به گزارش اصفهان زیبا؛ با وجود سهم ۳۷ درصدی اصفهان از صنعت نساجی کشور، سهم آن در تولید پوشاک صنعتی تنها ۲درصد است.
طرح شهرک پوشاک اصفهان با هدف تکمیل زنجیره ارزش و افزایش اشتغالزایی و تولید، با طراحی ویژه و رفع موانع گذشته آغاز شده است.
همچنین کاهش قدرت خرید مردم و واردات غیرمتعارف بهعنوان عوامل اصلی افت بازار پوشاک ایران معرفی شدهاند.
اصفهان تولیدکننده بیش از ۶۰درصد پارچه کشور (صنعتی و کارگاهی) است؛ ولی سهم 2درصدی در تولید پوشاک (صنعتی) دارد.
آمار دقیقی از تولید کارگاهی پوشاک در دست نداریم؛ ولی نکتهای که باید توجه داشت این است که پوشاک غیرصنعتی و کارگاهی اصفهان توان رقابت با پوشاک تولیدشده در صنعت را ندارد و این کارگاهها برای تولید برندهای معروف در حال تولید انبوه یا سریدوزی با مبلغ اندک دستمزد هستند.
اصفهانیها در قسمتهای سرمایهبر و پراستهلاک و کمبازده این زنجیره جا خوش کردهاند و سهم پوشاک را به سایر استانها دادهاند.
زنجیره ارزش نساجی و پوشاک طولانیترین زنجیره تولید کشور است.
ازنظر زنجیرههای عرضی نیز جزو عریضترینهاست و زنجیره با ارزش بالا و اشتغالزایی دارد؛ ضمن اینکه برای ایجاد یا تأسیس یک کارگاه تولیدی در سرتاسر این زنجیره، بهخصوص پوشاک کمترین سرمایهگذاری را نسبت به سایر رشتهها نیاز دارد.
بهطوریکه طبق آمار وزارت صمت، فقط ۵ درصد سرمایهگذاری صنعتی کشور در نساجی و پوشاک است و همین ۵ درصد حدود ۲۰ درصد اشتغال صنعتی کشور را ایجادکرده که در بین شاخههای مختلف صنعت بینظیر است.
سهم 2درصدی تولید پوشاک را افزایش دهیم
در استان اصفهان منطق ایجاب میکند که با سرمایهگذاری اندک و تکمیل زنجیره و تمرکز روی پوشاک، سهم ۲درصدی تولید پوشاک را افزایش داد و ارزشافزوده فراوان و اشتغالزایی پایدار را در استان ایجاد کرد.
این تفکر نطفه اصلی حرکت بهسمت شهرک پوشاک اصفهان بود و قبل از اینکه بنده در سال ۹۷ این پیشنهاد را مطرح و پیگیری کنم، دو یا سه طرح شهرک پوشاک در اصفهان مطرحشده و به دلایلی شکست خورده بود.
در کشور نیز طرحهای شهرک پوشاک شکست خورده است. معروفترین آنها شهرک روبهروی مرقد امامخمینی(ره)، شهرک روبهروی فرودگاه امام و شهرک در محل کارخانه فخر ایران کرج و چند مکان دیگر است.
بررسی علل شکست یا ناتمامماندن این شهرکها ما را بر آن داشت که در طراحی شهرک پوشاک اصفهان، مسیرهای اشتباه را نرویم و بررسی کنیم که نکته اصلی در موفقیت شهرک پوشاک کجاست؟
بر اساس این یافتهها و الگوهایی که در شهرکهای پوشاک دنیا دیدیم، طراحی ویژه انجام دادهایم که منجر به موفقیت شود. این شهرک در صورت بهرهبرداری کامل طبق محاسبه و برآوردی که انجام دادهایم، حدود ۱۲۰هزار نفر را بهکار میگیرد و توان تولید پنجمیلیارد دلار محصول در سال را دارد.
لزوم استفاده از ماشینآلات دوخت کیفی
بهصرف داشتن ماشینآلات دوخت هیچ کشوری صاحب صنعت پوشاک نشد و ما نیز نخواهیم شد.
وقتی منظومه پوشاک گردش میکند که همه سیارهها وجود داشته باشند و هرکدام کار خود را به بهترین نحو انجام دهند. ماشینآلات دوخت یا سختافزار فقط یک سیاره از این منظومه است.
برندسازی در پوشاک اصفهان
سیاره بعدی منظومه پوشاک، برندسازی با تمام ابعاد آن است. دانشگاه سیاره یا عنصر بعدی برای تشکیل اتمسفر مناسب رشد پوشاک است.
در دنیا حدود 100 رشته در ۹ دستهبندی وجود دارد و فارغالتحصیل ارائه میدهد و هر شخص یک گوشه این صنعت را با دانش خود پر میکند؛ درحالیکه ما در ایران نهایتا دو یا سه رشته طراحی لباس و پارچه و دوخت داریم که بههیچوجه با فارغالتحصیلان این دو یا سه رشته نمیتوان صنعت پوشاک راه انداخت.
صنعت مد و لباس به استایلیست، ایلستریتور، برندساز، ژورنالیست مد، عکاس مد، حسابدار، حسابرس، مدیر تولید شبکهای، تحلیلگر ترند، متخصص خردهفروشی مد، متخصص عمدهفروشی، متخصص مدیای مد و… احتیاج دارد که هیچکدام در دانشگاههای ایران وجود ندارد.
راهاندازی رسانه برای مد و لباس
سیاره دیگر منظومه مد و لباس، راهاندازی رسانه برای مد و لباس بوده که شامل چندین رشته تخصصی دانشگاهی است.
هویت یا فرهنگ به اندازهای مهم است که بدون آن، لباسی به فروش نمیرود.
ایران پر از اقوام بوده و میراثدار ادوار مختلف تاریخی و تمدنهای شوش، عیلام، هخامنشیان، سلجوقیان، صفویان، زندیه و قاجار است که هرکدام از این منابع میتوانند مصدر الهام هویت برای طراح لباس باشند.
ژورنالیسم مد و لباس عضو مهم دیگر منظومه پوشاک است. بدون روزنامه و خبرگزاری، جریان فکری و موج خریدو فروش جدی صورت نمیگیرد.
نیروی انسانی کارآمد برای شهرک
نیروی انسانی سیاره مهم دیگر منظومه پوشاک است. طبق گزارش سازمان بینالمللی کار ۵۹درصد کارگران پوشاک ایران زنان هستند. در شهرک پوشاک همه زوایای بحث نیروی انسانی از آموزش و ورزش و پرورش تا مهدکودک باید طراحی و لحاظ شود.
نهایت امر اینکه این منظومه بزرگ پوشاک با بیش از ۱۰ سیاره باید در طراحی شهرک پوشاک دیده شود و قبل از دیدهشدن باید بهطور کامل موشکافی شود، شاخصهای جهانی و ملی بهدست آید و برای هر موضوع یا سیاره زیرساخت و عنصر خاص طراحی یا راهحلی درنظر گرفته شود.
تمام عوامل و پارامترهای تأثیرگذار بر تشکیل اتمسفر تولید پوشاک و چالشهایی مانند قیمت بالای زمین و موارد دیگر را بررسی کردهایم و برای همه موارد راهکار عملیاتی در نظر گرفتهایم؛ به همین جهت است که مشابه این شهرک در ایران وجود ندارد.
نکته مهم این است که تولید پوشاک در دنیا شبکهمحور است و به تولید شبکهمحور پوشاک APN یا تولید شبکهای پوشاک میگویند.
تشریح این موضوع کمی پیچیده است و متخصصان این رشته با نرمافزارهای مخصوص موضوع تولید شبکهای و پارامترهای آن را بهصورت لحظهای کنترل میکنند. قلب شهرک پوشاک اصفهان در آینده بهصورت شبکهای کنترل میشود.
برای بحث قیمت تمامشده بالا نیز راهحلهای عملیاتی و کاربردی پیدا کردهایم.
مجموع این تحقیقها و راهکارها در پروژه ۳۰۰صفحهای شهرک پوشاک خلاصه شد که در اردیبهشت ۹۸ در حضور مقامات استان و نمایندگان مجلس توسط اینجانب ارائه و مورد تشویق و تأیید قرار گرفت و پیگیریها شروع و در تاریخ ۱/۱/۱۴۰۴ کلنگزنی عملیات اجرایی انجام شد؛ واگذاری زمینها نیز دهه فجر امسال شروع خواهد شد.
۲۵ عنصر در این شهرک پوشاک تعبیه شده است که به تمام زوایای منظومه پوشاک میپردازد و گوشهای از آن مغفول نمانده است.
همه این عناصر و طراحیها برای این است که اتمسفر مساعد برای تولید و تعالی پوشاک ایجاد شود.
جانمایی منحصربهفردی که در پروژه دیده بودیم، انجام شد.
این جانمایی جنب جاده شمالجنوب کشور و نزدیک به فرودگاه اصفهان و کریدور ریلی آلتید است که از جنوب به بندرعباس و چابهار میرسد و از شمال به روسیه و شمال اروپا متصل میشود.