توجه به چه مؤلفه‌هایی موزه‌ها را برای گردشگر جذاب می‌کند؟

ظرفیت‌های اصفهان برای موزه تخصصی

راه‌اندازی موزه در اصفهان که یکی از شهرهای بزرگ و مهم گردشگری محسوب می‌شود، نه‌تنها می‌تواند باعث جذب گردشگر به این شهر شود، بلکه به گفته کارشناسان گردشگری می‌تواند به رشد تولید صنایع‌دستی نیز کمک زیادی کند.

تاریخ انتشار: 09:27 - شنبه 1403/03/5
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
ظرفیت‌های اصفهان برای موزه تخصصی

به گزارش اصفهان زیبا؛ راه‌اندازی موزه در اصفهان که یکی از شهرهای بزرگ و مهم گردشگری محسوب می‌شود، نه‌تنها می‌تواند باعث جذب گردشگر به این شهر شود، بلکه به گفته کارشناسان گردشگری می‌تواند به رشد تولید صنایع‌دستی نیز کمک زیادی کند.

نکته مهم برای راه‌اندازی موزه در اصفهان توجه به دوره‌های مختلف آثار و اشیای تاریخی در اصفهان، انتخاب مکان مناسب و تبلیغات گسترده پس از راه‌اندازی موزه‌هاست تا گردشگران زیادی را بتوان جذب کرد. این موارد را می‌توان برای تبدیل ریسباف به موزه مدنظر قرار داد و به‌زعم برخی کارشناسان ریسباف این ظرفیت را دارد که به یک موزه صنعتی تبدیل شود.

امروزه در بیشتر نقاط دنیا و در کشورهای مختلف برای شناساندن قدمت و فرهنگ کهن خود از مکان‌هایی به نام موزه استفاده می‌شود تا با استفاده از ‌‌ظرفیت‌های موزه هرآنچه می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند ، درمعرض نمایش قرار دهند.موزه‌های بسیاری در دنیا وجود دارند که علاوه بر نشان دادن رسوم و آداب و فرهنگ کشورهای خود، به نمایش دادن سبک زندگی مردم و اشیای گذشته‌های بسیار دور دیگر کشورها نیز پرداخته‌اند که از این حیث می‌توان به موزه لندن و لوور پاریس اشاره کرد.

در ایران نیز موزه‌های متعددی وجود دارد که بسته به آداب‌ورسوم و فرهنگ هر شهر، می‌توان به زندگی و نوع اشیا و آثار تاریخی که در آن وجود دارد پی برد. در اصفهان نیز به‌عنوان تاریخی‌ترین شهر ایران با وجود فرهنگ غنی و اصیل ایرانی که به پایتخت صنایع‌دستی معروف است می‌توان اقدام به راه‌اندازی موزه کرد تا از این طریق گردشگری را نیز رونق بخشید؛ البته به‌زعم کارشناسان برای راه‌اندازی موزه در این شهر باید نگاه کارشناسانه به موزه داشت تا موزه‌ها بتوانند با ایجاد تنوع و جذابیت، گردشگران زیادی را به‌دفعات مکرر جذب کنند.

نگاه تخصصی به موزه اهمیت دارد

منصور قاسمی، کارشناس گردشگری به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: برای جذب گردشگر به اصفهان باید تبلیغات زیادی انجام داد؛ یکی از این ابزارها موزه‌ها هستند. هم‌زمان با راه‌اندازی موزه‌های تخصصی در اصفهان و تبلیغ در این زمینه می‌توان گردشگری اصفهان را رونق بخشید.

او با ذکر مثالی درخصوص موزه شهر تبریز به‌عنوان یک موزه تخصصی بیان می‌کند: در استان آذربایجان ساخت موزه بسیار تخصصی صورت گرفته و این امر باعث جذب گردشگران زیادی برای بازدید از این موزه‌ها شده است.

قاسمی اذعان می‌کند: در شهری مانند اصفهان که از جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار است، ساخت موزه لازم است؛ اما برای راه‌اندازی موزه باید نگاه ویژه و کارشناسانه و تخصصی به آن داشته باشیم تا موزه منجر به رونق گردشگری شود.

توجه به دوره‌های تاریخی اشیا و آثار برای ایجاد جذابیت

این کارشناس گردشگری می‌افزاید: باید موزه‌ای که در اصفهان ساخته می‌شود، باتوجه به دوره‌های تاریخی اشیا و آثار باشد و برای جذب گردشگر ابتدا باید مردم اصفهان بازدید از آن را آغاز کنند و در جهت شناساندن و تبلیغات به دیگر مردم کشور، از آن‌ها استفاده شود.

به گفته قاسمی ایجاد موزه و چگونگی قرار گرفتن اشیای تاریخی و همچنین صنایع‌دستی در آن نباید به‌گونه‌ای باشد تا تنها یک‌بار مخاطب و گردشگر را به خود جذب کند؛ باید در این زمینه تنوع ایجاد کرد؛ به‌گونه‌ای که گردشگران هم در جهت تبلیغات آن برآیند و هم برای چندین مرتبه دیگر به آنجا مراجعه و بازدید کنند.

او اذعان می‌کند: از سالیان گذشته اصفهان باید به سبب فرهنگ و تاریخ قدیمی و آثار زیادی که دارد صاحب موزه می‌شد. قاسمی می‌افزاید: باید به هنر و صنایع‌دستی اصفهان توجه شود و هنرمندان را تشویق کرد و موردحمایت قرار داد تا صنعت گردشگری و صنایع‌دستی در این شهر پیشرفت داشته باشد و چنانچه به هنر و صنایع‌دستی بی‌توجهی شود، محصولات خریدار ندارد و دلسردی و درنهایت تغییر شغل برای فعالان این موزه را به دنبال خواهد داشت.

احداث موزه، ساختمان مناسب می‌خواهد

پس از گذشت چندین سال از بلاتکلیفی کارخانه ریسباف در اصفهان حالا توجه مسئولان به این مکان جلب شده تا این بنای قدیمی به موزه شهر تبدیل شود.

در این خصوص قاسمی معتقد است: باید دقیقا مشخص کنیم که قرار است در موزه ریسباف چه چیزی را به گردشگران نمایش دهیم. باید تبلیغات در این زمینه در سطح گسترده و کارشناسانه باشد، احداث موزه نیازمند ساختمان مناسب است که توجه و نگاه ویژه‌ای را طلب می‌کند و باید مسئولان ذی‌ربط را تحریک به انجام این کار کرد تا موزه و آثار تاریخی را به مردم بشناسانند و در معرض نمایش قرار دهند.

این کارشناس گردشگری می‌گوید: در جهت تبدیل ریسباف به موزه، ساختمان این مکان باید متناسب با راه‌اندازی یک موزه باشد. (توجه به آثار تاریخی محدود است و باید کانون توجهات را به همه آثار تاریخی در موزه‌هایی که راه‌اندازی می‌شوند جلب کرد.)روی پیشرفت موزه زیاد کار کرد و درنهایت موزه‌ای تخصصی ایجاد کرد.

او با نام بردن از ساختمان بانک ملی مرکزی در اصفهان که بنایی تاریخی دارد، می‌گوید: ساختمان بانک ملی ساختار و قابلیت تبدیل‌شدن به موزه را دارد و می‌توان آن را به یک موزه تخصصی تبدیل کرد.

او در ادامه می‌گوید: در اصفهان موزه فرش وجود ندارد؛ چندین رشته و اثر هستند که نیاز به موزه تخصصی دارند که می‌توان در رابطه با این رشته‌ها موزه‌ها را راه‌اندازی کرد.

قاسمی با ابراز تأسف از بی‌توجهی به هنر اصیل اصفهان اظهارمی کند: صنعت کاشی‌کاری و میناکاری که مختص شهر اصفهان است، برای گردشگران شناخته‌شده نیست.

ریسباف را به موزه صنعتی تبدیل کنیم

قاسمی عنوان می‌کند: چنانچه بتوانیم ریسباف را به موزه‌ای صنعتی تبدیل کنیم و گام‌هایی را در این راه برداریم و تنوع آثار تاریخی را بیشتر کنیم، به‌طور حتم توقف گردشگر در این مکان طولانی‌تر خواهد بود و با ایجاد موزه می‌توان جاذبه‌ها را برای گردشگر بیشتر کرد.

این کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: می‌توان از ظرفیت ریسباف به سبب نوآور بودن برای تبدیل‌شدن به یک موزه صنعتی تخصصی استفاده کرد.

او اذعان می‌کند: موضوع تبدیل‌شدن ریسباف به موزه هم نوآور است و هم اینکه ریسباف در مکانی مناسب قرار دارد؛ اما تأثیر آن روی صنعت گردشگری زمانی مشخص می‌شود که تبلیغات تخصصی و گسترده و ویژه صورت گیرد و ابتدا باید مردم اصفهان به‌عنوان اولین مبلغان بازدیدکنندگان آن باشند.

نمایش تاریخ کشور در موزه همه شهرها

به گفته قاسمی بخش زیادی از تاریخ اصفهان ناشناخته است. او می‌گوید: در کشورهای اروپایی به‌جز پایتخت، شهرهای دوم آن‌ها نیز دارای موزه هستند و هر شهر تاریخ و فرهنگ خود را در آنجا به نمایش گذاشته است؛ اما در ایران این‌گونه نیست و باید ‌مانند دیگر کشورها خلاصه‌ای از تاریخ کشور در همه شهرها وجود داشته باشد.

باز گذاشتن مسیر بازدید برای گردشگران

او می‌افزاید: باید میدان دید خود را درباره آثار تاریخی بالا ببریم و مسیر بازدید برای گردشگران باز باشد؛ از طریق تبلیغات می‌توان به این مهم دست یافت. شهر اصفهان خود یک موزه است و خیابان استانداری به‌عنوان یک مکان تاریخی در این شهر توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − 15 =