به گزارش اصفهان زیبا؛ کهنشهر اصفهان بهعنوان یک شهر تاریخی در سه دوره آلبویه، دوره سلجوقی و دوره صفویه پایتخت ایران بوده است. پیشینه بسیار قوی و اصیل این شهر، همراه با مردم نجیب و بااصالتش ما را مجاب میکند در حوزه دیپلماسی بهخصوص بهعنوان یک بازیگر اصلی ظاهر شویم؛ آنطور که در جدیدترین اقدامها در حوزه بینالملل شهر اصفهان، توانستیم میزبانی اجلاس بیستویکم اتحادیه شهرهای تاریخی جهان را کسب کنیم، دستاوردی چشمگیر و ارزشمند که نشان از توانمندی اصفهان و ظرفیتهای فراوان این شهر در عرصه بینالملل دارد.
دیپلماسی چشمگیر دو و چندجانبه اصفهان
در حوزه دیپلماسی همیشه دو عرصه با یکدیگر بررسی میشوند: اول، دیپلماسی رسمی و دولتی و دوم، دیپلماسی غیررسمی یا عمومی که دیپلماسی شهری در عرصه مدیریتشهری نیز نوعی از دیپلماسی عمومی و غیررسمی بهشمار میرود؛ رویکردی مؤثر که با هدف تعامل و تعاطی افکار بین چندین کشور در حوزه مدیریتشهری صورت میگیرد.
خوشبختانه اصـفهان با داشتن ظرفیت کافی میتواند در این عرصه بینالمللی باقدرت ظاهر شود؛ آنطور که طی سالیان گذشته در دو بعد دیپلماسی دوجانبه و دیپلماسی چندجانبه اقدامهای بسیار خوب و چشمگیر انجام داده است؛ بهعنوانمثال، در قالب دیپلماسی دوجانبه تفاهمنامههای خواهرخواندگی مهمی مابین شهرداری اصفهان و شهرداری شهرهای دیگر از کشورهای مختلف منعقد شده است که این اقدام اصفهان در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، عملکرد مؤثر و فعال در حوزه بینالملل و دیپلماسی دوجانبه را نشان میدهد؛ در بخش دیپلماسی چندجانبه نیز عضویت اصفهان در سازمانها و مجامع بینالمللی را میتوان مثال زد.
شهر اصفهان با فعالیت در حوزههای مختلف و انعقاد تفاهمنامهها در بسیاری از سازمانهای بینالمللی عضویت خود را به ثبت رسانده است، سازمانهایی که بارها اصفهان میزبان اصلی اجلاسهای آنها بوده و در برخی موارد، دفاتر یا دبیرخانههای منطقهای برخی از آنها را نیز مدیریت کرده است. شهر اصفهان بهعنوان یک شهر تاریخی، با ثبت بالای ملی و ثبت جهانی و البته میزان ارزشگذاری در حوزه شهرهای خلاق توانسته است در حوزه دیپلماسی چندجانبه بهخوبی بدرخشد و در آخرین دستاورد خود در حوزه بینالمللی نیز میزبانی باارزش و مؤثر اجلاس اتحادیه شهرهای تاریخی جهان را در 2027 بهدست آورد؛ فضایی که در بستر آن شهرداری اصفهان میتواند در قالب دیپلماسی دو و چندجانبه برند شهری اصفهان و ظرفیت و داشتههای اصفهان را بهخوبی معرفی کند. ما نیز در سطح استان سه رویکرد را بهمنظور معرفی استان در قطب گردشگری، قطب انرژی و قطب هوش مصنوعی در دستورکار خود قرار دادهایم؛ عرصههایی که اصفهان در آنها صاحبنظر است و از طریق دیپلماسی چندجانبه و با میزبانی شهرهای تاریخی جهان میتواند ارائه خوبی در خصوص آنها داشته باشد.
بهدستآوردن میزبانی از اجلاس بیستویکم اتحادیه شهرهای تاریخی جهان در شرایطی رخ داده که موقعیت کشور در منطقه و فرامنطقه ازنظر سیاسی و امنیتی کمی حساس است و دشمنان با اعمال تحریمهای حداکثری نیز بهدنبال ایجاد فضایی پر از چالش و بهدوراز ارتباطهای خارجی برای ایران هستند. اصفهان در همین فضا توانست نظر اتحادیه شهرهای تاریخی جهان و کشورهای عضو آن را برای حضور در ایران به خود جلب کند که اقدامی ستودنی است؛ درواقع هرچقدر ما بتوانیم در بحث تعامل با کشورهای همسایه و تعامل با شهرهای مختلفِ این کشورها خوب عمل کنیم، یقینا رویکرد تحریمها و حتی ایرانهراسی از سوی کشورهای متخاصم را نقشبرآب خواهیم کرد. شهرهایی همچون اصفهان که بعد بینالمللی آنها پررنگتر از بعد ملیشان است، بیشتر میتوانند در این حوزه نقشآفرینی کنند و بهنوعی، بازیگران اصلی این عرصه باشند؛ چراکه میتوانند از این طریق به دیپلماسی رسمی کشور در شرایطی که دشمنان ایران در تلاش برای منزویکردن کشور هستند، کمک کنند.
همانطور که پیشتر اشاره شد، خوشبختانه شهرداری اصفهان بر مبنای دیپلماسی دوجانبه رفتوآمدهای خوبی با شهرهای خواهرخوانده خود داشته است و در بستر این فضا به برگزاری هفتههای فرهنگی، برپایی نمایشگاههای مشترک و برقراری تعاملهای اقتصادی پرداخته است؛ درعینحال با حضور و عضویت در سازمانهای بینالمللی توانسته است گفتمان جدیدی در حوزه جهانی داشته باشد و در جایگاههای مختلف در این سازمانها خودنمایی کند؛ تجربهای که در سطح ملی هم برای اصفهان وجود داشته و نشست دورهای داخلی همچون مجمع شهرهای تاریخی ایران را اخیرا برگزار کرده است؛ تجربهای که خروجی آن میتواند بهعنوان یک الگو در برگزاری هر چه بهتر اجلاسهای جهانی در اصفهان نیز مؤثر واقع شود. ما حتی میتوانیم دغدغههای شهرهای تاریخی کشورمان را در اجلاس اتحادیه شهرهای تاریخی جهان در اصفهان مطرح و در راستای حل مشکلات آنها از این طریق بکوشیم. درنهایت میزبانی اصفهان از بیستویکمین اجلاس اتحادیه شهرهای تاریخی جهان نهتنها یک آورده برای شهر اصفهان است که آوردهای برای کشورمان نیز بهشمار میرود و درعینحال نهتنها آوردهای برای شهرهای تاریخی کشورمان در بر خواهد داشت که برای ۱۴۸۶ شهر کشورمان نیز مؤثر است و بهنوعی در حل مشکلات و چالشهای آنها نقشآفرینی میکند.
الزام به نقشآفرینی بخش خصوص در تقویت زیرساختهای اصفهان
نکته دیگر اینکه از الزامهای این میزبانی، داشتن استانداردهای جهانی در حوزههای مختلف بهخصوص حوزه حملونقل و گردشگری است که خوشبختانه حداقل بنده بهعنوان مدیر استانی تا زمان این میزبانی فرصت انجام یکسری اقدامات را در این حوزهها بهمنظور آمادهسازی اصفهان برای یک اجلاس جهانی دارم.
همانطور که اشاره کردم، اصفهان باید به سه قطب گردشگری، انرژی و هوش مصنوعی تبدیل شود. ازطرفی، شهرداری نیز فرصت کافی برای اصلاح و تأمین زیرساختها بهمنظور ایجاد فضای استاندارد برای میزبانی این اجلاس را دارد. خوشبختانه در استان اصفهان نگاه و رویکردی در خصوص بازکردن بستر و فضا برای سرمایهگذاری بخش خصوصی و غیردولتی نیز وجود دارد.
به عقیده بنده، نقشآفرینی بخش خصوصی در طول این مدت باقیمانده تا میزبانی میتواند افزایش یابد که یقینا این مشارکت بخش خصوصی میتواند اتفاقهای خوبی در آن بازه زمانی ایجاد کند؛ شرایطی که درنهایت اصفهان و استان اصفهان را آماده یک میزبانی قوی میکند، یک میزبانی که شاید از چالشهای اصفهان در حوزههای مختلف آبی، فرونشست یا آلودگی نکاهد؛ اما باعث ایجاد امید، بهخصوص در بین قشر جوان خواهد شد و بهنوعی حس غرور و تعلق ایجاد میکند؛ در اینکه جهان به اصالت اصفهان و اسطورهایبودن آن پی خواهد برد و درعینحال مردم اصفهان و ایران نیز بعد جهانی و بینالمللی اصفهان را بهعنوان بازیگر اصلی میشناسند. ازطرفی، این فضا باعث میشود جوانان خواهان نقشآفرینی و مشارکت در این میزبانی شوند و در راستای رفع مشکلات و چالشهای شهری و استانی به مدیریتشهری و مدیریت استانی کمک کنند.
پشتیبانی مدیریت استان از مدیریت شهر اصفهان در میزبانی
نکته آخر اما به مدیریت آینده شهر اصفهان اشاره دارد. با برگزاری انتخابات شوراها، اصفهان مدیران شهری جدیدی را به خود خواهد دید که مطمئنا آنها نیز باید در ادامه سیاست این دوره در حوزه بینالملل برای برگزاری هرچهبهتر این میزبانی در 2027 بکوشند.
خوشبختانه درک همه مدیران اصفهان در دورههای مختلف درباره اینکه باید برای اصفهان اقدامهای ساختاری انجام داد و در خصوص معرفی اصفهان اهتمام داشت و برای برندسازی اصفهان کار جدی کرد، مشترک است؛ در سال آینده نیز با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مطمئنا افرادی بر سرکار خواهند آمد که این دغدغهها و نگرانیها را درباره اصفهان خواهند داشت و درعینحال مدیریت شهری مطمئنا این اهتمام را دارد که میزبانی اصفهان از اجلاس 2027 اتحادیه شهرهای تاریخی جهان، وزین و فاخر برگزار شود. ازطرفی، مدیریت استان میتواند بهعنوان پشتیبان برای مدیران آینده شهر اصفهان عمل کند و با فراهمکردن بستری مناسب در این خصوص به حمایت مدیران شهری بپردازد.