به گزارش اصفهان زیبا؛ برنامههای مجموعه فرهنگی 800نفری روشنا در محله دهنو که با استقبالی خوب نهتنها از طرف نوجوانان محله، بلکه نوجوانان سایر محلههای اصفهان روبهرو شده بود، سبب شد تا به گفتوگو با زهرا محمدی، یکی از مسئولان این مجموعه، بپردازیم.
محمدی درباره هدف از تأسیس مجموعه روشنا میگوید: «یکی از دلایل ایجاد مجموعه فرهنگی روشنا زمانی بود که به هیئت میرفتیم و شاهد این مسئله بودیم که بزرگسالان فقط از مراسم استفاده میکردند و نوجوان با تلفن همراه خودشان کار میکردند. این اتفاق برای ما یک دغدغه بود که چرا نوجوانانی که در ایام محرم ماه به مسجد آمدهاند از مراسم بهره نمیبرند و انگیزهای برای گوشدادن به سخنرانی و عزاداری ندارد.
تصمیم گرفتیم تا فضایی ایجاد کنیم که متعلق به نوجوانان باشد و آنها بتوانند از آن استفاده کنند. اولین برنامهای که شروع کردیم هیئت نوجوانان برای دختران بود. دهه اول محرم در منزل خانم محسنی اولین جلسه را شروع کردیم. مداح و سخنران مراسم کسانی بودند که در حوزه نوجوان فعالیت میکردند و روی نوجوان شناخت داشتند؛ همچنین مخاطب مراسم هم فقط نوجوانان بودند. البته اکثر برنامههای فرهنگی که در محله وجود داشت برای کودکان و بزرگسالان بود و برای نوجوانان فعالیتی صورت نمیگرفت. همچنین یک فضای بیانگیزهبودن و پوچی در نوجوانان شکل گرفته بود و آنها هدفی در زندگی نداشتند. آسیبهای اجتماعی جامعه هم بدون تأثیر نبود. مجموع این اتفاقات دغدغهای برای ما بود که نسبت به نیاز نوجوان فعالیتهایی برای نوجوانان انجام دهیم؛ چراکه نوجوانان بسیار آسیبپذیر هستند و کمتر دیده میشوند.»
تنوع و جذابیت برنامهها، دلیل جذب نوجوانان
محمدی سپس شروع به توضیحدادن در رابطه با چگونگی جذب نوجوان کرد و گفت: در ابتدا که نوجوانان از مجموعه اطلاعاتی نداشتند به مدارس محله مراجعه میکردیم و آنها را با یک شاخه گل به مجموعه دعوت میکردیم؛ همچنین تبلیغات متفاوتی هم انجام دادیم؛ اما ماندگاری بچهها و دعوت از دوستانشان برای عضویت در مجموعه روشنا این بود که به شخصیت آنها احترام گذاشته میشد.
وقتی بیان کرد احترام به نوجوانان سبب ماندگاری آنها در مجموعه روشنا شده است، از او درخواست کردم تا درباره علت تمایل نوجوانان به مجموعه بیشتر توضیح دهد و او بیان کرد: چندین عامل سبب شد تا کودکان و نوجوانان به مجموعه روشنا تمایل پیدا کنند. در ابتدا لطف خداوند بود. ما هم زمانی که کار را شروع کردیم آن را از خودمان نمیدانستیم؛ بلکه این مجموعه را متعلق به مردم دانستیم و اکنون هم یک مجموعه مردمی است.
مردمیبودن مجموعه یکی از عوامل موفقیت آن بهحساب میآید. نوجوانان به دنبال تنوع و جذابیت هستند و ماهم تلاش کردیم این دو ویژگی را در برنامههای خود داشته باشیم. اساتیدی که برای سخنرانی دعوت میشدند کسانی هستند که بهصورت تخصصی در حوزه نوجوان کار میکردند و این یکی از نکات بااهمیت برای نوجوانان بود. زمانی که استادی را برای یکی از جلسات دعوت میکردیم، از نوجوانان میخواستیم درباره ارائه آن استاد نظر بدهند و اگر آن استاد از طرف نوجوانان مورد تأیید قرار نگرفته بود، دیگر آن استاد را دعوت نمیکردیم؛ همچنین درباره موضوع جلسات هم از نوجوانان نظر میگرفتیم و برخی از جلسات را هم طبق روانشناسی که روی نوجوانان صورت گرفته بود به استاد جلسه اطلاع میدادیم. بیشترین عاملی که سبب شد نوجوانان به روشنا بپیوندند، ویژهبرنامههای ما بود. نوجوانان زمانی که مشاهده کردند فضایی وجود دارد که متعلق به آنهاست و به نوجوان اهمیت داده میشود، خودشان به سمت روشنا میآمدند.
نظرخواهی، عامل برگزاری بهتر برنامهها
مسئول مجموعه روشنا پس از عوامل جذب نوجوانان به روشنا، شروع به تشریح فعالیتهای مجموعه کرد: در مجموعه فرهنگی روشنا دو زیرمجموعه وجود دارد؛ یکی پاتوق روشناست که به برگزاری جلسات هفتگی تخصصی برای نوجوانان میپردازد. در این جلسات که هر هفته پنجشنبهها عصر برای نوجوان بهصورت مستمر جلسه برگزار میکنند، سخنرانی مراسم بهصورت تعاملی است. وابسته به موضوع جلسه نیز برای درک بهتر موضوع از فیلم، کتاب، برگزاری مسابقه و… هم برای نوجوانان استفاده میکنند. بخش دوم، کلاسهای مهارتورزی است. در این کلاسها به آموزش مهارتهای هنری، ورزشی و علمی میپردازیم.
همچنین یک بخش نوجوان شگفتانگیز هم داریم. در این برنامه نوجوانانی را که دارای مهارت هستند در ابتدا شناسایی میکنیم و طبق شناسایی صورتگرفته از بچههای توانمند در فعالیتهای مجموعه روشنا استفاده میکنیم و مسئولیت را به نوجوانان میسپریم. در بخش دیگر، از نوجوانان دارای مهارت که موفقیتی کسب کرده بودند دعوت میکردیم تا مسیر رسیدن به موفقیت را برای دیگر نوجوانان تعریف کنند.
این اتفاق برای سایر نوجوانان جالب بود که شاهد دیدن موفقیت نوجوانان هممحله خود باشند و تلاش کنند تا در هرزمینهای که علاقهمند هستند مانند آنها به موفقیت برسند.
مجموعه فرهنگی روشنا بعد از چند سال فعالیت و گسترش برنامههای مجموعه حالا به سراغ رده سنی کودکان رفته است و محمدی در رابطه با فعالیتهای کودکان گفت: در ابتدا با دختران در رده سنی نوجوانان شروع کردیم. پس از گسترش فعالیتهای مجموعه، برای دختران دوره ابتدایی نیز برنامه برگزار کردیم. در صبح روز پنجشنبه برای دختران دوره ابتدایی بهصورت مستمر برنامه داریم. در این برنامه از کودک ششساله تا دانشآموز کلاس پنجم ابتدایی از فعالیتها و آموزشهای موردنیاز سن خودشان بهره میبرند. گروه کودکان حدود 200نفرند که برخلاف نوجوانان، متشکل از پسران و دختـران هستنــد. همچنیــن برای آنهــا مفاهیم دینی، اخلاقی و… را با بازی آموزش میدهیم.
داشتن تلفن همراه ممنوع!
مسئول مجموعه فرهنگی روشنا درباره اردوهای روشنا که قوانین خاصی داشتند توضیح داد: در اردوهای تفریحی بچهها اجازه آوردن تلفن همراه را ندارند. حتی زمانی که نوجوانان را به سفر مشهد بردیم فقط از طریق تلفن همراه مسئولان با پدر و مادر خود ارتباط برقرار میکردند. همچنین گروهی تشکیل دادهایم که گزارش لحظهبهلحظه سفر را برای والدین به اشتراک میگذاشتیم تا آنها نگران مسئلهای نباشند. نوجوانانی که به تلفن همراه اعتیاد داشتند و نمیتوانستند از تلفن همراه خود جدا شوند، به ما اطلاع میدادند این اولین باری است که متوجه شدم بدون تلفن همراه هم میتوان لحظات شیرین و خوبی را سپری کرد.
مباحث مالی چالش همه مجموعههای فرهنگی
محمدی چالش همه مجموعههای فرهنگی را مباحث مالی دانست و بیان کرد: یکی از چالشهای همه مراکز فرهنگی مسائل مالی است. ما این مشکل را با کمک مالی خود مسئولان روشنا و جذب کمکهای مالی خیرین حل کردیم.
همچنین مدتی بود یک کافه در کنار پاتوق روشنا زدیم که خود نوجوانان در آنجا محصولاتشان را به فروش میرساندند و درآمد آن را به روشنا اهدا میکردند. به دلیل محدودیت مکانی که داشتیم، این اتفاق ادامهدار نبود. اتاقی که بهعنوان کافه انتخاب کردیم را مسئولان حسینیه انصارالحسین نیاز داشتند و ما دیگر نمیتوانستیم از آن استفاده کنیم. خیلی حیف شد که این فرصت را از دست دادیم؛ چراکه بسیار مورداستقبال نوجوانان قرار گرفته بود و برخی از آنها بهدلیل اینکه در کافه فرروش محصول داشته باشند به آموزش و توانمندشدن در پخت محصولات مختلف پرداخته بودند. اگر مکانی برای کافه داشتیم مشکلات مالی مجموعه بهوسیله نوجوانان توانمند حل میشد.