به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست خبری پویش«ارتقای فرهنگ موتورسواری در کلانشهر اصفهان»، نام پویشی بود که روز گذشته علیاصغر زارع، رئیس پلیس راهور استان و حسین حقشناس، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شهر اصفهان، سیدمهدی سجادزاده، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی معاونت اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری اصفهان را راهی معاونت اجتماعی پلیس کرد تا با اصحاب رسانه و خبر دور یک میز بنشینند و به گپوگفت در این باره بپردازند. در ابتدای این نشست، رئیس پلیس راهور استان سخنان خود را به راکبان پر خطر موتور سیکلت اختصاص داد و گفت: «در استان اصفهان موتورسواران بخش عمده فوتیهای ناشی از تصادفات درونشهری را تشکیل میدهند. در حوزه رانندگی به ویژه موتورسواری آسیبها و بینظمیهای زیادی داریم؛ به نحوی گاهی اوقات وضعیت تردد در سطح شهر را سخت و زشت میکند.»
اصغر زارع با بیان اینکه موتورسواران یکی از اقشار آسیبپذیر تصادفات محسوب میشوند و بیشترین سهم را در آمار جانباختگان تصادفات استان دارند، بیان کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل انجامشده از سال ۹۷ تا ۱۴۰۳ موتورسواران بین۴۴ تا ۴۷ درصد از فوتیهای ناشی از تصادفات درونشهری استان اصفهان را تشکیل میدهند. سال گذشته نیز ۴۴ درصد از فوتیهای تصادفات درونشهری، راکبان موتورسیکلت بودند.
او در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری پویش ارتقای فرهنگ موتورسواری در استان خبر داد؛ آنجا که گفت: به منظور کاهش آمار تصادفات و ارتقای فرهنگ موتورسواری با دستگاهها و افراد دخیل در حوزه ترافیک، جلسات درون و برونسازمانی متعددی را برگزار کردیم و قرار بر این شد که برای ارتقای ایمنی موتورسواران یک برنامه جامع اجرایی شود.
به گفته زارع، در همین زمینه یک برنامه جامع برای ارتقای ایمنی و فرهنگ موتورسواری در استان اصفهان تدوین کردیم که این طرح در شورای ترافیک استان ارائه و وظایف هر دستگاه مشخص شد.
او با بیان اینکه همه دستگاهها و افراد مؤثر باید در اجرای این طرح مشارکت کنند،تصریح کرد: ایمنی ترافیک ابعاد مختلفی دارد؛ از جمله اعمال قانون، فرهنگسازی و غیره و بر همین اساس تلاش کردیم در این برنامه همه جوانب و ابعاد ایمنی ترافیک درنظر گرفته شود تا مؤثر باشد.
زارع با بیان اینکه در این برنامه تلاش کردیم تمایل به تخلف را از بین ببریم، یادآور شد: رسیدن به ایمنی ترافیک فقط شامل یک مسیر نیست و تلاش کردیم در برنامه جامع ارتقای فرهنگ موتورسواری همه راهکارهای موجود در نظر گرفته شود و بر همین اساس رویکرد ترکیبی را که شامل ترکیبی از اقدامات اجرایی و اختیاری است، در دستور کار قرار دادیم. باید توجه داشت ترافیک یک موضوع کاملا پیچیده است و باید از زاویه علمی به آن پرداخت. در برنامه جامع برای همه دستگاهها برنامه پیشبینی و بهزودی اجرایی خواهد شد.
موتورسواری زنان ممنوع است
آنطور که این مسئول گفت: در حال حاضر گواهینامه موتورسواری به بانوان داده نمیشود و موتورسواری بانوان ممنوع است؛ همچنین درصورتیکه بانوان موتورسواری داشته باشند، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اما دیگر سخنران این نشست بود. آنطور که او گفت: حدود ۷۰ درصد از کاربران موتورسیکلت در کلانشهر اصفهان فاقد گواهینامه هستند و بیش از ۵۰ درصد ازآنهااز کلاه ایمنی استفاده نمیکنند.
حسین حقشناس با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از موتورهای درحال تردد شهر اصفهان معیوب هستند، افزود: حدود ۵درصد از موتورسیکلتهای در حال تردد سطح شهر اصفهان فاقد پلاک هستند و پلاک ۲۳ درصد از موتورسیکلتها مخدوش است.
او در بخش دیگری از سخنانش به رفتارهای پرخطر راکبان موتورسیکلت در سطح اصفهان اشاره کرد و گفت: رانندگی غلط و مانورهای خیابانی، عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد در مسیرهای ورودممنوع و یکطرفه، انجام حرکات نمایشی، عدم توجه به چراغراهنما و عدم رعایت سرعت مجاز از جمله مهمترین رفتارهای پرخطر کاربران موتورسیکلت در تصادفات درونشهری است.
راهاندازی کمپین ارتقای موتورسواران
به گفته این مسئول، با اشاره به پویش ارتقای فرهنگ موتورسواری در اصفهان گفت: مجموع عوامل فوق باعث شد تا کمپین ارتقای فرهنگ موتورسواران در سطح شهر اصفهان با اجماع دستگاههای ذیربط راهاندازی شود و در این راستا برنامهریزی راهاندازی این کمپین از سال گذشته شروع شد. در این راستا شهرداری اصفهان پنج پارکینگ ویژه موتورسیکلت در مرکز شهر ایجاد کرده و امسال طرح ممنوعیت تردد موتورسواران در بازار بزرگ اصفهان را داشتیم که با مشارکت پلیس انجام شد.
او با اشاره به اینکه موتورسیکلتسواران و خانوادههای آنها درگیر ابعاد اجتماعی این موضوع هستند، گفت: کمپین مذکور از سال گذشته در شورای ترافیک شهر با حضور شخص شهردار طراحی شد و باتوجهبه اینکه فصل تابستان، فصل اصلی استفاده از موتورسیکلت است، اجرای این کمپین از ابتدای مرداد در دستور کار قرار گرفت. ورود موتورسیکلتسواران به بازار بزرگ اصفهان ممنوع شده است. طی بازه زمانی مذکور گالری شهری شهرداری نیز به این موضوع اختصاص یافته است و تابلوهای گالری سطح شهر با محوریت تخلفات موتورسواران از قبیل سرعت و عبور از چراغقرمز تا مهرماه بهصورت مرتب بهروزرسانی خواهد شد تا افراد متوجه مخاطرات این موضوع شوند.
او با بیان اینکه تبلیغاتی نیز در فضای مجازی انجام شده و تصادف موتورسواران که قابلانتشار بوده، بهمنظور فرهنگسازی و بهنوعی گرفتن درس عبرت از دوربینهای ترافیکی ضبط و در فضای مجازی منتشر شده است، تصریح کرد: طرح جایگزینی موتورهای بنزینی با برقی از دیگر مواردی است که مدنظر قرار دارد و به همین منظور وام قرضالحسنه توسط بانک مهر ایران به افراد اعطا میشود. این طرح سال گذشته اجرا شده است و سال جاری نیز ادامه خواهد داشت؛ همچنین مراکز معاینه فنی موتورسیکلت نیز برای اولینبار در اصفهان راهاندازی شد و اکنون سه مرکز در این حیطه فعالیت میکنند. با همراهی پلیس راهور، موتورسیکلتسواران باید معاینه فنی داشته باشند و همین موضوع میتواند به حداقل عیبهای قابلحل رسیدگی کند. درصورتیکه برای این موضوع اعمال جریمه انجام گیرد، این مراکز نیز افزایش خواهد یافت و از ظرفیت آنها بیشتر استفاده میشود.
نیمی از راکبان موتور گواهینامه ندارند
در ادامه این برنامه رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان گفت: آمارها میگویند از حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلتسوار در کشور، نیمی از آنها گواهینامه ندارند و عواقب بسیاری به علت نبود آموزش لازم و فقدان بیمه، متوجه آنها خواهد بود.
سیدمهدی سجادزاده اظهار کرد: همواره یکی از موضوعات موردتوجه در حوزه حملونقل، موتورسواران بوده است و طی سال جاری نیز بهصورت مشخص روی این حوزه فعالیت شده و به همین منظور راهاندازی پویشی در رابطه با ارتقای فرهنگ موتورسواری مدنظر قرار گرفته است. جلسات متعددی دراینخصوص برگزار و تصمیمگیریها انجام شده است. بر اساس جلسات برگزارشده، بیشتر ظرفیت تبلیغات محیط شهری به موضوع ارتقای فرهنگ موتورسواری اختصاص یافته است و به همین منظور پنج طرح گالری شهری در هر چهارراه مخصوص به این کار است. با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان با موتورسیکلت برای تماشای بازیهای فوتبال به ورزشگاه نقشجهان میروند، همکاری مثبتی با باشگاه ورزشی سپاهان شکل گرفته است و با توجه به در پیشرو بودن دو بازی مهم و استقرار حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار موتورسوار در ورزشگاه، محیط مناسبی برای فرهنگسازی پدید خواهد آمد.
سجادزاده ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، از حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلتسوار در کشور، نیمی از آنها گواهینامه ندارند و عواقب بسیاری به علت نبود آموزش لازم و فقدان بیمه، متوجه آنها خواهد بود؛ از همین رو طرح یکروزه گواهینامه موتورسیکلت باید بیشتر به افراد معرفی شود.















