به گزارش اصفهان زیبا؛ ناترازی انرژی امسال هم دوباره برگشته و شاید این روزها بیشتر از هر موقع دیگر این عنوان را در اخبار و رسانهها میشنویم. تمام آنچه ناترازی انرژی میخواهد بگوید، این است که به میزانی که انرژی مصرف میکنیم، در حال تولید انرژی نیستیم.
محرابیان، وزیر نیرو، در جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیئت دولت گفت: با وجود افزایش مصرف، شبکه پایدار است و جدولی برای خاموشی برنامهریزیشده نداریم. او اشاره میکند: تا 20 تیرماه مصرف به پیک 77515 مگاوات رسیده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد را تجربه کرده است.
سابقه داشت در سالهای گذشته جداولی اعلام میشد که مطابق آن خاموشیهای برنامهریزیشده بهمنظور مدیریت مصرف اعلام میشد. درست است که از این جداول دیگر خبری نیست، همچنان شاهد خاموشیها در مناطق مختلف هستیم. در حقیقت، چارهای هم نیست؛ وقتی آنچه تولید میکنیم پاسخگوی رشد مصرف نباشد، وقوع این دست از اتفاقها طبیعی است. باید اشاره کرد خاموشیها تنها راهی نیست که دولتها برای مدیریت مصرف انجام میدهند. جابهجایی ساعت ادارات، افزایش هزینه برق مصرفی و اعلام مشوقهای مختلف برای کاهش مصرف هم از دیگر تصمیمهایی است که دولتها تاکنون اتخاذ کردهاند.
مشکل اینجاست تا تولید برق افزایش پیدا نکند راه فراری از این خاموشیها چه برنامهریزیشده و چه برنامهریزینشده وجود ندارد.اما اگر از این مسائل بگذریم، صحبت ما بر سر موضوع دیگری است. وقتی منطقهای دچار خاموشی میشود و در اصطلاح بیبرق میشود، اتفاقهای مختلفی را برای آن منطقه رقم میزند. یکی از آنها ازکارافتادن برق چراغهای راهنمایی و رانندگی تقاطعها و چهارراههاست.
در اوج گرما، هنگامی که برق چراغهای راهنمایی و رانندگی میرود، مشکلات زیادی ایجاد میکند. افزایش ترافیک خیابانهای منتهی به تقاطع خاموششده، کلافگی افراد در خودروها و موتورسواران به خاطر معطلماندن در گرما و درنتیجه احتمال افزایش تصادفات رانندگی و آسیب به افراد و اموالشان، گرهافتادن در کار خدمات اورژانسی بهخاطر معطلماندن آمبولانسها و خودروهای اطفای حریق آتشنشانان و حتی دچار مشکلشدن امور مربوط به پلیس و خدمات انتظامی، افزایش مصرف سوخت و استهلاک خودروها، گرمتر شدن هوا به دلیل فعالیت خودروهای معطلمانده در ترافیکها و موارد بسیار دیگر ازجمله مشکلاتی است که این خاموشیها در چهارراهها در پی دارد.
اما حقیقتا این همه مشکل در چهارراههای خاموش با راهکارهای سادهای حل خواهد شد. بهطورقطع در همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و متولیان چراغهای راهنمایی و رانندگی با متولیان این خاموشیها اتفاقات خوبی خواهد افتاد. برای مثال اگر پلیس راهنمایی و رانندگی بداند که در یک روز مشخص کدام منطقه در چه ساعاتی دچار خاموشی میشود، شاید با یک یا دو نیرو بتواند ترافیک تقاطع را کنترل کند و خیابانها را از ترافیکهای سنگین نجات دهد.
راهحل دیگر این است که متولیان چراغهای راهنمایی و رانندگی تجهیزات خود را به باتریهای بکآپ (پشتیبان) مجهز کنند تا در صورت وقوع این خاموشیها روند کنترل ترافیک دچار اختلال نشود.البته هزینه تعمیر و نگهداری زیادی را متوجه سازمانهای مربوط خواهد کرد؛ اما شاید در مقابل هزینههای ترافیکهای سنگین به حساب نیاید.
راهحل دیگر این است که لاین جداگانه برقی برای چهارراهها و تقاطعهای مجهز به چراغهای راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شود تا در صورت قطع برق منطقه، این تجهیزات دچار خاموشی نشوند و در روند کنترل ترافیک خللی ایجاد نشود.بههرحال رفع مشکلات ترافیکی ناشی از ازکارافتادن چراغهای راهنمایی و رانندگی آنقدر دارای اهمیت است که در این روزها ضروری است تا فکری به حال آن شود.