منابع طرح کالابرگ تأمین شد:

ترکیب یارانه و کالابرگ در سال آینده

با مجوز مجلس به دولت، سال آینده علاوه بر یارانه نقدی که در حال حاضر توسط دولت پرداخت می‌شود، با اولویت پنج دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه، کالابرگ جدید هم در نظر گرفته می‌شود.

تاریخ انتشار: 01:53 - یکشنبه 1401/12/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترکیب یارانه و کالابرگ در سال آینده

با مجوز مجلس به دولت، سال آینده علاوه بر یارانه نقدی که در حال حاضر توسط دولت پرداخت می‌شود، با اولویت پنج دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه، کالابرگ جدید هم در نظر گرفته می‌شود. این به معنای آن است که اگر خانواری در حال حاضر یارانه نقدی ۳۰۰ یا ۴۰۰هزارتومانی دریافت می‌کند، در سال ۱۴۰۲ علاوه بر دریافت این یارانه، در صورت تأیید سازمان برنامه، کالابرگ الکترونیک جدیدی هم دریافت خواهد کرد.

این در شرایطی است که در روزهای اخیر، اجرای سراسری کالابرگ الکترونیک آغاز شده  و افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، می‌توانند به میزانی که در نظر دارند از طریق فروشگاه‌های مشخص‌شده، کالاهای مشمول کالابرگ را به قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ دریافت کنند. درنتیجه سال آینده با مجوزی که مجلس به دولت داده است، افراد مشمول یارانه و کالابرگ جدید، هم‌زمان واریز یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک خواهند داشت و می‌توانند استفاده کنند.

پیشنهاد ارائه کالابرگ همراه با یارانه نقدی (۳۰۰ و ۴۰۰هزارتومانی) در دستور نمایندگان مجلس است. نمایندگان در نشست علنی نوبت مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (۱۴) ماده‌واحده این لایحه موافقت کردند.

بر اساس بند الحاق‌شده به تبصره (۱۴) ماده‌واحده، دولت مجاز است از محل منابع تبصره (۱۴) و ردیف‌های اعتباری ۱۹-۵۳۰۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون به‌منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۲ علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک به خانواده‌های مشمول پرداخت کند. آیین‌نامه اجرایی این بند شامل نحوه تعیین خانوارهای مشمول با اولویت پنج دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه کشور به‌عنوان مسئول و وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر باید تا پایان اردیبهشت‌ماه به تصویب هیئت وزیران برسد.

منابع طرح کالابرگ تأمین شد

سید محسن دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان پیشنهاددهنده این بند الحاقی گفته است: دولت را برای جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین از طریق ارائه کالابرگ الکترونیکی مازاد بر یارانه فعلی کمک‌معیشتی در سال آینده مجاز خواهیم کرد با اولویت دهک‌های پایین این پرداخت را انجام دهد. باتوجه‌به تورم سال گذشته، قدرت خرید مردم کاهش‌یافته؛ لذا برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و تأمین مایحتاج خانواده‌ها به دولت تکلیف نکردیم؛ بلکه به دولت اجازه دادیم در خصوص این موضوع اقدام کند؛ آیین‌نامه را هم خود دولت خواهد نوشت.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس این را هم عنوان کرده است: درواقع با همکاری دولت و مجلس تلاش خواهیم کرد کالاهای اساسی مردم به نحوی تأمین شود که کسی در کشور مشکلی در این زمینه نداشته باشد. سال گذشته به دولت تکلیف کردیم؛ اما اجرا نشد، لذا برای سال آینده ضمن اینکه منابع لازم آن را در نظر گرفتیم به دولت اجازه دادیم این کار را انجام دهد.

در این مصوبه، علاوه بر یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰هزارتومانی فعلی، کالابرگ الکترونیک جدید از محل افزایش نرخ ارز نیمایی فروش ارز دولت برای دهک‌های مختلف با اولویت دهک‌های پایین به تصویب رسیده است؛ بنابراین، منبع مالی این مصوبه از محل افزایش نرخ ارز نیمایی فروش ارز دولت است.

پیش‌تر سید محسن دهنوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در توییتی نوشته بود: هم‌زمان با این نابسامانی‌های اقتصادی و فشارهای ارزی، حفظ معیشت قشرهای آسیب‌پذیر، مهم‌ترین اولویت کشور است. دولت باید علاوه بر یارانه نقدی، به مردم کالابرگ بدهد تا تأمین حداقل نیازهای سفره این قشرها، آسیب نبیند.

کالابرگ فراگیر شد

طرح کالابرگ الکترونیک به‌عنوان یکی از تکالیف بودجه ۱۴۰۱، آزمایشی در استان هرمزگان اجرا شد. اوایل بهمن‌ماه بود که مدیر اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی اظهار داشت: پس از اجرای آزمایشی در استان هرمزگان، این طرح در سه استان دیگر یعنی قزوین، گیلان و مرکزی آغاز می‌شود.
پس از آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به‌صورت ملی و در سراسر کشور آغاز شد.مبلغ اعتبار کالابرگ الکترونیک، به میزان یارانه دریافتی خانوار است.

اعتبار به‌ حساب بانکی واریز نمی‌شود. این اعتبار روی کدملی شارژ می‌شود. با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد. از سوی دیگر، اعتبار به سرپرست خانوار تخصیص داده شده است و از کلیه کارت‌های بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد. هرچند هفته‌های گذشته بر اساس اعلام سایت شبکه ملی اعتبار (شما) بیان شده بود: در آینده نزدیک این امکان فراهم خواهد شد تا سرپرست خانوار بتواند از طریق app شما، افراد دیگر خانواده را نیز معرفی کند تا با اجازه سرپرست، امکان استفاده توسط کلیه اعضای خانواده فراهم شود.

بنابراین، با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار بوده و با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز معرفی‌شده، شخص متقاضی استفاده از کالابرگ، می‌تواند از خرید اعتباری استفاده کند و امکان این خرید اعتباری در چند مرحله وجود دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 − دوازده =