دور جدید ‌برنامه «بی‌واسطه با مردم» آغاز شد:

اجرای ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته فرهنگی اصفهان

«دوشنبه، 28 فروردین،‌ سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در برنامه رادیویی «صدای شهر» از آغاز دوباره سلسله برنامه‌های «بی‌واسطه با مردم» با حضور شهردار و مدیران مناطق شهری شهرداری خبر داد؛ برنامه‌هایی که در آن شهروندان پرسش‌های متنوعی از شهردار و مدیران مناطق درباره محله‌ها و معضلات شهری می‌پرسند و شهردار و مدیران پاسخگو هستند.

تاریخ انتشار: 03:21 - پنجشنبه 1402/01/31
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
اجرای ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته فرهنگی اصفهان

«دوشنبه، 28 فروردین،‌ سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در برنامه رادیویی «صدای شهر» از آغاز دوباره سلسله برنامه‌های «بی‌واسطه با مردم» با حضور شهردار و مدیران مناطق شهری شهرداری خبر داد؛ برنامه‌هایی که در آن شهروندان پرسش‌های متنوعی از شهردار و مدیران مناطق درباره محله‌ها و معضلات شهری می‌پرسند و شهردار و مدیران پاسخگو هستند. به همین مناسبت شهردار و مدیران شهری روز گذشته به رادیو آمدند تا در شصت و یکمین برنامه‌ «بی‌واسطه با مردم» پاسخگوی مسائل و مباحث مردم باشند.»

شهردار اصفهان در ابتدای سخنانش اشاره‌ای داشت به تلاقی سال جدید با ماه مبارک رمضان: «این تلاقی نویدبخش سالی پرخیر و برکت است. امیدواریم در شب‌های پرفضیلت قدر، سالی پررونق همراه با سلامتی و سعادت برای همه مقدر شده باشد.» با آغاز فصل اردیبهشت، شهرداری اصفهان در تب و تاب برگزاری هفته فرهنگی است؛ هفته‌ای مجلل و باشکوه که همه ساله در آن برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود.

علی قاسم‌زاده ادامه صحبت‌هایش را پیوند زد به این موضوع: «هفته فرهنگی اصفهان از دوم تا نهم اردیبهشت‌ماه تعیین و بالغ بر ۲۰۰ برنامه متنوع برای هفته فرهنگی اصفهان پیش‌بینی شده است. در این راستا هفته‌ای پرشور و نشاط را با حضور مهمانان زیادی در اصفهان خواهیم داشت. برنامه‌ها و جشن هویتی متنوعی در هفته فرهنگی اصفهان پیش‌بینی شده است که اجرای برنامه موسیقی فاخر با حضور محمد اصفهانی، محمد معتمدی و حسام‌الدین سراج از مهم‌ترین این برنامه‌هاست. همچنین هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت ماه طرح «مهمان ما» با محوریت ارائه تخفیف ۵۰درصد برای تمام اماکن گردشگری، تفریحی و تاریخی متعلق به شهرداری اصفهان ویژه عموم شهروندان اجرا می‌شود که بر این اساس شهروندان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت «اصفهان من» از رویدادهای شهری اطلاع پیدا کنند؛ چراکه مکان دقیق آن‌ها در زمان اجرا جانمایی شده است.

رضایت مسافران از برنامه‌ های نوروزی در اصفهان

اما مسئله میزبانی بیش از یک‌میلیون مسافر در ایام نوروز موضوع دیگری بود که در لابه‌لای سخنان قاسم‌زاده قرار گرفت: «این مسافران اصفهان را مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کرده بودند و فروردین امسال با وجود اقدامات مدیریت شهری، سالی پرشور و شیرین شد. مسافران، همشهریان و حتی خاصان شهر انعکاس خوبی از مجموعه خدمات ارائه‌شده مدیریت شهری در ایام نوروزی داشتند و تأکید کردند اصفهان در نوروز ۱۴۰۲ از نظر زیبایی و گل‌آرایی بسیار متفاوت‌تر از سال‌های گذشته شده و این موضوع در جای‌جای شهر مبرهن است.»
در این برنامه یکی از شهروندان پرسید برای اصلاح آسفالت جاده گورت به سمت خیابان جی چه اقدامی انجام شده است.

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهرداری اصفهان، در پاسخ به این شهروند گفت: «آسفالت جاده گورت به‌سمت جی در محدوده وظایف اداره کل راهداری استان اصفهان است؛ چراکه شهرداری در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به رسالت خود عمل کرده و مابقی اجرای طرح به‌عهده این نهاد نیست.»

در ادامه شهردار اصفهان هم پاسخ او را چنین داد: «اجرای آسفالت شهر معمولا در دو نوبت شامل ابتدای سال نو و ابتدای سال تحصیلی انجام می‌شود و محدودیت بودجه به شهرداری اجازه نمی‌دهد بیش از این آسفالت کند.»

اما پرسش شهروند دیگری با این مضمون روی خط رادیو پخش شد: «بهره‌برداری از پروژه شهدای ورزشکار (زیرگذر تاکسی‌رانی) بدون تأمین زیرساخت‌های روشنایی خطراتی را ایجاد کرده است. قرار است در این خصوص چه اقدامی در دستور کار قرار گیرد؟

قاسم‌زاده به این پرسش این‌گونه پاسخ داد:«برای بازگشایی این پروژه پیش از آغاز سال نو تردید داشتیم؛ به دلیل اینکه مشکلاتی همچون روشنایی پروژه حل نشده بود. اما به دلیل حجم ترافیک که گاهی به ۵ کیلومتر می‌رسید، در پایان سال ناچار شدیم آن را بهره‌برداری کنیم. نصب و راه‌اندازی تأسیسات روشنایی در این مکان به صورت قانونی برعهده دستگاه‌های ذی‌ربط، از جمله شرکت توزیع برق استان است و شهرداری نمی‌تواند در این خصوص وارد شود. اما در این راستا جلساتی با مدیرعامل شرکت برق برگزار شده و مشکل تأمین روشنایی تا دوماه آینده برطرف می‌شود. همچنین موضوع فضای سبز این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار است. در زمینه گل‌کاری و ایجاد فضای سبز این پروژه نیز تأمین اعتبار لازم انجام گرفته است و به‌زودی پیمانکار از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان انتخاب خواهد شد. این پروژه هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده و بار دیگر تأکید می‌کنم فقط به دلیل وجــود اضطرار، به صورت آزمایشی این پروژه برای عبور وسایل نقلیه بازگشایی و زیر بار ترافیکی رفته است.»

مجوز ساخت ارتفاعات براساس قانون صادر می‌شود

اما یکی از شهروندان با طرح این پرسش روی خط رادیو آمد: «شهرداری اصفهان برای دقیق‌سازی ارتفاعات در شهر چه طرحی دارد؟» «شناسایی پهنه‌های ارتفاعات شهر و یکسان‌سازی آن‌ها براساس قانون از برنامه‌های شهرداری اصفهان است.»؛ این پاسخ قاسم‌زاده بود.

او در ادامه به این نکته اشاره کرد که اکنون مسیر قانونی این طرح در حال طی‌شدن است و مجوز ساخت ارتفاعات براساس قانون صادر می‌شود تا ارتفاع ساختمان‌ها متناسب با بافت منطقه و میزان جمعیت آن تعیین شود.

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان هم پاسخ این شهروندان را ارائه کرد: «شهرداری اصفهان برای حل مشکل طرح تفصیلی اصفهان در ارتفاع‌پذیری اقدام کرده که به محض تصویب کمیسیون ماده5 اجرایی می‌شود. در این راستا تلاش شده تا تطبیق ارتفاع با مؤلفه‌هایی مانند عرض گذر و میزان‌ جمعیت در این طرح رعایت شود تا تراکم شهر افزایش پیدا نکند.»

در ادامه یکی از شهروندان منطقه با طرح این پرسش پشت خط آمد: «شهرداری اصفهان درخصوص آزادسازی‌های خیابان معراج در منطقه ۱۵ چه اقدامی انجام داده است؟»

هوشنگ نظری‌پور، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان به این شهروند پاسخ داد: «بخشی از طرح آزادسازی خیابان معراج در حریم شهری و بخشی از آن کاربری فضای سبز دارد که در این راستا جلساتی با حضور ۱۳۰شهروند این منطقه برگزار شده تا با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص تعیین‌تکلیف شود. شما می‌توانید با مراجعه به شهرداری منطقه ۱۵ برای رفع مشکل خود اقدام کنید.»

لزوم تعیین تکلیف اراضی خیابان معراج

قاسم‌زاده در ادامه اشاره‌ای داشت به به تعیین تکلیف اراضی خیابان معراج که از چندین سال گذشته بر زمین مانده است: «البته برخی از این اراضی در حریم شهر قرار دارد که بر این اساس شهرداری نمی‌تواند به آن ورود کند. بعضی از این اراضی نیز کاربری سبز دارد که با معتمدان محله برای رفع مشکلات آن‌ها گفت‌وگوهایی شده است. بنابراین امیدواریم با طرح ارائه‌شده از سوی اهالی محله بتوانیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم.»

علت کیفیت نامطلوب آسفالت محدوده بین محله گورت تا خیابان جی، پرسش یکی دیگر از شهروندان بود.

شهردار اصفهان در پاسخ به این پرسش گفت: «محله گورت در محدوده اداره راه و شهرسازی قرار دارد. در این راستا طی تفاهم‌نامه‌ای که بین این اداره و شهرداری انجام شد، انجام آسفالت در تعهد اداره راه و شهرسازی و جدول‌گذاری این محله نیز برعهده شهرداری بوده است که سال ۹۶ این تکلیف از سوی شهرداری انجام شده؛ اما آسفالت این محله همچنان از سوی اداره کل راه و شهرسازی بهبود نیافته و همچنان بی‌کیفیت است. رسیدگی به گذرهایی که در محدوده حریم شهری قرار دارد، برعهده اداره کل راه و شهرسازی است. به‌طور کلی‌ترمیم آسفالت خیابان و معابر شهری طی دونوبت در آستانه سال جدید و همچنین هم‌زمان با آغاز فعالیت مدارس انجام می‌شود؛ بنابراین در حال حاضر نهضت آسفالت در شهر به دلیل محدودیت‌های زیاد برای تهیه قیر در دستور کار نیست.»

شرکت توزیع برق، عهده‌دار موضوع نور و روشنایی معابر است

در ادامه این برنامه برخی از ساکنان شهرک پرتو از نبود امکانات نامناسب شهری در این منطقه گلایه کردند.

قاسم‌زاده در این خصوص پاسخ داد: «طی بازدیدهای دوره‌ای که شهردار منطقه 2 با معتمدان داشته، به‌صورت مستمر ارزیابی وضعیت‌ها انجام می‌شود و بی‌شک بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در سبد افتتاح پروژه‌ها در سال ۱۴۰۲ اتفاقات جدیدی را در مسیر بهبود کیفیت وضعیت این محله شاهد خواهیم بود. روشنایی پارک شهرک پرتو بر عهده شهرداری است و به‌طور کامل انجام شده. همچنین المان‌های نوری و نورپردازی در سال جاری در میادین شهرک انجام می‌شود. اما موضوع نور و روشنایی معابر بر عهده شرکت توزیع برق است. لذا امیدواریم در اسرع زمان برای رفاه حال شهروندان این مهم محقق شود. شهرک پرتو جدیدالاحداث است. از این‌رو پیاده‌راه‌سازی‌ها هنوز شکل نگرفته. اما جدول‌گذاری این محله با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان انجام شده است. توسعه و ارتقای کیفی پارک مادر شهرک پرتو به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و روسازی و لکه‌گیری بخشی از آسفالت این منطقه در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ محقق می‌شود.»

در ادامه این برنامه یکی از شهروندان منطقه 2 درباره اینکه آیا نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های این منطقه در دستور کار شهرداری است، پرسشی را مطرح کرد.

قاسم‌زاده در این خصوص به مباحثی اشاره کرد: «نوسازی ایستگاه‌های اتوبوس منطقه2 شهرداری از سال گذشته در دستور کار بوده است. بهسازی و نوسازی ایستگاه‌های اتوبوس شهرک پرتو در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است. بنابراین امیدواریم تا پایان اردیبهشت‌ماه نوسازی ایستگاه‌های این شهرک انجام شود. در نهایت تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ بخش زیادی از این مشکلات یادشده حل و فصل خواهد شد.»

شناسایی پهنه‌های شهری

صحبت‌های دیگر شهردار اصفهان مربوط شد به مشکلات پیش‌آمده برای سرای ۱۰ و دقیق‌سازی ارتفاعات شهری: «در زمان‌هایی به هر علتی در برخی از پهنه‌های شهری ارتفاعات متفاوت داده شده است. اما قرار بر این بود که پهنه‌ها شناسایی شود و بر اساس ضوابط و قوانین، یکسان‌سازی در ارتفاعات و مجوزها صورت گیرد تا احساس تبعیض ایجاد نشود و در صورت اجازه ضوابط و قوانین و رعایت تمام جوانب امر همچون سایه‌اندازی‌ها در برخی از نقاط، بتوانیم ارتفاعات را افزایش دهیم. در حال حاضر این موضوع دارد مسیر قانونی خود را طی می‌کند و به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده است که هر منطقه‌ای که تصویب شود، در سامانه سرای ۱۰ قرار داده می‌شود و پروانه ساختمان بر اساس آن صادر خواهد شد. مجوز ساخت ارتفاعات هم بر اساس قانون صادر می‌شود تا ارتفاع ساختمان‌ها متناسب با بافت منطقه و میزان جمعیت آن تعیین شود. قانون اجازه داده است که بین دو طرح تفصیلی اگر به علت اقتضائات بخواهد در نقاطی تغییری ایجاد شود، از طریق کمیسیون ماده ۵ اقدام کنیم. در این راستا نیز پیشنهاداتی برای مناطق مختلف شهری به این کمیسیون ارسال کرده‌ایم تا در کارگروه تصمیم‌گیری شود.»

دریافت کد ارتفاعات تمام مناطق شهر اصفهان؛ به‌زودی

موضوع تغییر کدهای ارتفاعات شهر اصفهان هم مسئله دیگری بود که شهردار اصفهان در میان سخنانش به آن اشاره کرد: «این موضوع در دوسال گذشته با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد؛ چراکه شاهد نبود انطباق کدهای درج‌شده روی نقشه با ضوابط و قوانین بودیم که تحقق‌پذیری ارتفاعات را در شهر اصفهان دچار اختلال می‌کرد. کمیته‌ای برای بررسی کدهای ارتفاعات تشکیل شده است و کد ارتفاعی برای هر منطقه به تصویب کمیسیون ماده ۵ خواهد رسید و سپس برای اجرا ابلاغ می‌شود.»

او در ادامه بیان کرد: « در حال حاضر دو منطقه 7 و ۱۲ شهرداری، مصوبه کمیسیون ماده ۵ خود را دریافت کرده و در سامانه سرا ۱۰ این کدهای ارتفاعات درج شده است؛ همچنین هر هفته جلساتی پیرامون این موضوع در استانداری برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه امسال به‌رغم وجود روال‌های اداری، کد ارتفاعات تمام مناطق شهر اصفهان را از دستگاه‌های اجرایی دریافت کنیم. تعیین میزان ارتفاعات مناطق شهری با دوشرط سرانه خدمات و جمعیت‌پذیری خواهد بود؛ البته در این تغییرات به موضوع خط دید آسمان نیز توجه شده و وحدت‌رویه و یکسان‌سازی ارتفاعات نیز موردنظر است. در نهایت تراکم جمعیتی شهر اصفهان نسبت به طرح تفصیلی تغییر پیدا نمی‌کند.»

او در ادامه بیان کرد: « در حال حاضر دو منطقه 7 و ۱۲ شهرداری، مصوبه کمیسیون ماده ۵ خود را دریافت کرده و در سامانه سرا ۱۰ این کدهای ارتفاعات درج شده است؛ همچنین هر هفته جلساتی پیرامون این موضوع در استانداری برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه امسال به‌رغم وجود روال‌های اداری، کد ارتفاعات تمام مناطق شهر اصفهان را از دستگاه‌های اجرایی دریافت کنیم. تعیین میزان ارتفاعات مناطق شهری با دوشرط سرانه خدمات و جمعیت‌پذیری خواهد بود؛ البته در این تغییرات به موضوع خط دید آسمان نیز توجه شده و وحدت‌رویه و یکسان‌سازی ارتفاعات نیز موردنظر است. در نهایت تراکم جمعیتی شهر اصفهان نسبت به طرح تفصیلی تغییر پیدا نمی‌کند.»

قاسم‌زاده در ادامه گفت: «قطعی سامانه سرا ۱۰ در بازه زمانی ابتدای سال جدید به دلیل تغییر سرورها با هدف ارتقای امنیت و سرعت سیستم‌ها بود. در این راستا به ناچار باید برنامه را روی سرورهای جدید نصب می‌کردیم. چراکه در سال جاری خدمات جدیدی از این طریق در مرحله سفت‌کاری و پایان کار ارائه خواهد شد و سرورهای قدیمی پاسخگو نبود. اما در حال حاضر سرورها به‌روز شده و مشکلی در ارائه خدمات به شهروندان نداریم.»

شهردار اصفهان در ادامه آماری از استعلام دفترخانه و درخواست صدور پروانه ساختمانی اعلام کرد: «طبق آخرین آمار بیش از بر دو هزار استعلام دفترخانه و ۴۵۰ درخواست صدور پروانه ساختمان در هفته جاری ثبت شده و پرونده‌ها در مراحل اقدامات بعدی است.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 12 =