همراه با دکتر الهه حاج‌صادقی در مجموعه فرهنگی‌تفریحی باغ‌نوش

ناسازگاری‌های تیروئیدی

تیروئید گاه دچار ناسازگاری می‌شود که برای سازش آن نیاز به توجه شما دارد. این موضوعی است که هفته پیش توسط دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب سنتی و متخصص طب سوزنی در سلسله همایش‌های شروع یک زندگی جدید در مجموعه فرهنگی باغ نوش مطرح شد

تاریخ انتشار: 10:38 - دوشنبه 1403/03/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ناسازگاری‌های تیروئیدی

به گزارش اصفهان زیبا؛ تیروئید گاه دچار ناسازگاری می‌شود که برای سازش آن نیاز به توجه شما دارد. این موضوعی است که هفته پیش توسط دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب سنتی و متخصص طب سوزنی در سلسله همایش‌های شروع یک زندگی جدید در مجموعه فرهنگی باغ نوش مطرح شد:

تیروئید از اعضای بسیار مهم بدن است که در جلوی گلو قرارگرفته است. پشت آن نیز غده کوچک دیگری به نام پاراتیروئید قرار دارد که کارش تنظیم عملکرد تیروئید است. جالب است بدانید غده تیروئید محل صداقت، ارتعاش و کلام است و حالت آلارم دارد و به عبارتی ساعت بیولوژیکی بدن محسوب می‌شود.

عملکرد تیروئید

تولید انرژی و متابولیسم در بدن، تنظیم ید، کلسیم و فسفات، تولید هورمون TSH، T3، T4‌، تأثیر در سیستم اعصاب (افسردگی و شادی) و تأثیر بر سیستم جنسی.

ناسازگاری‌های تیروئید و نشانه‌های آن

ناسازگاری‌های تیروئید شامل: کم‌کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، سمی بودن، افزایش ندول‌های تیروئید است.

نشانه کم‌کاری تیروئید: افزایش وزن و چاقی، خستگی مزمن، عدم تمرکز حواس، کاهش حافظه، ناتوانی جنسی، درد مفاصل و گرفتگی مزمن مفاصل، پف کردن بدن، خشکی پوست، شکنندگی و ریزش مو، سردی بدن، لرزش بدن، یبوست و مشکلات قاعدگی (کاهش خونریزی)

نشانه پرکاری تیروئید: لاغری و کاهش وزن ناگهانی، ریزش مو و خشکی پوست، عصبانیت و پرخاشگری، بیش‌فعالی، گرسنگی زیاد و کاذب، بیرون‌زدگی حدقه چشم، بدن داغ، لرزش دست و مشکلات قاعدگی (لکه‌بینی)

راه تشخیص

برای تشخیص، معمولا پزشکان آزمایش تجویز می‌کنند، اگر عدد TSH که هماهنگ‌کننده هورمون تیروئید است، بالاتر از حد نرمال باشد، کم‌کاری و اگر پایین‌تر از حد نرمال باشد، پرکاری تیروئید است.اما راهکار ساده این است که مقابل آینه بایستید، گردن خود را بالا ببرید، اگر برآمدگی پیدا شود، نشان از ناسازگاری تیروئید است.ضمنا راهکار دیگر تشخیص توجه به خلق‌وخو، عصبی بودن، زودرنجی، گریه زیاد، عدم تحمل شرایط و خواب زیاد یا خواب کم است.

راهکارهای درمانی

برای پیشگیری و درمان می‌توان از راه طبیعی اقدام کرد:

رایحه‌درمانی: بوییدن اکالیپتوس و کافور و به‌طورکلی هر گیاهی که باعث ایجاد عطسه شود، برای عملکرد تیروئید مفید است.

سنگ‌درمانی: استفاده از سنگ‌های طبی به فرم مختلف مثل انگشتر، گوشواره، دستبند یا گردنبند مفید است؛ اما ازجمله سنگ‌های مفید برای تیروئید فیروزه، زبرجد و عقیق آبی است.

رنگ‌درمانی: رنگ‌ مناسب و خوشایند برای تیروئید آبی است. مثلا لباس آبی بپوشید یا نظاره‌گر رنگ آبی دریا و آسمان و… باشید.

ارتعاشات: ارتعاش مناسب برای تیروئید حرف Ham و A است. ضمنا آواز خواندن و دادوفریاد زدن البته در جای خلوت مثل دشت و بیابان برای تیروئید کارآمد است.

گیاه دارویی و سبزی‌ها: شیرین‌بیان، گشنیز، هویج، گیاه پای خر، مریم‌گلی، زنجبیل، جیسینگ هندی، گل مغربی (پنج‌انگشت)، یونجه، جوانه‌های غلات و حبوبات، فلفل به‌خصوص فلفل سیاه برای تیروئید مناسب است. همچنین بادام درختی و زمینی، انجیر و غذاهای دریایی، روغن ماهی و امگا 3 و امگا 6 در عملکرد تیروئید مؤثر است.ضمنا می‌توانید از قرص گیاهی جینکوبیلوبا روزی یک عدد بعد از صبحانه و نیز ویتامین‌B12 و سلنیوم‌پلاس استفاده کنید و در صورت مصرف لووتیروکسین سدیم به‌مرور آن را کاهش و بعد قطع کنید.

گل‌درمانی: نگهداری و پرورش و تماشای گل‌های آبی‌رنگ مثل بنفشه، پرسیاوشان، پنیرک، شمعدانی، میخک، گل ابری و… برای کمک به سلامت تیروئید مناسب است.

ذهن‌آگاهی: نیایش و مراقبه برای تیروئید سودمند است. تحرک و ورزش نیز برای عملکرد بهتر تیروئید مؤثر است؛ مثلا ایستادن بر روی شانه یا درحالی‌که خوابیده‌اید و پاهای خود را به دیوار تکیه داده‌اید، با دستان خود زیر باسن خود را گرفته و تا جایی که ممکن است بالا بیاورید. ورزش شتر نیز مؤثر است، بدین منظور دوزانو بنشینید و بعد پاها را گرفته و به سمت عقب بیاورید. ورزش دیگر این است که در گودی گردن خود در جهت عقربه‌های ساعت و نیز خلاف آن حرکت دورانی انجام دهید. ماساژ با انواع روغن یا قرار دادن تکه یخ داخل نایلون بر جلوی گردن به مدت چندثانیه مفید است.

منشأ جسمانی: ید در دوران بارداری نقش مهمی برای جنین دارد؛ چراکه کمبود آن باعث عدم رشد مغز طفل می‌شود. بنابراین باید به این موضوع توجه داشت و مانع از کاهش ید در بدنتان باشید.

منشأ اخلاقی: دروغ، غیبت، تهمت، ناسزاگویی و بددهنی باعث ناسازگاری و اختلال در عملکرد تیروئید خواهد شد.

جمله‌های تأکیدی: جمله‌های مثبت تأکیدی، اثر زیادی برای غده تیروئید دارد؛ مثلا با خود تکرار کنید: من آزادانه افکار و گفتارم را بیان می‌کنم و تمام انسدادهای تیروئید و گلویم را به مادر زمین برمی‌گردانم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × پنج =