گره کور باربران

سوخت، دغدغه این روزهای کامیون‌داران است. از ابتدای سال تاکنون هربار مشکل تازه‌ای از این صنف خبرساز شده است. فروردین‌ماه امسال بود که تأخیر کامیون‌داران در حمل صیفی‌جاتی ازجمله گوجه منجر به افزایش قیمت این محصول شد. دراین‌باره کامیون‌داران اعلام کردند که کرایه‌ها متناسب با هزینه‌ها افزایش پیدا نکرده و دخل‌و‌خرجشان با هم تناسبی ندارد. آن‌ها برای افزایش کرایه حمل بار از دولتی‌ها مطالبه کردند تا تأخیری در حمل بار صورت نگیرد. کمبود لاستیک، کمبود روغن و افزایش درصدی کرایه حمل‌ونقل، مسائلی بودند که رفته‌رفته از زبان کامیون‌داران اعلام شد.

تاریخ انتشار: 21:54 - سه شنبه 1401/09/29
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
گره کور باربران
حالا پای حذف سوخت اضطراری در کارت‌های سوخت و حذف سهمیه پایه و مشکلاتی از این دست در میان است و کامیون‌داران به آن معترض هستند. مسئله،زمانی پیچیده‌تر می‌شود که کامیون‌داران سطح کشور از این مسائل به‌عنوان دغدغه‌های اصلی این روزهایشان نام می‌برند؛ اما رئیس کانون حمل‌ونقل کالای استان وجود چنین مشکلاتی را برای صنف کامیون‌داران تکذیب می‌کند!

فروش سوخت با ده برابرمصوب!

این‌طور که رئیس کانون سراسری کامیون‌داران کشور در اظهارنظرهایش گفته است: قیمت هر لیتر سوخت به‌اصطلاح اضطراری 60 تومان است؛ اما برخی جایگاه‌داران این سوخت را با 10 برابر قیمت مصوب، یعنی شش‌هزار تومان به رانندگان می‌فروشند.
فیروز خدایی روی حذف سهمیه پایه نیز انگشت گذاشته و گفته است: از ابتدای امسال هر ماه 10درصد از این سهمیه را کاهش دادند؛ تا اینکه آن را  کلاحذف کردند. این کار اشتباه بود؛ چراکه کامیون‌داران بار خود را اول شهر مقصد خالی نمی‌کنند.

سهمیه پایه حذف شد!

از سوی دیگر، نایب‌رئیس کانون سراسری انجمن‌هــای صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور در اظهارنظرهایش اعلام کرده است که «اولین خواسته کامیون‌داران از دولت بازگرداندن سهمیه پایه دوهزار لیتر با نرخ ۳۰۰ تومان است. در حال حاضر این سهمیه پایه حذف شده است و مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.
به جای آن ماهانه براساس نوع کامیون و محاسباتی که پایه آن مشخص نیست به هر کارتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر واریز می‌شود که همین مقدار هم در موعد مقرر واریز نمی‌شود و به طور جزیی و خرد در طول ماه به کارت سوخت رانندگان واریز می‌کنند.»
سید جلال موسوی این راهم گفته است که پیش از این میزان مشخصی به هر کارتی واریز می‌کردند و رانندگان کامیون براساس پیمایش از آن میزان سوخت استفاده می‌کردند و مازاد ظرفیت ابطال و دوباره از ابتدای ماه سقف ظرفیت واریز می‌شد؛ اما این سهمیه پایه تا سقف دوهزار لیتر حذف شده و نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده است.»

با سوخت آزاد مخالفیم

موسوی با اشاره به ایرادهای ارائه سوخت آزاد دولتی با نرخ ۶۰۰ تومان، تصریح کرده است: «در ابتدا باید بگویم که با سوخت آزاد به‌طور صددرصد مخالف هستیم؛ چراکه گازوئیل آزاد دولتی با نرخ ۶۰۰ تومان هم فساد و هم نارضایتی بین کامیون‌داران ایجاد کرده و می‌کند.
شاهد آن هستیم که در برخی جایگاه‌های سوخت که برای ارائه سوخت آزاد در نظر گرفته شده‌اند، گازوئیل با نرخ ۶۰۰تومانی را تا دوهزار تومان هم به رانندگان فروخته‌اند یا اینکه راننده‌ای کارت خود را در آن جایگاه سوخت به اجاره گذاشته و همین موضوع‌ها باعث گران‌فروشی گازوئیل ۶۰۰تومانی شده‌است.»
 این‌طور که موسوی اظهار کرده است: «موضوع دیگر در بحث گازوئیل نرخ آزاد دولتی که باعث نارضایتی کامیون‌داران شده این است که اساسا مشخص نکرده‌اند کدام جایگاه این سوخت را در چه بازه زمانی و ساعتی به رانندگان ارائه می‌دهد.
در حال حاضر متأسفانه یک راننده کامیون برای استفاده از این سوخت باید بین جایگاه‌های سوخت در مسیر جست‌وجو کند که کدام جایگاه سوخت ۶۰۰ تومانی را ارائه می‌دهد و مشکل دیگر این است که جایگاه‌های منتخب در هر ساعتی این سوخت را ارائه نمی‌دهند و اساسا ساعت ارائه سوخت مشخص نیست و همین موضوع باعث ایجاد صف‌های طولانی شده ‌است.»
 نایب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اظهارنظرهایش را این‌طور ادامه داده است: «درحالی‌که کامیون‌داران متحمل این مشکلات برای دریافت سوخت هستند، رفع این مشکل یک راهکار ساده دارد.
این سوخت به جای اینکه به جایگاه‌داران اختصاص داده شود باید به کارت سوخت رانندگان واریز شود. راننده می‌تواند در هر جایگاه و در هر ساعتی از این سوخت استفاده کند؛ اما مسئولانی که دراین‌باره تصمیم می‌گیرند، اساسا با مشکلات رانندگان جاده آشنایی ندارند و نمی‌دانند که مشکل چیست.
متأسفانه یک نگاه بالا به پایینی دارند؛ به‌طوری‌که برخی از این مسئولان، به‌ویژه نمایندگان شرکت نفت در جلسه‌ها حضور ندارند؛ درحالی که عمده مشکل رانندگان به این بخش برمی‌گردد.»
کامیون‌داران در بحث سوخت - اصفهان زیبا

حذف سوخت اضطراری و سهمیه پایه کذب است!

درمقابل اما رئیس کانون حمل‌ونقل کالای استان این ادعاها را تکذیب می‌کند. رئیس کانون حمل‌ونقل کالای استان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «سوختی حذف نشده است و قرار هم نیست حذف شود. مسئله الان این است که نرخ کرایه حمل بار در اصفهان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است و کارخانه‌ها با این موضوع مشکل دارند؛ به همین دلیل هم قرار است در استانداری برای اصلاح نرخ سوخت تصمیم‌گیری شود.»
عبدالرسول باقری ادامه می‌دهد: «نرخ کرایه حمل بار در اصفهان بیشتر از سایر استان‌هاست. در برخی مسیرها نرخ کرایه تا 70 الی 80 درصد هم بیشتر است و کامیون‌داران بازهم اعتراض می‌کنند که نرخ حمل بار باید از این هم بیشتر افزایش پیدا کند.»
باقری تصریح می‌کند: «در استان پس از اینکه براساس تصمیم‌گیری متولیان نرخ کرایه حمل بار افزایش پیدا کرد، در سطح کشوری نیز افزایش نرخ کرایه حمل بار اعمال شد و با وجود این تفاسیر، طی دو مرحله افزایش نرخ حمل بار برای کامیون‌داران اصفهان اعمال شد.
به همین دلیل نرخ کرایه از اصفهان به سایر استان‌ها گران‌تر است.» رئیس کانون حمل و نقل کالای استان خاطرنشان می‌کند: «کرایه حمل بار از اصفهان به تهران هفت‌میلیون و 500 هزار تومان است و از تهران به اصفهان نرخ کرایه به زیر هفت‌میلیون تومان می‌رسد.
درواقع حدود دومیلیون و 500 هزار تومان تفاوت نرخ کرایه از اصفهان به تهران با نرخ کرایه از تهران به اصفهان است.»باقری تصریح می‌کند: «بسیاری از کامیون‌داران ضوابط را دور می‌زنند؛ یعنی یک‌سری از بارها را بدون بارنامه حمل می‌کنند و برخی بارها را نیز پیش‌کرایه پرداخت می‌کنند که خلاف است.»

جایگاه‌دار مبلغ اضافه‌تر نمی‌گیرد!

گلایه‌های کامیون‌داران درباره کمبود سوخت و فراورده‌های نفتی در حالی مطرح می‌شود که همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه داران، دریافت مبلغ اضافه‌تر از سوی جایگاه‌داران را رد می‌کند.
صالحی در پاسخ به اظهاراتی از این دست گفته است: «عمده جایگاه‌ها به‌هیچ‌وجه نباید نه یک ریال اضافه دریافت و نه یک سی‌سی کمتر عرضه کنند. اگر موردی تخلفی پیش بیاید هم ما و هم دستگاه‌های نظارتی پیگیری می‌کنند و اگر شکایتی هم باشد، مردم می‌توانند با تلفن 09627 تماس بگیرند تا رسیدگی شود.»
رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران درباره کمبود سوخت نیز توضیح داده است: «شرکت پخش فراورده بر اساس طرح پیمایش نفت‌گاز را در اختیار جایگاه قرار می‌دهد و این چالش‌هایی را به‌وجود آورده است.
بنابراین در بیشتر ساعات شبانه‌روز اکثر جایگاه‌های عرضه نفت‌گاز بدون سوخت بوده و تلمبه‌ها خاموش هستند و این منجر به درگیری‌ها و اعتراض‌هایی شده است.»
  صالحی درباره افزایش نرخ گازوئیل در برخی جایگاه‌ها نیز بیان کرده است: «در حال حاضر حدود 50 میلیون لیتر در روز نفت‌گاز توزیع می‌شود و این در حالی است که اگر بنادر فعال و کامیون‌ها در گردش باشند، ممکن است مصرف تا 55 میلیون لیتر هم برسد.
در کل، میزان مصرف گازوئیل طی یک تا دو سال گذشته 50 تا 55 میلیون لیتر بوده است.»  او درباره سهمیه کامیون‌ها گفته است: «سهمیه کامیون بستگی به طرح پایش دارد؛ اما میزان سوخت‌گیری در مناطق مرزی کمتر از شهرهای داخل سرزمینی است.»

تشکیل کارگروه تأمین سوخت

با توجه به اهمیت حمل‌ونقل کالا و تأثیر آن بر نرخ محصولات، بهارستان‌نشین ها به این قضیه ورود کرده‌اند. به تازگی رئیس کمیسیون عمران مجلس از تشکیل کمیته برای بررسی مشکلات تأمین سوخت کامیون‌داران خبر داده است.
محمدرضا رضایی کوچی گفته است: «مقرر شد کار گروهی با حضور مسئولان سازمان راهداری و شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و نماینده کامیون‌داران تشکیل شود و مسائل و مشکلات آن‌ها موردبررسی قرار گیرد.
سپس تا سه هفته آینده طرحی برای حل مشکلات آن‌ها،به‌ویژه در حوزه تأمین سوخت به کمیسیون ارائه کنند. طبیعتا میزان سوخت کامیون‌های کارکرده و نو تفاوت دارد و این مهم باید در سهمیه آن‌ها نیز لحاظ شود.
از طرفی، باید میزان مصرف سوخت کامیون‌ها نیز مطابق مسافت طی شده آن‌ها محاسبه شود.  همچنین مقرر شد خسارت کامیون‌هایی که در طول مسیر به دلایل مختلف دچار آسیب می‌شوند، توسط سازمان راهداری پرداخت و جبران شود.»
برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × یک =