ثبت درخواست‌های شهرسازی به سامانه سرای 10 منتقل می‌شود

«سرای 10» راه میان‌بر شهرسازی الکترونیک

حرکت به سمت حذف فیزیکی افراد برای ارائه خدمات شهرسازی الکترونیکی با هدف کاهش مدت‌زمان صدور پروانه ساختمانی، غیرحضوری شدن فرایند صدور پروانه، حذف امضاهای طلایی، شفافیت در هزینه‌های پرداختی و پرداخت الکترونیک هزینه‌های پروانه ساختمان، وارد مرحله جدیدی شد …

تاریخ انتشار: 10:29 - یکشنبه 1403/12/19
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
«سرای 10» راه میان‌بر شهرسازی الکترونیک

به گزارش اصفهان زیبا؛ حرکت به سمت حذف فیزیکی افراد برای ارائه خدمات شهرسازی الکترونیکی با هدف کاهش مدت‌زمان صدور پروانه ساختمانی، غیرحضوری شدن فرایند صدور پروانه، حذف امضاهای طلایی، شفافیت در هزینه‌های پرداختی و پرداخت الکترونیک هزینه‌های پروانه ساختمان، وارد مرحله جدیدی شد و الکترونیکی‌شدن ارائه خدمات شهرسازی در راستای ایجاد شهر هوشمند به‌عنوان یکی از راهکارهای نوین برای کاهش مشکلات شهری، موردتوجه برنامه‌ریزان شهری قرار گرفت و باعث شد راهکاری برای پایداری شهرها و کاهش تخلف‌های ساختمانی طراحی کنند که در این راستا سامانه اصنو یا سرای 10 مطرح شد. سرای 10 نسبت به سرای 8 مزیت‌های فراوان‌تری داشته و صدور پروانه الکترونیکی و کاهش زمان حضور افراد و تسریع در تشکیل پرونده‌ها را به‌همراه داشت؛ به‌طوری‌که مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری وقت اصفهان از افزایش آمار بیش از دوبرابری درخواست‌های پروانه‌های ساختمانی خبر داده بود.

سرای 8 دیگر ثبت درخواست ندارد

سرای 10 البته در اوایل ورود به سیستم شهرسازی با مشکلاتی مواجه بود که به‌مرور و با تقویت زیرساخت وضعیت بهتری پیدا کرد. در کنار سرای 10 همچنان سرای 8 هم فعال بود و ثبت درخواست شهروندان برای دریافت خدمات شهرسازی انجام می‌شد؛حالا اما معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از انتقال خدمت ثبت درخواست از سامانه سرای 8 به سرای 10 خبر داده است.

امیرحسین مزروعی، مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، دلیل این انتقال را تسهیل خدمات شهرسازی الکترونیک به شهروندان اصفهان و استفاده از تکنولوژی و ارائه سرویس مطلوب‌تر به شهروندان در جهت ثبت درخواست بیان کرده است.

برای بررسی بهتر این انتقال و اتفاق‌هایی که قرار است با حذف سرای 8 در حوزه شهرسازی الکترونیک رقم بخورد، به سراغ مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان رفتیم. او ابتدا در توضیح دلیل حذف ثبت خدمات شهرسازی از سرای8 و انتقال آن به سرای 10 گفت: در سرای8 تا آذر امکان ثبت درخواست، استعلام، عدم خلاف و پایان‌کار وجود داشت و یک سری از درخواست‌های دیگر روی سرای10 ثبت می‌شد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم ثبت درخواست‌ها را روی سرای10 فعال و این قابلیت را روی سرای 8 غیرفعال و به سرای 10 منتقل کنیم. در حال حاضر تمامی درخواست‌های شهرسازی توسط شهروندان روی سرای10 ثبت می‌شود و ما ثبت درخواستی در سامانه سرای8 نداریم؛ البته ممکن است یک‌سری از درخواست‌ها از گذشته، یعنی شش ماه یا بیشتر روی سرای 8 ثبت شده و هنوز جاری بوده و به دلیل تخلف شهروندی پرونده در ماده 100 در حال رسیدگی باشد. پرونده این افراد جاری و در سرای 8 فعال است و بررسی می‌شود؛ اما درخواست جدیدی نمی‌تواند در سرای 8 ثبت شود.

مزروعی در ادامه تأکید کرد: پرونده‌های در دست اقدام در سرای 8 باید به مرحله پایان و صدور برسد و برنامه ما این است که به درخواست‌های سرای 8 سریع پاسخ بدهیم و به‌محض تمام‌شدن درخواست‌ها، سرای 8 را غیرفعال کنیم. در حال حاضر هم ‌سرای 8 برای کاربرها و نیروهای ستاد قابل‌دسترسی است که در آن فعالیت انجام می‌دهند و به درخواست‌ها رسیدگی می‌کنند.

پرونده‌ها و درخواست‌های راکد در سرای8 بسته می‌شود

مزروعی در خصوص شهروندانی که در گذشته درخواستی ثبت کرده‌اند، اما پیگیر نشده‌اند، گفت: شهروندان باید این درخواست‌ها را پیگیری کنند. ما با ارسال پیامک در خصوص تعیین تکلیف درخواست این شهروندان اقدام می‌کنیم و اگر شهروندان برای پیگیری درخواست خود اقدام نکنند، ابطال می‌شود و باید برای ادامه رسیدگی به درخواستشان، مجدد اعلام درخواست کنند.

مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان معتقد است که سرای8 نهایتا اواسط یا اواخر سال آینده درخواست‌های باقی‌مانده را تعیین‌تکلیف و سرای 8 را کامل از چرخه خارج می‌کنند. در حال حاضر تمام خدمات شهرسازی الکترونیکی روی سرای 10 فعال است و درخواست‌هایی مثل صفرکاری، پایان کار، عدم خلاف و سایر خدمات داخل سرای 10 قابل‌دسترسی است.

یکی از مزیت‌هایی که برای سرای 10 عنوان شد، افزایش صدور پروانه ساختمانی با کاهش زمان ثبت درخواست‌ها بود؛ اما مزروعی تغییر سامانه و ارتقای سامانه از 8 به 10 را چندان مؤثر در افزایش پروانه ساختمانی ندانست. او گفت: بالاخره تغییر سامانه به خاطر تغییر مدل باید انجام می‌شد. مدل سرای 8 به لحاظ امنیتی ضعیف‌تر بود و لازم بود این تغییرات انجام شود؛ اما صرفا ارتقای مدل ربطی به این ندارد که با تغییر سامانه متوسط زمان صدور پروانه کاهش و تعداد پروانه افزایش پیدا کند؛ ممکن است تعداد بیشتری برای دریافت پروانه مراجعه کرده باشند. غیرحضوری‌بودن در کاهش زمان دریافت پروانه مؤثر بوده و باعث می‌شود کاربر منطقه تسلط، وقت و تمرکز بهتری بر پرونده‌ها داشته باشد و فرصت بهتری برای رسیدگی به پرونده‌هایی که در کارتابل آن ثبت شده، داشته باشد.

بنا به گفته او، یکی از ویژگی‌های تغییر سامانه از 8 به 10 این بود که کاربرپسند بود. رفتن به سمت هوش مصنوعی، بالارفتن امنیت سامانه و امکان ورود به سامانه با هر مرورگی از دیگر ویژگی‌های سرای 10 بیان شد.

شفاف‌سازی و ارتقای سلامت اداری رهاورد سرای 10 است

اجرای لایحه شفافیت و ارتقای سلامت اداری با راه‌اندازی این سامانه شکل جدی‌تری به خود گرفت و گفته شد که با وجود این سامانه، شاهد ارتقای سلامت اداری خواهیم بود.

مزروعی با آنکه آماری در خصوص کاهش فساد و تخلف‌ها با اجرای این سامانه ارائه نکرد، درباره میزان تأثیرگذاری سرای 10 در جهت شفاف‌سازی گفت: قسمتی که در سامانه سرای 8 وجود نداشت و در سامانه سرای 10 دیده شد، این بود که برای شهروند کارتابل ایجاد کردیم. به‌صورت تعاملی شهروند درخواستش را ثبت می‌کند که ضمن بررسی، روند کار به‌صورت پیامک برای شهروند ارسال می‌شود. یکی دیگر از اقدام‌هایی که برای شهروندان فعال‌شده است در جهت شفاف‌سازی، در مرحله محاسبات و صدور فیش ریز محاسبات برای شهروند قابل‌مشاهده است و هر بهره‌برداری بخواهد، می‌تواند انجام دهد.

او در خصوص کاهش دخالت انسانی و تخلف‌های احتمالی در روند صدور پروانه ساختمانی در سامانه سرای 10 بیان کرد: دخالت انسانی یک جاهایی در سامانه‌های قبلی وجود داشت و کاربر می‌توانست مواردی را در سامانه اضافه کند و تغییر بدهد؛ اما در سامانه جدید لایه‌هایی تعریف شده است که خود سامانه به‌واسطه اطلاعاتی که برایش تعریف‌شده طبق نقشه و کاربری‌های ترسیم‌شده عمل می‌کند و دیگر نیاز نیست کاربر دیتا وارد کند و خود سامانه به‌صورت خودکار وارد عمل می‌شود. تغییرات شهرسازی و تخلف از طرح تفصیلی گاهی در شهر مشکلاتی به‌وجود می‌آورد و همین مسئله گاها یکی از تخلف‌های شهرسازی به‌صورت دستی بوده است.

مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در خصوص اینکه سرای 10 چقدر در کاهش تخلف‌ها و تخطی از طرح تفصیلی شهر مؤثراست، گفت: سامانه طبق لایه‌های تعریف‌شده اعتبار سنجی می‌دهد و اگر کاربری مسکونی تعریف شده باشد و کاربر بخواهد تغییری بدهد، امکان تغییر و ویرایش وجود ندارد. سامانه طبق تعاریفی که شده عمل می‌کند و قسمتی از سامانه‌ها بسته شده و طبق تعریفی که سیستم انجام داده، پیش می‌رود؛ اما یک‌سری از تخلف‌های شهرسازی را شهروندان انجام می‌دهند که با نظارت بیشتر واحد خدمات شهری باید کاهش پیدا کند. با روی‌کارآمدن سرای10 بسیاری از شهروندان و کاربرها با مشکلاتی مواجه شدند و واکنش‌هایی به این سامانه دیده شد.

این‌طور به نظر می‌رسید که زیرساخت‌های لازم برای اجرای سامانه مهیا نبوده است. حالا مزروعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتقال ثبت درخواست‌ها به سامانه سرای10 زیرساخت‌ها فراهم شده و دیگر شاهد مشکلات جدیدی در این انتقال نیستیم، گفت: کلا ارتقای سامانه که ازیک‌طرف با کاربران شهرداری و شهروندان مواجه است و از طرف دیگر به‌صورت آنلاین در حال ارائه خدمات بوده، ممکن است مشکلاتی داشته باشد؛ اما تیم پشتیبانی وجود دارد که مرتب درحال بررسی است و اگر بازخوردی از کاربران یا شهروندان اعلام شود، سریع به پشتیبان اعلام و برطرف می‌شود. واحد پشتیبانی قوی برای حمایت از سامانه در نظر گرفته شده است و شهروندان در صورت پیداکردن مشکل به‌محض تماس با 137 به مشکل آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وضعیت اصفهان در حوزه شهرسازی الکترونیک مطلوب است

اصفهان در حوزه شهرسازی الکترونیک در کل کشور وضعیت قابل‌قبول و مطلوبی دارد. مزروعی با بیان این نکته تأکید کرد که اصفهان در حوزه هوشمندسازی و شهرسازی الکترونیک و غیرحضوری‌کردن خدمات یکی از استان‌های پیش‌قدم در کشور است و حرفی برای گفتن دارد.

حرکت به سمت هوشمندسازی و نزدیک‌شدن به شهرسازی الکترونیک سرعت بیشتری گرفته است و شهرداری تلاش کرده است قدم‌هایش در این مسیر را سریع‌تر بردارد. ارتقای سامانه سرای 8 به سامانه سرای 10 با همین هدف اتفاق افتاده است. بنا به گفته مزروعی، شهرداری فعلا برنامه‌ای برای ارتقای سرای 10 به 11 ندارد؛ ولی مدل سامانه با قابلیت‌های جدید در جهت رفع ایرادهای قبلی و توسعه‌ امکانات جدید، ارتقا داده می‌شود. مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در ادامه بیان کرد: محقق‌شدن سرای ۱۰ گامی بزرگ در راستای تسریع و افزایش کیفیت در ارائه خدمات به شهروندان است و این معاونت حداکثر تلاش خود را در راستای محقق‌شدن این هدف انجام خواهد داد. شهروندان از این به بعد با مراجعه به آدرس srv.isfahan.ir/citizen یا بستر «اصفهان من» کلیه درخواست‌های خود را ثبت کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × پنج =