ساق پا و عضلات سرشانه انجام داد).

تقویت کلیه و گرم‌کردن آن با مصرف پودر گردو و زنیان در زمستان، مصرف زردک به‌صورت پخته با شیره انگور، سویق یا مربای آن در طول سال.

انجام حرکات کششی و ورزش متعادل در ساعت خاصی از روز که علاوه بر دفع رطوبت از ماهیچه، باعث خون‌رسانی بیشتر به آن‌ها و رفع سده‌ها و گرفتگی‌ها خواهد شد. مصرف سویق گندم و جو به‌صورت خشک (روزی سه بار).

افزایش تعریق بدن. استفاده از ضماد مرهمی مخلوط از «تمر هندی» و «پیه» برای برطرف کردن سستی عضلات.

رفع درد عضلات

برای رفع درد عضلات می‌توان از موارد زیر استفاده کرد: ضماد گرم میوه «انجیر» بـا آرد جو مسکن درد عضلات اسـت. خوردن چهارده مثقال «روغن زیتون» با آب گرم و جوشاندن جو مسهلی عالی است که برای درد عضلات و سیاتیک به کار می‌رود؛ مصرف ترکیبی از برگ «پیچک»، همراه با بابونه و شاه‌دانه برای تسکین دردهای عضلانی توصیه می‌شود.

 

 

 

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo ترکان گفته :

    سلام وقتتون بخیر
    مطالبتون بسیار عالی بود 👏

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 − 3 =