به گزارش اصفهان زیبا؛ بلیت هواپیما موجود نیست. بلیت قطار گیر نمیآید؛ حتی بلیت اتوبوس را هم باید در بازارسیاه پیدا کنید! بین دو شهر مهم ایران، یعنی اصفهان و تهران، گزینههای حملونقل عمومی بهندرت پیدا میشود. باید تاکسی پیدا کنید یا با خودروی شخصی از پایتخت نو به پایتخت کهن ایران برسید. این، یک آبروریزی بزرگ است که تأثیر مستقیمی بر اقتصاد گردشگری اصفهان هم دارد و پایمالکردن حق مردمان این شهر بهحساب میآید. مسئولان اصفهان کجا هستند؟! چرا مطالبهای نیست؟!
تا همین چند سال پیش هرلحظه که اراده میکردید، میتوانستید اتوبوسی در ترمینالهای کاوه، صفه و جی اصفهان پیدا کنید که راهی تهران میشدند؛ حالا اما اوضاعی که یک دهه پیش داشتیم، آرزوی امروز ما شده است! دوستی زنگزده و دنبال بلیت میگردد برای دو مهمان خارجیاش که میخواهند یکروزه از تهران به اصفهان بیایند و برگردند. بلیت به هیچ طریق پیدا نمیشود و قید دیدن اصفهان را میزنند! در روزهای تعطیل و منتهی به تعطیلات که هیچ، در بقیه روزهای هفته هم بهسختی بلیت اتوبوس و قطار و بسیار سختتر و محالتر بلیت پرواز پیدا میشود. بگذارید با ذکر مثالهای عینی اوضاع سخیف حملونقل عمومی بینشهری اصفهان را برایتان توصیف کنم.
اگر همینالان بخواهید پروازی از این شهر به تهران بخرید، فقط یک پرواز هواپیمایی آسمان با نرخ دومیلیون تومان و ظرفیت شش نفر برای روز شنبه (31 شهریور) موجود است.
پرواز بعدی، روز دوشنبه (2 مهر )هواپیمایی وارش 9 نفر ظرفیت خالی دارد با همین نرخ بلیت. در هرکدام از روزهای چهارشنبه (4 مهر) و شنبه (7 مهر) هم سه پرواز قشمایر، آسمان و ایرانایر هستند که هرکدام کمتر از هشت نفر ظرفیت دارند. بعدازآن، پرواز دهم مهر است که فقط یک نفر ظرفیت دارد. با این وضعیت اگر بخواهید از تهران به اصفهان برسید، بدتر هم هست؛ مثلا آخرین ساعات امشب پرواز هواپیمایی آسمان با یک نفر ظرفیت و قیمت چهار میلیون تومان موجود است.
برای روزهای آتی هم بهندرت پروازی هست؛ آنهم با ظرفیتهای یک تا 9 نفر؛ مثلا اگر همینالان دستبهکار شوید و بخواهید برای اول آبان بلیت بخرید، پرواز هواپیمایی ایرانایر با هفت نفر ظرفیت و قیمت دومیلیون تومان موجود است. حالا بگذارید گزینههای اتوبوسی را بررسی کنیم. برای سفر از اصفهان به تهران باید تا دوم مهر صبر کنید؛ چون در روزهای آینده که به تعطیلات نزدیک میشویم، هیچ اتوبوسی پیدا نمیشود. در هرکدام از روزهای دوم و سوم مهر اما پنج گزینه روی میز دارید که درمجموع 50 نفر ظرفیت دارند. در کل بهوضوح میبینید که تعداد اتوبوسهای میان اصفهان و تهران بسیار کم شده است و شما باید از مدتها قبل بلیت را خریداری کنید؛ البته اگر ظرفیت سیستمی باز شده باشد!
اختلاف قیمت بین قطار و اتوبوس در این مسیر چشمگیر است و بلیت اتوبوس را با یکدهم قیمت بلیت پرواز میفروشند. حالا سالهاست که اصفهانیها و علاقهمندان اصفهان، آرزوی دیدن روی ماه قطار سریعالسیر تهراناصفهان را دارند و خبرهایی شنیده میشود مبنی بر اینکه بالاخره قرار است این اتفاق بزرگ بیفتد؛ اما اگر به واقعیت امروز برگردیم، باید بگویم فقط باید خوششانس باشید که بتوانید مثلا بلیت قطار پنجستاره اکونومی پلاس نورالرضا را که پنجشنبه ساعت 16 از اصفهان حرکت میکند، با قیمت 774 هزار تومان بخرید و ساعت 21:00 به تهران برسید یا حتی با قطار ریل ترابر سبا که بلیت 332 هزارتومانی دارد، ساعت 17:25 از اصفهان به سمت پایتخت بروید و ساعت 1:50 هم به مقصدتان برسید؛ مثلا همینالان اگر اقدام کنید، شاید بتوانید بلیتتان را برای روز سوم مهر با قیمت 813 هزار تومان بخرید؛ چون در لحظه نوشتن این گزارش شش صندلی باقی مانده بود. آنطور که جستوجوها نشان میدهند، پیدا کردن قطار در مسیر تهراناصفهان سختتر هم است و عبارت «ظرفیتتکمیل» را بیشتر میبینید. در خبرها میگردم و متوجه میشوم تنها مسئولی که صدای اعتراض مردم را منعکس کرده، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی است.
او در 19دی1402 در صحن علنی مجلس بیان کرده است: «امروز مردم گرفتار تهیه بلیت اتوبوس هستند. روزگاری با دادوفریاد به دنبال مسافر بودند؛ امروز نیازمند آشنا و پارتی برای تأمین بلیت اتوبوس هستند. تهیه بلیت اتوبوس برای خانوادههایی که دانشجو دارند، به کابوس تبدیل شده است. ناوگان مسافربری بینشهری به یکسوم رسیده است و در این راستا مردم با مشکلاتی روبهرو هستند.» او از وضعیت نامناسب مدیریت راهآهن هم گلایه کرده و گفته است: «حدود ۲۰هزار واگن به دلیل واهی متوقف هستند و اجازه صدور بارنامه به آنها نمیدهند. آیا این مشوق سرمایهگذاری است؟ اینگونه میخواهید راهآهن را در بخش اقتصادی فعال کنید؟» از سال گذشته تا امروز کدام یک از مسئولان اصفهان به وضعیت فجیع حملونقل بینشهری اصفهان اعتراض کردهاند؟ کدامشان مطالبهگری برای مدیریت درست این حوزه را در میان امور محولهشان قرار دادهاند؟! با این اوضاع، امیدی به بهبود وضعیت گردشگری اصفهان است؟!
افکار عمومی پرسشهای زیادی دارند؛ مثلا اینکه: چرا بلیت اتوبوس نیست؟ بهترین زمان خرید بلیت اتوبوس چه موقع است؟ دلایل اصلی کمبود بلیت اتوبوس چیست؟ در پاسخ برخی از رسانهها این دلایل را آوردهاند: نارضایتی شرکتهای اتوبوسرانی از قیمت بلیت حتی با وجود اینکه سازمان حمایت از مصرفکنندکان و ستاد تنظیم بازار افزایش ۲۹درصدی را تصویب کرده بود، تکمیل ظرفیت اتوبوسها، کمترشدن ناوگان اتوبوس، وجود اتوبوسهای فرسوده و عدم وجود اتوبوس در مسیر موردنظر. حالا باز هم این پرسش مطرح است که وقتی بین اصفهان و تهران هم گزینههای حملو نقل بهندرت پیدا میشود، چه انتظاری میتوانیم داشته باشیم که در مسیرهای کمتقاضاتر مشکلات حملونقلی اصفهان حل شود؟ مسئولان ملی، شهری و استانی بعد از ناتوانی در حل مسئله قطع نخاع زایندهرود، مازوتسوزی و… در این مسئله هم ناتوان و بیتفاوت هستند؟!