چرا متقاضیان مسکن ملی، امتیاز خود را می‌فروشند؟

بازار سیاه امتیاز مسکن ملی!

با وجود ممنوعیت خریدوفروش امتیاز مسکن ملی، این روزها شاهد آگهی‌های فروش امتیاز مسکن ملی در برخی سایت‌هـای اصفهان هستیم.

تاریخ انتشار: 08:56 - یکشنبه 1403/07/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار سیاه امتیاز مسکن ملی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ با وجود ممنوعیت خریدوفروش امتیاز مسکن ملی، این روزها شاهد آگهی‌های فروش امتیاز مسکن ملی در برخی سایت‌هـای اصفهان هستیم. امتیاز واحدهای مسکن ملی در اصفهان تا 900میلیون تومان هم به فروش می‌رسد. بررسی این آگهی‌ها و صحبت با فروشندگان امتیاز مسکن ملی در اصفهان، نشان می‌دهد دلیل اصلی فروش امتیاز این طرح ناتوانی در پرداخت اقساط و بلاتکلیفی ساخت‌وساز این واحدهاست.

نگاهی به آگهی‌های موجود در سایت‌ها نشان می‌دهد فروشندگان امتیاز مسکن ملی فقط به متقاضیان مسکن ملی و ثبت‌نام‌کنندگان این طرح محدود نمی‌شود؛ بلکه برخی بنگاه‌های املاک نیز اقدام به خریدوفروش این واحدها می‌کنند و خریدوفروش امتیاز مسکن نهضت ملی به اسم معامله غیررسمی در بنگاه‌ها انجام می‌شود. این معامله پس از توافق طرفین (صاحب‌امتیاز و خریدار) در بنگاه به‌صورت دستی نوشته می‌شود و جایی هم به ثبت نمی‌رسد. در حالی این افراد و بنگاه‌ها به‌راحتی در حال خریدوفروش امتیاز مسکن ملی هستند که بر اساس قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی نهضت ملی مسکن، هرگونه معامله در این طرح باید مطابق با دستورالعمل و نمونه قراردادهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی باشد؛ پس خریدوفروش‌های امتیاز این طرح‌ها توسط مشاوران املاک غیرقانونی و اقدامی مجرمانه محسوب می‌شود.

با قرارداد محضری می‌فروشیم!

بیشتر فروشندگان امتیاز مسکن ملی اعلام می‌کنند که به‌صورت دفترخانه‌ای امتیاز مسکن را واگذار می‌کنند و به‌طورمعمول با آوردن نام دفترخانه به دنبال این هستند که به این کار وجاهت قانونی دهند.

یکی از املاکی‌های اصفهان در سایت دیوار آگهی کرده است که امتیاز آپارتمان‌های مسکن ملی شهر بهارستان را از ۱۰۰میلیون تومان تا ۹۰۰میلیون از بدون واریز تا واریز تکمیل به فروش می‌رساند. علاوه بر بنگاه‌های املاک، ثبت‌نام‌کنندگان مسکن ملی در این سایت‌ها اقدام به فروش امتیازشان می‌کنند. یکی از فروشندگان امتیاز مسکن ملی که در این سایت‌ها آگهی داده است، به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «به‌طورمعمول هزینه خرید امتیاز دوبرابر پولی است که متقاضی تاکنون واریز کرده است.» او ادامه می‌دهد که با قرارداد محضری این کار را انجام می‌دهد و اصرار دارد بعد از دیدار حضوری در دفترخانه شرایط را کامل توضیح دهد.

یکی دیگر از فروشندگان امتیاز مسکن ملی بهارستان به «اصفهان زیبا» می‌گوید که امتیاز واحد مسکن ملی را 950میلیون تومان به فروش می‌رساند. در توضیح شرایط واگذاری توضیح می‌دهد با قرارداد محضری این کار را می‌کند و برای واگذاری امتیاز از متقاضی اولیه (فروشنده) تعهدی مبتنی بر سفته گرفته می‌شود تا در ادامه راه برای طی مسیرهای قانونی و تا پای ثبت قرارداد، در کنار متقاضی دوم(خریدار) حضور داشته باشد.

متقاضیان توان پرداخت قسط ندارند!

مبلغ امتیاز فروش واحدهای مسکن ملی بسته به میزان اقساط پرداختی و با توافق بین فروشنده و خریدار تعیین می‌شود و متقاضی برای خرید امتیاز این واحدها وجود دارد.

خریدوفروش امتیاز واحدهای مسکن ملی دلال‌بازی را هم رواج داده است؛ تا جایی که برخی سودجویان این امتیازها را خریداری کرده و طی چندسال آینده با چندین برابر قیمت از آن بهره‌برداری خواهند کرد.

جامعه هدف طرح مسکن ملی اقشار متوسط و دهک‌های میانی هستند؛ ولی با وجود افزایش هزینه‌های ساخت مسکن ملی و میزان اقساط پرداختی این پروژه، مشخص نیست کدام قشر از حقوق‌بگیران می‌توانند ماهانه علاوه بر هزینه‌های جاری زندگی و اجاره مسکن، هزینه‌های طرح مسکن ملی را هم پرداخت کنند!

اقساط وام مسکن متقاضیان این طرح قابل‌پرداخت و متناسب با درآمدهای آن‌ها نیست و بسیاری از واجدان شرایط طرح مسکن ملی به دلیل ناتوانی مالی امتیاز خود را در بازار می‌فروشند.در این شرایط احتمال این هم هست که این ملک‌ها به دست دلالان و واسطه‌ها بیفتد.

خریدوفروش امتیاز غیرقانونی است!

فروش امتیاز واحدهای طرح اقدام ملی مسکن با نرخ‌های متفاوت به شکل علنی در سایت‌های اینترنتی جریان دارد؛ این در حالی است که بارها وزیر و دیگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر غیرقانونی‌بودن این معامله تأکید کرده‌اند.

خریدوفروش امتیاز مسکن ملی در سایت‌ها در حالی به‌وضوح به چشم می‌خورد که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان هرگونه خریدوفروش امتیاز مسکن‌های حمایتی از طریق ثبت‌نام‌کنندگان در طرح‌ها، مشاوران املاک، افراد و طرق مختلف ممنوع و فاقد وجاهت قانونی است. او تأکید کرده است که برخی افراد به‌صورت وکالتی اقدام به خریدوفروش امتیاز مسکن ملی می‌کنند؛ درحالی که مبادرت به خریدوفروش واحدهای مسکن ملی به استناد برگه تأییدیه سامانه نهضت ملی مسکن فاقد وجاهت قانونی است.

به‌زعم مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، خریدوفروش غیرقانونی امتیاز طرح نهضت ملی مسکن، با توجه به ناآگاهی برخی خریداران امتیازها و نیز عدم انجام فرآیند انتخاب واحد و انعقاد قرارداد واگذاری، منجر به سوءاستفاده و تضییع حقوق خریداران امتیازها و در نهایت درگیری پروژه‌ها با پرونده‌های حقوقی و قضایی ناشی از این تخلفات و جرائم خواهد شد.

از سوی دیگر، با وجود تأکیدات رئیس اتحادیه املاک اصفهان مبنی بر ممنوعیت خریدوفروش امتیاز مسکن ملی در اصفهان، برخی بنگاه‌های املاک در سایت دیوار اقدام به فروش امتیازهای مسکن ملی با قیمت‌های متفاوت می‌کنند. این‌طور که سید مهدی حجازی بیان کرده است، معامله امتیاز واحدهای ملی مسکن چه در اصفهان و چه در هر نقطه‌ای از کشور غیرقانونی است. مردم نباید با وجود دریافت مبالغ زیاد تن به انعقاد چنین معاملاتی دهند؛ زیرا عواقب آن حتی در صورت رخ‌ندادن اختلاف، در آینده گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × 2 =