شرایط نامزدهای ریاست فدراسیون در ماده ۲۲ این اساسنامه تعریف شده و در هیچ کدام از بندها، محدودیتی برای افراد و کاندیدا شدن آنها تعیین نشده و هیچ اشارهای به ممنوعیت ثبت نام سرپرستها برای کاندیداتوری نشده است.
از این رو وزارت ورزش منعی برای ورود سرپرستها به وزارت ورزش ندارد و حتی استعفای آنها برای حضور در مجمع را هم لازم نمیداند؛ زیرا در اساسنامه در اینخصوص صحبتی نشده است.
تعیین سرپرست برای فدراسیونهای ورزشی و بهتبع آن، هیئتهای استانی، روال مرسومی است که طی فاصله پایان دوره ریاست و برگزاری مجامع انتخاباتی از گذشتهها انجام میگرفته است.
پیشتر پس از پایان دوره رئیس قانونی، او فارغ از اینکه برای دوره بعدی کاندیدا شده بود یا خیر، سرپرستی فدراسیون را برعهده میگرفت.
با این حال طی سالهای گذشته و با رسانهایشدن تمام اتفاقات اطراف فدراسیونها و هیئتهای ورزشی و حاشیههایی که پیش آمده، متولیان امر تصمیم گرفتند با معرفی یک سرپرست متفاوت از رئیس قبلی، حاشیهها را از اطراف انتخابات دور کنند که البته در مواردی که سرپرست تمایل به حضور در انتخابات نداشته و صرفا مسئولیت هیئت و فراهمکردن شرابط برگزاری مجمع را عهدهدار بوده، هیئتها با چالشی مواجه نبودهاند.
اما چالش اصلی زمانی است که سرپرستی تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرد.به اعتقاد برخی از کارشناسان، بهلحاظ اخلاقی درست نیست فردی که مأمور به مهیاکردن شرایط انتخابات و برگزاری آن است، کاندیدای آن انتخابات هم باشد؛ زیرا شائبه مهندسی مجمع پیش میآید.
با این حال در اساسنامه فدراسیونهای ورزشی، هیچ ممنوعیتی در این خصوص اعمال نشده است؛ از این رو وزارت ورزش و جوانان پیش از صدور حکم سرپرستی برای افراد، با آنها اتمامحجت میکرد که برای انتخابات ورود نکنند. در این میان برخی از افراد پایبند به تعهد اخلاقی خود بودند.
اما برخی دیگر با تجربه چندماهه مسئولیت در فدراسیون، تمایل به شرکت در انتخابات پیدا میکنند که این موضوع سرمنشأ اختلافات بعدی است که کاندیداتوری فریبا مددی، سرپرست فدراسیون اسکیت برای انتخابات فدراسیون از این جمله بود و هجمههایی که وارد شد، مددی را ناچار به انصراف از کاندیداتوری کرد.
درحالحاضر در فدراسیون شمشیربازی نیز علیرضا پورسلمان سرپرست است که تنها کاندیدای ثبتنامی فدراسیون نیز محسوب میشود و معلوم نیست سرپرستی او تا زمان برگزاری انتخابات ادامه پیدا میکند یا فرد دیگری عهدهدار برگزاری مجمع میشود.
آرش فرهادیان، مدیرکل امور مشترک فدراسیونهای ورزشی نیز در گفتوگو با خبرگزاری مهر تأکید کرده: وزارت ورزش در تمام امور تابع قانون است. قانون انتخابات فدراسیونها را اساسنامه آنها تعیین میکند.
طبق اساسنامه و حتی آییننامه انتخاباتی، سرپرستبودن و کاندیداشدن منافاتی با یکدیگر ندارد؛ بنابراین درمورد اینکه سرپرست فدراسیون، کاندیدای ریاست همان فدراسیون شود هیچ ممنوعیتی وجود ندارد.
در ورزش اصفهان نیز شرایط تقریبا مشابه کشور است و معمولا سرپرستان هیئتهای ورزشی برای انتخابات ثبتنام نمیکنند. طی سالهای گذشته سیاست اداره ورزش و جوانان مبنی بر معرفی کارمندان این اداره بهعنوان سرپرست هیئت تا زمان برگزاری مجمع بوده که باتوجه به تعهد کاری این افراد به اداره کل، آنها حرکتی مخالف صلاح مجموعه ورزش انجام نمیدهند.
حضور کارمندان اداره کل در هیئتهای ورزشی به کمشدن حاشیهها اطراف هیئت کمک میکند و هماهنگیها با فدراسیون راحتتر انجام میگیرد؛ با این حال شائبه حمایت از یک کاندیدا در این حالت هم وجود دارد.
در موارد دیگر فردی از جامعه آن رشته برای سرپرستی هیئت معرفی میشود که اگر فرد تمایل به کاندیداتوری داشته باشد، این موضوع شائبههایی را ایجاد میکند.
معرفی سرپرست برای هیئتهای ورزشی با مکانیسم معرفی ازسوی اداره کل و صدور حکم توسط فدراسیون انجام میشود؛ اما در مواردی فدراسیونها اصرار به کارکردن با یک گزینه دارند و از صدور حکم برای افراد دیگر معرفی شده امتناع میکنند.
همانند اتفاقی که در هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی افتاد و براساس شنیدهها فدراسیون تمایلی برای صدور حکم برای فردی به جز مهدی اسدی، رئیس هیئت از ابتدای تشکیل تاکنون نداشته است.
درخصوص برخی هیئتها معرفی سرپرست هم به چالشی تبدیل میشود و با اینکه حکم سرپرستی برای یک فرد صادر میشود، واگذاری مسئولیت با تأخیر انجام شده یا اصلا انجام نمیشود، همچنانکه سال گذشته اعلام شد حکم سرپرستی هیئت ژیمناستیک برای یکی از مربیان صادر شده.
اما اداره کل تمایلی به مسئولیت او نداشت و فرد دیگری معرفی شد. در هیئت دوومیدانی استان نیز حدود دو ماهی است حکم سرپرستی هیئت برای مهدی زمانی صادر شده؛ اما واگذاری مسئولیت به درازا کشید.
درمجموع هیئتهای ورزشی اصفهان با چالشی در بحث سرپرستی مواجه نبودهاند؛ اما اگر کاندیداتوری سرپرستها در ورزش کشور باب شود، احتمالا این موضوع چالشی برای آینده ورزش نصف جهان خواهد بود.