به مناسب هفته سلامت مردان:

تهدیدکننده‌های سرطان مثانه

سرطان مثانه، از سرطان‌هاي شایع در جهان و ایران است و مدیریت دارویی و جراحی بیماران مبتلا به این سرطان نیازمند هزینه به نسبت بالا است.

تاریخ انتشار: 11:49 - سه شنبه 1403/03/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تهدیدکننده‌های سرطان مثانه

به گزارش اصفهان زیبا؛ سرطان مثانه، از سرطان‌هاي شایع در جهان و ایران است و مدیریت دارویی و جراحی بیماران مبتلا به این سرطان نیازمند هزینه به نسبت بالا است. بنابراین توجه به عوامل و راهکارهای پیشگیری از آن ضروری است. به این موارد زمانه وفائی‌، کارشناس برنامه سرطان‌های مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان اشاره می‌کند:

سرطان مثانه در مردها و در سنین بالاتر از 50 سال شایع‌تر از زنان است. میزان موارد جدیدی که به این سرطان مبتلا می‌شوند، 11 در هر 100 هزار نفر است.

علائم

وجود خون‌(به رنگ قرمز تیره) در ادرار

درد هنگام ادرار کردن

تکرر ادرار

احساس دفع ادرار بدون ادرار کردن

عوامل خطر سرطان مثانه

جنس‌: سرطان مثانه در بین مردان 3-2 برابر شایع‌تر از زنان است.

سن‌: با افزایش سن میزان ابتلا به سرطان مثانه افزایش می‌یابد، بالاترین میزان ابتلا در بین مردان بالای 60 سال و زنان بالای 70 سال رخ می‌دهد.

نژاد‌: بالاترین خطر ابتلا به این سرطان در آمریکایی‌های اروپایی تبار سفید‌پوست است و نژاد آسیایی پایین‌ترین میزان ابتلا به سرطان مثانه را دارند.

سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان مثانه‌: افرادی که خودشان و یا اعضای خانواده شان سابقه سرطان مثانه داشته اند در خطر بالاتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

سیگار کشیدن‌: سیگار کشیدن مهم‌ترین عامل خطر است، به طوری که 50 درصد موارد سرطان مثانه در مردان و 35 درصد موارد در زنان ناشی از سیگار کشیدن است. در افراد سیگاری خطر سرطان مثانه 4-2 برابر بیش تر از افراد غیر سیگاری است.

مواجهه شغلی‌: 20 درصد از موارد سرطان مثانه، ناشی از مواجهه‌های شیمیایی است. بنابراین کارگرانی که در صنایع رنگ‌سازی، نساجی، لاستیک‌سازی، مواد شیمیایی، داروها و حشره‌کش‌ها کار می‌کنند، همچنین نقاشان، کارگران صنایع آلومینیوم، آهن و فولادسازی و چرم‌سازی در خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند و باید به طور مداوم از نظر ابتلا به این سرطان پایش شوند.

کارگرانی که در خطر بالا هستند شامل نقاشان، آرایشگران، مکانیک‌ها و رانندگان کامیون هستند.

عفونت مزمن دستگاه ادراری‌: عفونت مزمن دستگاه ادراری با ایجاد سرطان مثانه همراه است. سوندهایی که به مدت طولانی نصب می‌شوند، یا سنگ‌های مثانه به دلیل تحریک و التهاب مداوم مانند عفونت مزمن باعث افزایش ابتلا به سرطان مثانه می‌شود.

سیکلوفسفامید‌: دارویی است که در درمان بدخیمی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این ماده برای مخاط مثانه، به طور حاد سمی است.

رادیوتراپی‌: در افرادی که قبلا توسط رادیوتراپی برای سرطان‌های لگنی درمان شده‌اند، سرطان مثانه ممکن است به عنوان یک بدخیمی ثانویه ایجاد شود.

شیستوزومیازیس‌: عفونت با انگل شیستوزوما هماتوبیوم نیز که اغلب در سنین جوان تر رخ می‌دهد در ابتلا به سرطان مثانه موثر است.

میوه و سبزیجات‌: ‌این امکان وجود دارد، که مصرف ناکافی میوه‌ها، سبزیجات و برخی از ویتامین‌ها نیز در ایجاد سرطان مثانه نقش داشته باشند. سیر و ویتامین‌A  دارای اثرات حفاظتی برای این سرطان هستند.

اقدامات کنترلی و پیش‌گیری

ترک سیگار

کاهش مواجهه شغلی با مواد سرطان‌زای شناخته شده

غربالگری افرادی که مواجهه شغلی دارند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × دو =