به گزارش اصفهان زیبا؛ قسمت چهارم سریال وحشی که با دستگیری جواد عزتی آغاز و در نهایت به زندان ختم میشود، یکی از بهترین نمونهها در زمینه ساخت فضا و اتمسفر در سریالهای ایرانی است.
این قسمت، به طور خاص، توانسته تجربهای متفاوت را برای مخاطبان فراهم کند.
با پخش نخستین قسمت سریال وحشی و نوشتن یادداشتی مفصل در مورد آن، به شیوه کار هومن سیدی و روایت داستان پرداختم. اما قسمت چهارم این سریال به گونهای متفاوت در ساخت فضاسازی خود پیشرفت کرده است که ارزش بازبینی و بحث دوباره را دارد. فضاسازی در سینما و سریال، کاری دشوار است و اغلب آثار در این زمینه کمکاری میکنند.
این در حالی است که بهترین داستانها، حتی اگر بازیگران برجستهای هم داشته باشند، زمانی تاثیرگذار خواهند بود که بتوانند مخاطب را در فضای همسو با شرایط داستان و شخصیتها قرار دهند.
سریال وحشی، علاوه بر روایت پرالتهاب و واقعگرایانهاش، در فضاسازی یکی از بهترین نمونههای تلویزیونی ایران به شمار میرود. برخلاف بسیاری از آثار که به راحتی از عنصر فضاسازی عبور میکنند، هومن سیدی توانسته با استفاده از جزئیات دقیق، اتمسفری منحصر به فرد را خلق کند. به همین دلیل، این سریال در ذهن مخاطب ماندگار خواهد ماند.
همانطور که در آثار بزرگی چون بوف کور صادق هدایت یا فیلمهای دیوید فینچر مانند «هفت» دیدهایم، فضاسازی نه تنها به خلق تصویری مناسب کمک میکند، بلکه فضای ذهنی و روانی مخاطب را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
هومن سیدی در قسمت چهارم وحشی با استفاده از نماهای محدود و بسته، شرایط روانی شخصیت اصلی را به شدت به مخاطب منتقل میکند و این اتمسفر سنگین زندان، در ذهن بیننده میماند.
ساخت فضاسازی در زندان: تجربهای متفاوت در وحشی
در بسیاری از فیلمها و سریالها، فضای زندان به شکلی مشابه نشان داده شده است. اما در وحشی، هومن سیدی با استفاده از تصاویر و نماهای محدود، زندان را به فضایی روانی و تنگ تبدیل کرده است.
با شروع داستان از خارج زندان و با استفاده از قاببندیهای بسته، مخاطب به خوبی حس میکند که شخصیت اصلی در چه شرایطی قرار دارد. این روش، به طور کامل اتمسفر زندان را در ذهن بیننده ثبت میکند.
جواد عزتی و بازی برجستهاش در قسمت چهارم
جواد عزتی در قسمت چهارم وحشی به خوبی از پس ایفای نقش خود برآمده است.
بازی متفاوت او که نشاندهنده تغییرات شخصیتی است، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذاری این قسمت است. در ابتدا، جواد عزتی بهعنوان کارگری ساده و در ادامه به شخصیتی پیچیدهتر تبدیل میشود.
در این قسمت، او از نظر روانی دچار بحران میشود و بازیاش، به خوبی این تضادها را نشان میدهد.
نتیجهگیری: قسمت چهارم وحشی و غافلگیریهای بیشتر
در نهایت، قسمت چهارم سریال وحشی به نمایش یکی از موفقترین نمونههای فضاسازی در سریالهای ایرانی تبدیل شده است.
این قسمت نه تنها توانسته فضای زندان را به بهترین شکل نشان دهد، بلکه با بازی برجسته جواد عزتی و کارگردانی دقیق هومن سیدی، موفق به خلق تجربهای ماندگار شده است. باید منتظر قسمتهای آینده این سریال و غافلگیریهای بیشتر آن باشیم.