حوادث چهارشنبه‌سوری:

چهارشنبه‌سوری باید محله‌محور باشد

چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه‌سوری، از ایام دور به عنوان یک رسم قدیمی در کشور گرامی داشته می‌شود؛ اما سال‌هاست که منجر به ایجاد دردسر شده و قبل، حین و پس از روز چهارشنبه‌سوری با عواقب آن درگیر هستیم.

تاریخ انتشار: 09:48 - یکشنبه 1401/12/21
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
چهارشنبه‌سوری  باید محله‌محور باشد

تنها دوقدم به چهارشنبه آخر سال باقی مانده؛ شبی که از دیرباز تاکنون آتش‌بازی پای ثابت‌ آن بوده است؛ اما در سال‌های اخیر شکل و شمایل آن تغییر کرده و به یکی از مراسم خطرناک تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که هر سال، چهارشنبه آخر سال حوادث ناگواری را رقم می زند. همین هم شده که حالا و در شرایطی که چند روز به آن مانده، هشدارها و اخطارها در رابطه با آن آغاز شده است. چهارشنبه آخر سال روز گذشته موضوع نشستی بود که جمعی از مسئولان استان آن را دستمایه سخنان خود قرار دادند و نسبت به عواقب آن هشدار دادند. به گزارش ایمنا، سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در نظام سلامت یک‌هزار واحد ارائه خدمات سلامت داریم که چهره به چهره به مردم آموزش می‌دهند و همچنین هشت‌هزارو۵۰۰ نیروی بهداشتی داریم که وظیفه ارائه خدمات پیشگیرانه و آموزشی به افراد را برعهده دارند. / چهارشنبه‌سوری

پژمان عقدک اظهار کرد: بسیاری از انسان‌ها درست و نادرست را تشخیص می‌دهند؛ اما باید روی باور آن‌ها کار کرد تا بخواهند کار صحیح را انجام دهند و اینجا نیاز به آموزش و مهارت‌آموزی وجود دارد. او افزود: تغییرات در سطح جامعه باید ایجاد شود. این تغییرات می‌تواند در سطح تغییرات فیزیکی یا سیاست‌گذاری‌ها باشد.

سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: بهترین اقدامی که می‌تواند در تأمین و حفظ سلامت جامعه کمک کند، افزایش سواد سلامت مردم جامعه است. مردم باید تمایل و دانش و توانایی کافی برای انجام کار را داشته باشند و در نهایت قانون هم باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.او تصریح کرد: بخش سوختگی و روانی به دلیل مزمن‌شدن، بدترین قسمت‌های اقتصاد سلامت است که باید همواره کمک کنیم تا بیماران کمتری برای مراجعه به این قسمت داشته باشیم.

مراجعه اولین مصدوم چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۱ به بیمارستان سوانح سوختگی

در ادامه این نشست رئیس بیمارستان سـوانح سوخگی امام مـوسی کاظم (ع) اصفهان با اشاره به آغاز حوادث چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۱، گفت: در مرحله پیش از آغاز چهارشنبه‌سوری، شاهد مراجعه بیماری بودیم که از ناحیه دست دچار مشکل شده و در واقع شاهد آغاز حوادث، چندروز پیش از روز چهارشنبه‌سوری هستیم.

علی‌اکبر جنگجو اظهار کرد: ۹۰درصد سوختگی‌ها در کشورهای درحال‌توسعه اتفاق می‌افتد و سالانه ۳۰۰هزار نفر در جهان به علت سوختگی جان خود را از دست می‌دهند. او با اشاره به انواع سوختگی، افزود: در آمار جهانی، میزان مرگ‌ومیر افراد درگیر با سوختگی ۲.۹نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر و در ایران این آمار ۳.۸نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان تصریح کرد: نتیجه سوختگی به عواملی مانند سن، عمق سوختگی و وضعیت سلامتی قبلی مصدوم بستگی دارد و هرچه از سوختگی درجه یک به سمت سوختگی درجه‌های بالاتر برویم، شاهد بروز مشکلات بیشتری خواهیم بود.

او ادامه داد: در درجه سوختگی یک و دو ممکن است بیمار درد داشته باشد؛ اما از این درجه به بالا دردی نخواهد داشت؛ چرا که پایانه عصبی از بین رفته است و در سوختگی درجه چهار به بالا، بیمار در صورت نجات‌یافتن، در تمام طول عمر خود درگیر عوارض خواهد بود.

جنگجو گفت: چهارشنبـه آخر سال یا چهارشنبه‌سوری، از ایام دور به عنوان یک رسم قدیمی در کشور گرامی داشته می‌شود؛ اما سال‌هاست که منجر به ایجاد دردسر شده و قبل، حین و پس از روز چهارشنبه‌سوری با عواقب آن درگیر هستیم.

کشف ۲۴۰هزار مواد محترقه از ابتدای سال تاکنون

در ادامه معاون فرهنگی‌اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز گفت: مجموعه آداب و رسوم نوروز موجب شادی و نشاط می‌شود و پلیس از برگزاری سنت‌ها و شادی مردم استقبال می‌کند و اگر این شادی‌ها در چارچوب قوانین شهروندی باشد، از آن‌ها حمایت می‌کنیم.سرهنگ جهانگیر کریمی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۴۰ هزار مواد محترقه و ۳۱۷ کیلوگرم نیز مواد پیش‌ساز کشف شد و در همین زمینه ۲۵ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

او تصریح کرد: در خصوص خرید و فروش مواد محترقه، افراد سودجو برای سود مالی این مواد را در اختیار کودکان قرار می‌دهند. به مردم و خانواده‌ها در این خصوص هشدار می‌دهیم؛ همچنین افراد می‌توانند موارد را با شماره ۱۱۰ برای شناسایی متخلفان اطلاع دهند. کریمی ادامه داد: این مراسم باید خانواده‌محور و محله‌محور باشد؛ چرا که اگر به خیابان اصلی کشیده و باعث ایجاد مزاحمت برای مردم شود، خط‌قرمز ما خواهد بود و با هرکسی که بخواهد آسایش مردم را به‌هم بزند، برخورد خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: اگر فرد یا افرادی در روزهای پایان سال و چهارشنبه‌سوری ایجاد مزاحمت کنند، در ایام نوروز مهمان پلیس خواهند بود.

معاون فرهنگی‌اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال، تصریح کرد: برای جلوگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری نیاز به مجموعه‌ای از اقدامات فرهنگی، ایمنی و اجتماعی داریم و اولین نهادهایی که باید برای پیشگیری وارد شوند، نهاد خانواده، رسانه‌ها و دستگاه‌ها و متولیان امور فرهنگی هستند.

او گفت: موارد محترقه ایمنی هم داریم که در جشن‌ها استفاده می‌شود؛ اما در همین موارد هم افرادی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند که تخصص لازم را داشته باشند؛ برای استفاده از مواد محترقه‌ای که استاندارد است هم باید آگاهی وجود داشته باشد.

کریمی با بیان اینکه از مردم درخواست داریم رفت‌وآمد و خریدهای عید در سه‌شنبه شب هفته جاری را کنترل کنند، افزود: افراد باید در شب چهارشنبه‌سوری تا حد امکان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند. پلیس نیز با مردم همکاری دارد و هرجایی که افرادی بخواهند مخل آسایش دیگران شوند، برخورد می‌کند.

او اظهار کرد: هرساله در ایام نوروز آماده‌باش هستیم و حجم نیروها با سایر روزهای سال متفاوت است. در چهارشنبه آخر سال هم وضعیت به همین صورت است و گشت‌های پیشگیری از تخلفات از جمله سرقت نیز افزایش می‌یابد.

درصد چشمگیری از مصدومان زیر ۲۰سال هستند

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان نیز با اشاره به حوادث چهارشنبه‌سوری، گفت: اهمیت مأموریت‌های چهارشنبه‌سوری از این جهت است که درصد چشمگیری از مصدومان زیر ۲۰ سال هستند که نیروی کار و جوان آینده خواهند بود و ممکن است این حادثه برای آینده این افراد مشکل ایجاد کند.

فرهاد حیدری اظهار کرد: تعداد مأموریتی که اورژانس پیش‌بیمارستانی در طول سال دارد، بسیار زیاد است و شاید تعداد مأموریت چهارشنبه‌سوری در این نسبت زیاد نباشد؛ اما اهمیت فراوانی دارد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان با اشاره به حوادث خانوادگی در چهارشنبه‌سوری، تصریح کرد: اهمیت دیگر مأموریت‌های این روز اورژانس پیش‌بیمارستانی، خانوادگی‌بودن این حوادث است و به همین دلیل به خانواده‌ها برای جلوگیری از اقدامات فرزندانشان و حوادث ناگوار هشدار می‌دهیم.

او خاطرنشان کرد: شایع‌ترین عضو آسیب‌دیده در این مراسم، دست و بعد از آن سر و صورت و چشم است. در سال ۱۴۰۰ آمار نسبت به سال قبل‌تر از آن بیشتر بود و دو مورد قطع عضو داشتیم که این موارد را می‌توان پیشگیری کرد.

حیدری ادامه داد: در مناسبت‌های خاص، تمام پایگاه‌ها که ۱۶۱ پایگاه در سطح استان اصفهان است، به طور کامل به حالت آماده‌باش درمی‌آیند.

او با بیان اینکه پایگاه‌های هوایی و اتوبوس آمبولانس برای چهارشنبه‌سوری آماده‌باش هستند، افزود: دو پایگاه موتورلانس نیز که در اصفهان آغاز به کار کردند، به‌طور کامل آماده‌باش هستند و تمام ظرفیت‌ها مهیاست که در صورت بروز هر اتفاقی خدمت‌رسانی لازم انجام شود.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه خدمت‌رسانی به حوادث چهارشنبه‌سوری محدودیتی نداریم، گفت: بیشتر نگران سایر حوادث و مشکلات افراد هستیم که به دلیل درگیری با حوادث چهارشنبه‌سوری که حوادث قابل کنترلی است، از رسیدگی به آن‌ها دور بمانیم. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت حوادث چهارشنبه‌سوری سال جاری چگونه است، اظهار کرد: به‌طور کلی حدود ۲۰درصد از حوادث حین تهیه مواد محترقه رخ می‌دهد که در سال جاری برای حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری تا امروز، تماسی با اورژانس پیش‌بیمارستانی نداشتیم.

حیدری افزود: بیمارانی که وارد تریاژ می‌شوند، از سطح یک تا سطح پنج دسته‌بندی می‌شوند و زمان نوبت و معطلی بیمار در تریاژ بستگی به این مسئله دارد؛ درمان بیماران مرحله یک، بدون هیچ‌گونه معطلی آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه یکی از مواردی که آمار تماس با اورژانس پیش‌بیمارستانی را در طول سال افزایش می‌دهد مسمومیت با مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن بوده است، افزود: آمار مسمومیت با مونوکسیدکربن و دی‌اکسید کربن در سال ۱۴۰۰، ۲۹۷ مورد و در مدت مشابه در
۱۱ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۵۶۷ مورد بوده است که به‌دنبال آن، تعداد فوت نیز از ۲۷ به ۳۳ مورد افزایش داشته است؛ در حالی که این موارد را می‌توان به راحتی پیشگیری کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج + 3 =