اندامی متناسب با ورزش

امروزه بازار اندام مناسب، بین بانوان داغ داغ است. هرجا که مي‌نشينيم صحبت از قرص‌هاي چربي‌سوز، سالن‌هاي ورزشي، برنامه‌های غذايي کاهش وزن و… است

تاریخ انتشار: 15:12 - پنجشنبه 1402/10/14
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
اندامی متناسب با ورزش

به گزارش اصفهان زیبا؛ امروزه بازار اندام مناسب، بین بانوان داغ داغ است. هرجا که مي‌نشينيم صحبت از قرص‌هاي چربي‌سوز، سالن‌هاي ورزشي، برنامه‌های غذايي کاهش وزن و… است

متاسفانه بسياري از اين صحبت‌ها غير‌علمي بوده و نه تنها باعث کاهش‌وزن نمی‌شود، بلکه در درازمدت منجر به افزايش وزن و بيماري‌هاي خطرناک می‌شود. در این زمینه ساناز کريميان، کارشناس تربيت بدني توضیح می‌دهد:

وزن مناسب براي بانوان

ميزان وزن مناسب براي افراد مختلف تحت تاثير عوامل زيادي از جمله: سن، قد، جنس، استخوان‌بندي، رشته ورزشي و… است، اما به عنوان يک قاعده کلي می‌توان از فرمول: وزن مناسب =110- طول قد به cm استفاده کرد.

بهترين روش تمرين، جهت کاهش وزن و جلوگيري از اضافه وزن مجدد، شل شدن پوست بدن و تقويت عضلات استفاده از تمرينات ايروبيک و تمرين با وزنه به صورت همزمان است.

 براي اين منظور می‌توان از تمرينات آمادگي جسماني(تمرينات ايروبيک، کار با وزنه انعطاف‌پذيري و غيره) بهره برد.

حال این سوال ممکن است مطرح شود که آيا بدنسازي با دستگاه اگر بعد از مدتي رها شود، باعث چاقي می‌شود؟

افراد معمولا بعد از رها کردن در هر رشته ورزشي ممکن است چاق يا لاغر شوند.

همچنین تمرينات با وزنه هم می‌تواند به افزايش وزن کمک کند و هم به کاهش وزن، به عنوان يک قاعده کلي استفاده از وزنه‌های سبک در 3 تا 5 ست با 15 الي 20 تکرار منجر به کاهش وزن است.

رژيم غذايي بدون انجام تمرينات ورزشي

رژيم غذايي بدون انجام تمرينات ورزشي در اکثر افراد موجب کاهش وزن می‌شود، اما به افرادي که براي کاهش وزن فقط از رژیم‌های غذايي استفاده می‌کنند و از انجام فعالیت‌های ورزشي اجتناب می‌کنند، توصيه می‌شود حتماً ورزش را به دلايل زير شروع کنند:

الف)‌کمک به کاهش وزن بیشتر؛

ب)‌افزايش توده عضلاني، بهبود کارايي سیستم‌های گردش خون و تنفس، کاهش افسردگي، جلوگيري ازبروز بیماری‌های پوکي استخوان، فشارخون، ديابت و…؛

ج)‌جلوگيري از چاقي مجدد.

نکته

شايان ذکر است افراد ورزشکار به علت رشد عضلات که يکي از مهمترين قسمت‌های مصرف‌کننده انرژي در بدن هستند، از افزايش سريع و مجدد وزن در امان هستند.

تمرينات بدنسازي با وزنه باعث رشد عضلات در بانوان می‌شود، اما به علت تفاوت‌های هورموني که ميان مردان و زنان است اين رشد محدود بوده هرچند تمرين با وزنه، موثرترين روش تمريني جهت جلوگيري از پوکي استخوان و بروز درد مفاصل مانند زانو درد است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 + پنج =