انسان سالم؛ نه کتابخانه متحرک!

حیات طیبه! عبارت زیبایی که به‌عنوان هدف یک مدرسه در سند تحول آموزش‌وپرورش آمده؛ اما سازوکارهایی که مدارس کنونی برای رسیدن به آن تدارک می‌بینند، سنخیت کاملی با این عبارت متعالی ندارد.

تاریخ انتشار: 12:15 - پنجشنبه 1403/05/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
انسان سالم؛ نه کتابخانه متحرک!

به گزارش اصفهان زیبا؛ حیات طیبه! عبارت زیبایی که به‌عنوان هدف یک مدرسه در سند تحول آموزش‌وپرورش آمده؛ اما سازوکارهایی که مدارس کنونی برای رسیدن به آن تدارک می‌بینند، سنخیت کاملی با این عبارت متعالی ندارد. حیات طیبه، یک زندگی سالم ازنظر روانی و اخلاقی است که موفقیت دنیایی و سعادت اخروی را به‌صورت توأمان به ارمغان بیاورد. پس محوریت حیات طیبه، ارتقای سبک زندگی است؛ نه آموزش صِرف. ساده بگوییم: ما قرار نیست حیات طیبه را آموزش دهیم؛ بلکه می‌خواهیم آن را در زندگی دانش‌آموزان ایجاد کنیم. پس ابتدا باید مراجع اثرگذار بر سبک زندگی دانش‌آموز را شناسایی کرده و سپس در یک نظام منسجم، آن‌ها را شکل دهیم.به نظر حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد، مؤسس هیئت، کانون فرهنگی و مجتمع آموزشی «رهپویان وصال»، مراجعی که سبک زندگی دانش‌آموز را شکل می‌دهند عبارت است از: آموزش، گروه همسالان، رسانه و خانواده. بله؛ می‌خواهیم به سراغ یک مدرسه در ایران بزرگ برویم تا از تجربه آن برای بازبینی کار خود در ایام تابستان بهره‌ای برداریم و از آنجا که گفته‌اند دوری و دوستی، همچنان در این یادداشت‌ها که به ابتکارات مدارس اختصاص دارد، از بیم شائبه تبلیغاتی، خارج از استان اصفهان می‌مانیم. تجربه این مجتمع در شکل‌دادن به چهار مرجع یادشده چه بوده است؟

آموزش

پنج محیط آموزشی برای دانش‌آموزان فراهم شده است: کلاس درس برای دروس نظری، کارگاه برای دروس عملی، آزمایشگاه برای دروس تجربی، نشست اخلاق و اعتقاد برای سیر انفسی (خودشناسی) و اردوهای فرااستانی برای سیر آفاقی (جهان‌شناسی).

مدیر مجتمع شخصا در نشست اخلاق و اعتقاد حضور می‌یابد تا اهمیت آن را عملا نشان دهد؛ ضمن اینکه عمده اردوهای فرااستانی به بازدید از پیشرفت‌های کشورمان اختصاص دارد تا هویت ملی، عزم درونی و استعدادهای فردی را نیز شکل دهد. این‌ها تجربه است.

گروه همسالان

دانش‌آموزان دبستانی در این مجتمع مجموعه برنامه‌های تفریحی، معارفی و علمی که فراتر از وظایف رسمی توسط کادر مدرسه ارائه می‌شود را در قالب یک برنامه منسجم با عنوان «شهرک رهپویانی» دریافت می‌کنند. این برنامه به‌واسطه اشتمال بر سه‌گانه یادشده، هم نمودار عملیِ ترکیب زندگی شاد و موفق با سعادت اخروی است (حیات طیبه) و هم عضویت آن‌ها را در هویت «رهپویانی» به‌عنوان یک گروه همسالان تثبیت می‌کند؛ زیرا حضور این برنامه فصلی چندگانه با رخدادهای خاطره‌انگیز و بسترهای ممتاز نسبت به کلاس‌های رسمی، جذابیت آن را برای دانش‌آموزان بیشتر کرده و گرایش به آن را در شخصیت کودک، تثبیت می‌کند تا در سال‌های بعد، یک «رهپویانی» فعال باشند؛ اتفاقی که به‌تدریج در قالب «هیئت کودکان و نوجوانان» رخ می‌دهد. این هیئت که زیرمجموعه هیئت اصلی رهپویان وصال است، توسط کودکان و نوجوانانی که در باشگاه‌های مهارتی برای این کار آماده شده‌اند، اداره و به‌صورت زنده در سامانه اختصاصی مجتمع، پخش می‌شود. باشگاه‌های مهارتی دانش‌آموزان به پنج دسته تقسیم می‌شود: هنر، الکترونیک، فن بیان، تولید محتوا و مهارت‌های فرهنگی.مجموعه «شهرک رهپویانی»، «هیئت کودک و نوجوان» و «باشگاه مهارتی» جمعی از دانش‌آموزان را در قالب گروه دوستی شکل می‌دهد که در فضایی سالم و پویا، به پرورش شخصیت یکدیگر جهت می‌دهد.

رسانه

اداره رسانه در کنار آموزش، فرهنگ و پژوهش، به یکی از ارکان چهارگانه تصمیم‌گیر در مجتمع تبدیل شده است. این ابتکار اداری که رسانه را با توجه به نقش چشمگیرش در زندگی امروز، از واحد فناوری، آی‌تی، انفورماتیک یا مانند آن به یکی از ارکان اداری ارتقا بخشیده، این فرصت را به مجتمع می‌دهد تا بیشترین تأثیر ممکن را بر این مرجع اثرگذار در زندگی نوجوانان داشته باشد. مجتمع علاوه بر امکانات به‌روز دیجیتال که مانند بسیاری از مدارس امروزی در خدمت کلاس‌های درسی است و همچنین سامانه‌هایی که در قسمت بعدی (خانواده) می‌آید، از یک استودیوی اختصاصی ضبط و تولید محتوا بهره‌مند شده تا دانش‌آموزان بتوانند محتوای موردنظر خود را در آن تولید کنند و به اشتراک بگذارند. این‌گونه آن‌ها در آینده نه یک کاربر منفعل و سردرگم، بلکه یک فعال رسانه‌ای در فضای مجازی می‌شوند.
کادر مجتمع، خودشان الگویی برای این فعالیت رسانه‌ای هستند؛ در کنار نشست حضوری اخلاق و اعتقاد، برنامه مجازی «فانوس» نیز برای پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات اعتقادی و احکام با دانش‌آموزان در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود.

خانواده

شخصیت والدین و نحوه برخورد آن‌ها با کودکان و نوجوانان، دو دغدغه اصلی روان‌شناسان در این حوزه است که مجتمع برای اولی هیئت خانوادگی را در مناسبت‌های مهم تدارک دیده و برای دومی، باشگاه‌های مهارتی خانواده را در قالب «چهارشنبه‌های رهپویانی» راه‌اندازی کرده است. درواقع رفتار والدین با کودکان و نوجوانان، هر هفته موردبررسی قرار می‌گیرد.

والدین و مجتمع در دو تعامل بابرکت نیز همکاری می‌کنند: اولی یک فروشگاه برخط برای محصولات دانش‌آموزان و اولیاست و دومی سامانه معرفی مشاغل که دانش‌آموزان را بیش‌ازپیش با مشاغل اولیا از زبان خودشان آشنا می‌کند. مجموعه این برنامه‌ها نشان می‌دهد مجتمع علاوه بر اینکه به هر یک از مراجع چهارگانه به‌صورت مجزا فکر کرده، آن‌ها را در یک نظام منسجم به هم پیوند داده است؛ زیرا هدف آن‌ها عملا یک مخاطب است: سبک زندگی دانش‌آموز!

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 − پنج =