مرکز ملی اقلیم هواشناسی اعلام کرد:

بارش‌ها در سال آبی جاری؛ ۱۲ درصد بیشتر از پارسال و ۱۹ درصد کمتر از میانگین

داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از بارش سال آبی کشور در بیش از ۶ماه اخیر رخ داد که حدود ۱۹ درصد کمتر از شرایط نرمال است.

تاریخ انتشار: 14:05 - شنبه 1402/01/19
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
بارش‌ها در سال آبی جاری؛ ۱۲ درصد بیشتر از پارسال و ۱۹ درصد کمتر از میانگین

به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از خبرگزاری ایرنا، ارتفاع بارش کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون ۱۴۸ میلی متر بوده که حدود ۱۹ درصد کمتر از شرایط نرمال است، اما نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد بیشتر است. / بارش‌ها 

جدول تغییرات بارش کشور نشان می‌دهد که در این مدت فقط شش استان اصفهان، بوشهر، ‌چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد بارش بیشتر از نرمال داشته‌اند و بارندگی‌ها در ۲۵ استان کمتر از نرمال بوده است.

در این بین سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان با کسری ۱۳۸ تا ۱۹۸ میلی‌متری مواجه هستند و ۱۱ استان نیز بین ۵۰ تا ۹۰ میلی‌متر کسری بارش دارند.

به طور کلی همچنان شش حوضه آبریز اصلی کشور با کسری بارش مواجه‌اند که بیشترین کاهش مربوط به «قره قوم» با ۹۰- و «دریای خزر» با ۷۵- میلی متر است.

بررسی مدل‌های بلند مدت جوی نشان می‌دهد که میانگین بارش کشور در دو ماه آتی در محدوده نرمال و برخی مناطق بیشتر از نرمال است اما این بارش‌ها نمی‌تواند کسری های شش ماه نخست را با توزیع مناسب جبران کند.

انتهای پیام/

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت + 18 =