به گزارش اصفهان زیبا؛ امسال نیز همچون سال گذشته، خبرنگاران و اصحاب رسانه در فضایی نیمهرسمی به مدرسه تاریخی امامصادق(ع) در گذر فرهنگی چهارباغ اصفهان دعوت شدند تا در ابتدای هفته فرهنگی اصفهان در نشست خبری معاون فرهنگی شهردار شرکت کنند. این دیدار که با تلاوت آیاتی چند از کلامالله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، فرصتی بود برای گفتوگوی مستقیم با کمال حیدری، معاون محترم شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری و همچنین خاشعی،رئیس امور فرهنگی سازمان شهرداری.
حیدری در ابتدای این نشست با اشاره به تقارن هفته فرهنگ اصفهان با ایام شهادت امامصادق(ع)، به تشریح دلایل تأخیر سهروزه در برگزاری برنامهها پرداخت. او با بیان اینکه «تقدس این ایام موجب شد نصب بنرهای تبلیغاتی با تأخیر و محدودیت بیشتری انجام شود»، از درک و همراهی مردم و اصحاب رسانه قدردانی کرد؛ بااینحال، به نظر میرسید خبرنگاران بیشترین دغدغه خود را به ضعف سیستم اطلاعرسانی و تبلیغات شهری معطوف کرده بودند.مدرسه تاریخی چهارباغ که میزبان این نشست بود، خود نمادی از معماری اصیل اصفهانی و گواهی بر غنای فرهنگی این شهر به شمار میرود. حیدری با اشاره به این موضوع، برگزاری مراسم در این مکان را فرصتی مغتنم برای نمایش پیوند ناگسستنی تاریخ و فرهنگ اصفهان دانست؛ او همچنین از برنامههای متنوعی که در این هفته برگزار میشود، سخن گفت.
یکی از برجستهترین رویدادهای این هفته، جشنواره بینالمللی نقاشی کودکان (پوپک) بود که با استقبال چشمگیری از سراسر جهان مواجه شد. این جشنواره با دریافت هفتهزارو600 اثر از ۲۷ کشور مختلف، نهتنها فرصتی برای نمایش استعدادهای هنری کودکان بود، بلکه اصفهان را بهعنوان پایتخت فرهنگی کودک در منطقه معرفی کرد. اختتامیه این جشنواره روز پنجشنبه در تالار هنر با حضور هنرمندان و مسئولان برگزار خواهد شد.
از دیگر برنامههای شاخص میتوان به رونمایی از ۴۵ عنوان کتاب جدید توسط سازمان فرهنگی شهرداری اشاره کرد که هرکدام گنجینهای از دانش و فرهنگ اصفهانی محسوب میشوند؛ همچنین راهاندازی هفت سامانه جدید در حوزه خدمات فرهنگی و اجرای ارکستر مضرابی در هنرسراها ازجمله ابتکارهای امسال بود که با استقبال هنردوستان مواجه شد.خاشعی، مسئول دفتر تخصصی قلمستان، با تأکید بر رویکرد جشنوارهمحور امسال، از فعالیت گسترده دفاتر تخصصی در چهارباغ خبر داد. این دفاتر که در حوزههای مختلف هنری، فرهنگی و اجتماعی فعال هستند، خدمات متنوعی به شهروندان ارائه میدهند.
او پنج محور اصلی تبلیغاتی این هفته را شامل لهجه و گویش اصیل اصفهانی، آثار تاریخی و معماری بینظیر شهر، جاذبههای طبیعی و گردشگری، هنرهای سنتی و صنایعدستی و خوراکیهای محلی و یادبود شهیدان برشمرد.در ادامه این نشست، خبرنگاران نقطهنظرهای انتقادی خود را مطرح کردند. تمرکز بیشازاندازه برنامهها بر چهارباغ و غفلت از دیگر محلهها، پراکندگی زمانی برگزاری هفته فرهنگ در دو بازه اردیبهشت و آذر، کمرنگبودن حضور چهرههای شاخص هنری و تأخیر در تبلیغات شهری ازجمله این انتقادها بود.
حیدری در پاسخ به این انتقادها، مشارکت فعال نوجوانان در برنامهها و معرفی اصفهان به خود اصفهانیها را از اولویتهای اصلی برنامههای هفته فرهنگی دانست.
او با بیان اینکه «هر بهانهای برای بزرگداشت اصفهان، فرصتی طلایی است»، به تشریح برنامههای متنوع محلهها پرداخت. هرچند چهارباغ بهعنوان قله فعالیتهای فرهنگی موردتوجه ویژه قرارگرفته، اما برنامهریزی دقیقی برای برگزاری جشنوارهها و رویدادهای هنری در تمام محلههای شهر انجامشده است.
یکی از خبرنگاران با اشاره به بحران زایندهرود، از مسئولان خواست تا از دیپلماسی فرهنگی برای انعکاس صدای مردم استفاده کنند. حیدری با تأیید این مهم، از همه خبرنگاران دعوت کرد تا در دبیرخانه زایندهرود واقع در میدان امامحسین(ع) حضور یابند و پیام مردم را به گوش مسئولان برسانند.
در پاسخ به پرسشی درباره ضعف توجه ملی به هفته فرهنگ اصفهان در مقایسه با رویدادهایی مانند گلابگیری کاشان، خاشعی به روند بینالمللیشدن تدریجی جشنوارههایی مانند پوپک اشاره کرد؛ بااینحال، برخی خبرنگاران معتقدند این رویدادها باید بازدهی ملموستری برای شهر داشته باشند و با جذب هنرمندان نامآشناتر، مخاطبان گستردهتری را به خود جلب کنند.مراسم پایانی با رونمایی از پوستر رسمی هفته فرهنگ اصفهان و شعار «اصفهان، دورت بگردم» به کار خود پایان داد. این لحظه که با حضور مسئولان و اصحاب رسانه همراه بود، نمادی از همبستگی فرهنگی شهروندان اصفهانی محسوب میشد.




