به گزارش اصفهان زیبا؛ بسیاری از رانندگان از توزیع ناعادلانه بار گلایهمندند. به گفته فعالان صنف کامیونداران، مقصر توزیع ناعادلانه بار، شرکتهای حمل هستند. درواقع نوعی لابی برای برخی محصولات و کالاها شکل گرفته و عدهای مانع از این میشوند که برخی بارها در سامانه آتیس ثبت شود تا بهصورت عادلانه توزیع شود.
اگرچه فعالان سازمان راهداری از اعمال نظارت توسط پلیسراه خبر میدهند؛ اما به گفته فعالان صنف کامیونداران، اصفهان یا نظارتی انجام نمیشود یا اگر هم انجام میشود بسیار ضعیف است. این نابسامی در حمل و توزیع بار بین رانندگان اصفهان موجب نارضایتی آنان از سیستم نظارتی شده است.
توزیع ناعادلانه بار بین رانندگان یکی از اعتراضات قدیمی رانندگان کامیونها بود و سازمان راهداری و حملونقل جادهای و وزارت راه و شهرسازی وعده داده بودند این فرایند الکترونیکی خواهد شد تا راننده پس از مدت کوتاهی از رسیدن به پایانه حمل بار و اعلام حضور، حواله خود را طبق نوبت دریافت کند و شرکتهای باربری نقشی در تخصیص بار نداشته باشند. باوجود گذشت چندسال اما هنوز نابسامانیهایی درخصوص توزیع ناعادلانه بار مشاهده میشود؛ تا جایی که با وجود سامانه آتیس و ثبت بارها در این سامانه، عدهای مانع از ثبت برخی بارها در این سامانه میشوند.
ممانعت از ثبت برخی بارها در سامانه
در این باره دبیر انجمن صنفی کامیونداران اصفهان توزیع ناعادلانه بار را مربوط به بارهایی که خارج از سامانه آتیس عرضه میشوند اعلان میکند. حسین جلالی به «اصفهانزیبا» میگوید: «برای بارهایی که در سامانه ثبت شدهاند توزیع عادلانه بار بین رانندگان صورت میگیرد. این سامانه صرفا یکسری مشکلات نرمافزاری داشته که از این لحاظ برای رانندگان مشکل ایجاد کرده است.»
جلالی تصریح میکند: «یکسری بارها برای ماشینهای خاور و چندتنی (سهتنی، پانزدهتنی و…) در سامانه آتیس ثبت نمیشود و در این شرایط است که توزیع بار ناعادلانه میشود.» دبیر انجمن صنفی کامیونداران اصفهان اذعان میکند: «مقصر این ناعدالتیها شرکتهای حملونقل هستند. ما متقاضی برای اینکه بارها در سامانه آتیس ثبت شوند داریم؛ ولی شرکتهای حمل نمیخواهند. سال 1401 صورتجلسه کردیم در استانداری که این بارها باید در سامانه قرار بگیرد که دستور لازم هم در این خصوص داده شد؛ ولی لابیهایی صورت میگیرد که کار پیش نمیرود.»
لابی قدرت در قیر
او بیان میکند: «شرکتهای حمل گاهی کرایه را سهماهه از صاحب بار دریافت کردهاند؛ ولی این کرایه بهحساب پیمانکار است و آن را به راننده پرداخت نمیکنند.» جلالی اذعان میکند: «لابی قدرت در قیر وجود دارد. درخصوص تانک هم این لابیها هست و همچنین بارهای ماشینهای چندتنی نیز عادلانه تخصیص داده نمیشود.»
به گزارش تخلفات رسیدگی میکنیم
در پاسخ به گلایه رانندگان و توزیع ناعادلانه بارهایی که صورت گرفته، معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان به «اصفهان زیبا» میگوید: تخصیص بار به کامیونداران طبق اعلام بار در سامانه مجازی انجام میشود و تخصیص بار به رانندگان طبق نوبت است. برخی بارها بدون اینکه در سامانه ثبت شوند، توسط رانندهها جابهجا میشوند که این تخلف است و با شرکتی که برای آنها بارنامه صادر کرده باشد، برخورد میشود.» محمدعلی صلواتی خاطرنشان میکند: «بنا بر این برای بارهایی که در سامانه ثبت شدهاند، توزیع کاملا عادلانه و براساس نوبت است و تخلفها به بارهایی که در سامانه ثبت نشدهاند اختصاص پیدا میکند.»
او میافزاید: « ما در قالب تشکیل کمیسیونها و با دستور دادستانی با متخلفان برخورد میکنیم که در مواردی منجر به قطع خدمات ناوگان و راننده میشود.»
صاحبان کالا تخلف میکنند
معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان بیان میکند: «بارهایی که خارج از سامانه جابهجا میشوند با نرخ کمتر حمل میشوند که این به تخلف صاحبان کالاها ارتباط پیدا میکند؛ به همین دلیل صاحبان کالا بار را در سامانه اعلام نمیکنند.»
صلواتی عنوان میکند: «ما جلسات متعددی با صاحبان انبارها داشتهایم. دراینباره باید مرجع نظارتی روی انبارها که اداره صمت است رسیدگیهای لازم را انجام دهد و ما به گزارش تخلفات رسیدگی میکنیم.»
او خاطرنشان میکند: «رانندگانی که بدون دریافت بارنامه اقدام به جابهجایی بار میکنند توسط گشتهای پلیس شناسایی میشوند و با گزارش تخلفاتی که توسط صنف کامیونداران و پلیس اعلام میشود، رسیدگی میکنیم.»