به گزارش اصفهان زیبا؛ «Body image» به معنای تصویری است که فرد از بدن خود دارد؛ تصویری که مرهون و وابسته به چند چیز است؛ یکی نظر دیگران اعم از دوستان و آشنایان و دیگری تصویری که فرد از خودش میبیند و برساخته شده است و چندین مؤلفه در ساخت و تولید آن دخالت دارد؛ درواقع وقتی میگوییم موضوعی برساخته شده به این معناست که از حالت طبیعی خود خارج و دستخوش مؤلفههایی شده که بهطور مستقیم و غیرمستقیم آن را شکل داده است؛ درحالیکه ممکن است اصلا به آن ربط نداشته باشد؛ بنابراین، Body image و تصویر فرد از بدن خود نیز یک برساخته است؛ تصویری که از واقعیت فاصله گرفته و بخش بزرگی از این فاصله را رسانه و شبکههای اجتماعی پُر میکند؛ پس Body image که رسانه القا میکند، استاندارد و معیار قرار میگیرد و هر کس بدنی غیرازآن داشته باشد، از آن به دور خواهد بود؛ درواقع، امروزه رسانهها چیزی را طبیعی جلوه دادهاند که در ذات خود طبیعی نیست!
بدنی معیار قرار گرفته که بارها دستخوش عملهای جراحی شده است؛ درحالیکه این بازنمایی میتواند پیامدهای بسیاری مثل هجوم بیسابقه و نابخردانه و یکباره شهروندان به سمتوسوی عملهای زیبایی و داغ شدن بازار این جراحیها و فروش مکملهای غذایی و… باشد؛ بدون اینکه مردم به ضرر و زیان آنها فکر کنند. این مسئله تا به آنجا پیش رفته که امروزه حتی آرایشگاههای زنانه شیشه و دیگر مواد مخدر را برای لاغری عرضه میکنند یا پزشکان فاقد مجوز دست به انجام جراحیهای زیبایی میزنند.
درحال حاضر زیبایی تبدیل به یک کالا شده که تقاضا برای دستیابی به آن زیاد است و همین هم عرضه را افزایش داده و نتیجه آن نیز راهاندازی مراکز زیبایی و غیراستاندارد در حوزه زیبایی است؛ بهگونهای که هر کس با هر توان مالی بتواند از این خدمات استفاده کند. این درحالی است که بسیاری از تصاویری که رسانهها اقدام به انتشار آنها میکنند، غیرواقعی و فریبکارانه هستند؛ مثلا چطور ممکن است فردی با اندام مناسب دست به تبلیغ انواع خوراکیهای چرب یا دارای قند بزند؟ افزایش سواد رسانهای باعث میشود تا افراد فریب این تصاویر را نخورند و بدانند در ورای این تصاویر چیز دیگری نهفته است.