به گزارش اصفهان زیبا؛ تا قبل از ورود دوربینهای نظارتی به شهر اصفهان، این پلیسها بودند که بر سر چهارراهها یا در معابر با اعمال جریمه سعی میکردند جلوی بالارفتن آمار تخلفات را بگیرند. حضور پررنگ پلیسهای سفیدپوش، هرچند در برههای مؤثر میافتاد و رانندگان تلاش برای اجرای قانون داشتند، اما با گسترش شهرها و افزایش معابر عمومی شهر، عملا پلیس قادر نبود تا همه معابر را پوشش بدهد و این متخلفان بودند که بهراحتی و در غیاب پلیس، راه تخلف را طی میکردند. با ورود دوربینهای نظارتی به سطح شهر اصفهان یک بازوی قوی که چشم بینایی با وسعت زیاد داشت و البته همیشه بیدار بود، به کمک پلیس آمد تا شهر را در حوزه حملونقل و برخورد با تخلفات یاری دهد.
با ورود دوربینها به سطح شهر و ثبت تخلفات، شاهد کاهش چشمگیر تخلفات رانندگی در سطح شهرو افزایش نظم شهری بودیم. این یعنی آنکه تکنولوژی بهخوبی توانسته بود به فرهنگسازی ترافیکی شهر کمک کند. اما بهمرور هرچه وسعت و ترافیک شهر بیشتر شد، حضور دوربینهای نظارتی برای پوشش همهجانبه شهر هم افزایش یافت. با حضور دوربینهای بیشتر در مراکزی که خطوط بیآرتی و محدوده ترافیک نام گرفتند، رفتوآمد برای حملونقل عمومی آسانتر شد و کاهش ترافیک و تخلفات شهری را به همراه داشت.
بنا به گفته مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان آمار دوربینهای نظارتی محرمانه است، اما سال گذشته مدیر مرکز کنترل ترافیک سابق شهرداری اصفهان در کلانشهر اصفهان در مصاحبهای گفته بود که یکی از ابزارهای کلیدی در جمعآوری دادهها، سامانهها و دوربینهای نظارتی است که در شهر اصفهان در مقایسه با سایر کلانشهرها شرایط خوبی دارد. در شهر اصفهان بیش از ۷۰۰ سامانه نظارت تصویری وجود دارد که از این سامانهها ۱۱۰۰ تصویر بهصورت زنده از سطح شهر قابلمشاهده است و کارشناسان در سالن مانیتورینگ مرکز مدیریت و کنترل ترافیک با استفاده از این تصاویر مدیریت ترافیک سطح شهر را انجام میدهند. این دوربینها چهار نوع تخلف را در شهر رصد و ثبت میکنند. این تخلفات شامل ورود به محدوده زوج و فرد، عبور از چراغقرمز، سرعت غیرمجاز در بزرگراهها و تردد خودروها در مسیرهای خطوط ویژه بی آرتی است.
قدمت دیرینه دوربینهای نظارتی در شهر اصفهان
اخبار و آمار موجود نشان میدهد که استفاده از دوربین برای ثبت تخلف در اصفهان قدمتی دیرینه دارد و در کلانشهر اصفهان، عمر اولین دوربین نظارتی هرچند با امکانات و قابلیتهایی بسیار کمتر از دوربینهای امروزی، به سالهای پیش برمیگردد. بعدها از سال 93 این روش از ثبت و ضبط تخلف بیشتر قوت گرفت و دوربینهای نظارت تصویری با امکاناتی بیشازپیش وارد سیستم کنترل ترافیک شهر اصفهان شد و حالا ازجمله امکاناتی به شمار میرود که توانسته کمک زیادی به نظم شهر و جلوگیری از تخلف رانندگان بیتوجه به قانون را داشته باشد.
شاید همین چند سال پیش عبور از چراغ برای عابران پیاده کاری دشوار بود. توقف خودروها روی خطوط عابر پیاده و مانعشدن، مشکل عمده عابران پیاده بود که با حضور دوربینهای نظارتی و ثبت تخلف، این مشکل تا حدود زیادی حل و منجر به فرهنگسازی شد؛بهطوری که امروز دیگر کمتر با اشغال خطوط عابر پیاده مواجه هستیم. کنترل عبور از چراغقرمز و سرعت غیرمجاز هم به یمن حضور دوربینهای نظارتی ساماندهی بهتری شده و سطح فرهنگ ترافیک ارتقا پیدا کرده است. حضور دوربینهای نظارت تصویری و اعمال قانون رانندگان متخلف تا حدود زیادی به افزایش نظم شهری کمک کرده و این موضوع اهمیت زیادی داشته است.
نگاهی گذرا به اخبار نشان میدهد که در سال 69 اولین دستگاه کنترل هوشمند تقاطع، طراحی و توسط آن تقاطع ابوذر و عباسآباد تحت کنترل قرار گرفت و پس از آن در سال 74 مرکز کنترل ترافیک که قابلیت کنترل چراغهای راهنمایی و رانندگی بهصورت متمرکز از راه دور را داشت، در این کلانشهر به راه افتاد.
مانند همه اموری که از مقیاسهای کوچک آغاز میشود، در ابتدای راهاندازی مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان، تعداد دوربینهایی که تخلفات را به ثبت میرساندند کم بود و این مرکز کار خود را تنها با 14 دوربین شروع کرد. بهتدریج با پیشرفت تکنولوژی و آمدن فناوریهای نوین، ثبت مکانیزه و اتوماتیک تخلفات بدون دخالت دست مطرح شد. امروز با افزایش قابلتوجه دوربینهای نظارتی در شهر رصد و ثبت تخلفات به شیوه هوشمندانهتر، باعث شده ترافیک شهر کنترل بهتری داشته باشد.
روند ورود دوربینهای نظارتی به سطح شهر نشان میدهد که مدیریت شهری همیشه به دنبال راهکار مؤثر و هوشمندانهای برای کنترل ترافیک و البته آموزش فرهنگ ترافیک و قانونگرایی بوده است. امروزه بیشتر از هر زمان، استفاده از دوربینهای نظارتی در برنامه مدیریت شهری بهصورت جدی وارد شده و قرار است دوربینها جایگزین پلیس شوند، تا با دقت و نظارت بهتری بر شهر مدیریت کنند. روند افزایش دوربینهای نظارتی برای شهر اصفهان به جهت پوشش همه معابر اصلی همچنان ادامه دارد و معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در تیرماه سال جاری در خبری گفته بود که صد دستگاه دوربین نظارت ترافیکی در اصفهان نصب شده و به ظرفیت دوربینهای نظارتی افزوده شده است.
بنا به گفته معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان نصب این دوربینها با بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال با هدف مدیریت برخط ترافیک در سطح معابر و تقاطعهای شهری در یک سال اخیر نصب شده است.
حسین حقشناس با تأکید بر اینکه نصب و راهاندازی دوربینهای نظارت تصویری سبب تسهیل مدیریت عملیاتی ترافیک و بهبود در تردد میشود، گفت: با هدف همکاری پلیس با راهنمایی و رانندگی نصب ۳۵ سایبان پلیس راهور در تقاطعهای شهر با ۱۵میلیارد ریال اعتبار انجام شده است. این به آن معناست که کنترل معابر در کنار دوربینهای نظارتی با حضور بهموقع پلیس در محورها جریان بهتری خواهد داشت.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در ادامه افزود: همچنین ۲۱ دستگاه موتورسیکلت مجهز به تجهیزات ترافیکی برای تسهیل تردد پلیس راهور در سطح معابر شهری و تسریع دسترسی به نقاط گلوگاهی و پرازدحام و محل بروز سوانح و حوادث رانندگی خریداری شده است.
دوربینهای نظارتی روشن است
با وجود دوربینهای نظارتی که هر روز بر تعدادشان افزوده میشود انتظار کاهش چشمگیر تخلفات رانندگی میرفت؛ اما باید گفت هنوز با وجود علائم هشداردهنده مبنی بر نظارت تصویری شاهد حضور دائم رانندگانی در خطوط بی آرتی بهخصوص خطوط تازهتأسیس هستیم.
برخی از رانندگان با ورود به بی آرتی و دریافت نکردن پیامک ثبت تخلف، مبنا را بر خاموش بودن دوربینها میگذارند و برخی از رانندگان معتقدند دوربینها همیشه روشن نیستند و میشود گاهی داخل طرح ترافیک شد و از خطوط بی آرتی بدون دردسر گذشت. اما شاید برخی اوقات آنچه انتظار میرود از دوربینها دیده نمیشود.
با تردد در سطح شهر اصفهان گاهی شاهد تردد افراد در خطوط بی آرتی و محوطه طرح زوج و فرد هستیم که با ثبت تخلف و اعمال قانون مواجه نمیشوند. این مسئله شائبه فعال نبودن دوربینهای نظارتی را تقویت کرده و برخی معتقدند دوربینها در خطوط بیآرتی و برخی ساعتها فعال نیستند.
برای بررسی این موضع به سراغ رئیس پلیس راهور استان و مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان رفتیم که هر دو غیرفعال بودن دوربینها و خاموش بودن آنها در برخی از ساعات شبانهروز را تکذیب کردند.
همه معابر شهری تحت کنترل دوربینهای شهری است
سرهنگ اصغر زارع، رئیس پلیس راهور استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار «اصفهانزیبا» با تأکید بر اینکه تمام معابر شهری تحت پوشش دوربینهای نظارتی است، گفت: «این دوربینها بهگونهای طراحی شده که همه محورهای داخل شهر اصفهان تحت پوشش است.»
زارع با تأکید بر اینکه کارنکردن دوربینهای نظارت تصویری صحت ندارد افزود: «ممکن است مقطعی نقصی در سیستم وجود داشته باشد، اما همه دوربینها کار میکنند و اعمال تخلف انجام میشود.»
او در ادامه بیان داشت: «ممکن است گاهی پیامکها بهصورت نامنظم به رانندگان برسد. اگر رانندگان برگه تخلف و خلافی را دریافت کنند، متوجه میزان تخلفات خود میشوند.»
رئیس پلیس راهور استان تأکید کرد: «در همه خطوط بی آرتی ثبت تخلف انجام میگیرد؛ ولی در مقاطعی ممکن است دستگاه نقص داشته باشد و ثبت تخلف نکند یا با تأخیر ثبت کند و دیرتر اعمال قانون شود. ولی در کل دوربینها سالم هستند و اعمال قانون انجام میشود.»
او با اشاره به اینکه تعداد دوربینهای سطح شهر محرمانه است، گفت: «در همه معابر تحت پوشش و محورهای گلوگاهی دوربین نظارتی داریم. ورود به محدوده بیآرتی و زوج و فرد جریمه دارد و جریمهها حدودابهطور متوسط سه برابر شده است.»
او درخصوص ثبت تخلف موتورسواران هم گفت: «این اعمال قانون شامل حال موتورسواران هم میشود، اما اکثر پلاک موتورسواران بهروز نیست و آنهایی که ملی هستند فقط جریمه
میشوند.»
ثبت بیش از 150 هزار تخلف در یک روز
سید حمیدرضا ابطحی، مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار «اصفهانزیبا» در خصوص دوربینهای نظارت تصویری سطح شهر گفت: دوربینهای نظارتی ثبت تخلف در سطح شهر فعال است و تخلف خودروها ثبت و جریمه صادر میشود.
او با اشاره به اینکه این دوربینها معابر اصلی شهر را پوشش میدهد، گفت: «علاوه بر بزرگراهها، چراغخطرهای اصلی شهر مجهز به این دوربینها هستند و تخلف عبور از چراغقرمز، ایستادن روی خطکشی عابر پیاده، سرعت غیرمجاز و وارد شدن به طرح ترافیک و خطوط ویژه اتوبوس بیآرتی رصد و افراد متخلف جریمه میشوند.»
ابطحی در ادامه با تأکید بر اینکه افراد متخلف، پیامک تخلف را از سمت پلیس راهور دریافت میکنند، افزود: «پلیس راهور مسئول ثبت جریمه و ارسال پیامک به متخلفان است.»
مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه دوربینهای ثبت تخلف فعال هستند اما ثبت جریمه صددرصدی نیست، گفت: «اگر بعضی افراد جریمه نمیشوند، به دلیل این است که حجم تخلف در شهر زیاد است. در ۲۴ ساعت بیش از ۱۵۰ هزار تخلف در سطح شهر انجام میشود. این حجم از تخلف نیروی زیادی برای جریمه کردن نیاز دارد. ولی ثبت تخلف و اعمال جریمه در حال انجام است. ممکن است گاهی تخلفی ثبت نشود، اما در کل ثبت تخلف و اعمال جریمه توسط راهور صورت میگیرد.»
بنا به گفته ابطحی تمام خطوط بی آرتی کامل توسط دوربینهای نظارتی پوشش داده میشود و فوقالعاده نسبت به کاهش تخلف و عبور از خطوط بی آرتی مؤثر بوده است.
او در خصوص افزایش دوربینهای نظارتی در خطوط ویژه اتوبوس بیآرتی گفت: «تأثیر دوربینهای نظارتی بر کاهش تخلفات شهری بسیار بالاست و در آینده نزدیک نصب ۳۰ دوربین ثبت تخلف را نیز در سطح شهر در دستور کار قرار داریم.»
او راهحل کاهش ترافیک سطح شهر را استفاده از حملونقل عمومی و رعایت قانون عنوان کرد و افزود: با افزایش استفاده از حملونقل عمومی و کاهش پارک دوبل مشکلات ترافیکی کاهش پیدا میکند. با توجه به تخلف موتورسواران و آمار بالای فوت و جرح آنها پویش کاهش تخلفات موتورسواران و مبارزه با تخلفات آنها هم در دستور کار است. ما برای کاهش ترافیک جریمه خودروها و موتورسواران متخلف را بهشدت دنبال میکنیم. »
بنا به گفته ابطحی، برخورد با پارکهای دوبل و سد معبر در معابر راهحل مؤثری بر کاهش ترافیک است و 17 خودروی ناظر ثبت تخلف در سطح شهر با اعمال قانون به کاهش ترافیک کمک میکنند و به دنبال بررسی و تأیید نرمافزاری در دوربینهای نظارتی هستیم که بتوانند تخلفات ثابت نظیر پارک دوبل، توقف در ایستگاه اتوبوس و… را ثبت و اعمال قانون
کنند.
دوربینهای ثبت تخلف، راه مؤثری برافزایش فرهنگ ترافیک و کاهش تخلفات رانندگی است؛ اما وقفههای موردی در اعمال قانون توسط دوربینها میتواند اثربخشی آنها در سطح شهر را کاهش دهد و باید مدیریت شهری و پلیس راهور تلاش مضاعفی بر افزایش دقت این دوربینها داشته باشند.















