کدام انحرافات و اشکالات در شهرداری به واسطه اجرای سامانه شفافیت افشا شد؟

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بعضی اشکالات و انحرافات از قانون و حقوق شهروندی، به‌واسطه راه‌اندازی سامانه‌های طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری افشا شد.

تاریخ انتشار: 17:11 - سه شنبه 1402/02/5
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
کدام انحرافات و اشکالات در شهرداری به واسطه اجرای سامانه شفافیت افشا شد؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، احمدرضا مصور اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، اعضای شورا با وحدت نظر، معتقد بودند که یکی از اهدافی که باید در این دوره دنبال شود، موضوع شفافیت و مقابله با فساد است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اصول مقابله با فاسد، شفافیت در تمام ارکان و ابعاد عمل مدیریت شهری است، افزود: این اتفاق از نخستین روزهای فعالیت دوره ششم آغاز شد و پس از انتخاب شهردار، با نظر شخص شهردار در شهرداری نیز به سمت نهادینه‌شدن پیش رفت.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه هر کاری مشکلات خود را دارد اما با توجه به اتفاق نظری که در این زمینه وجود داشت، سامانه شفافیت به‌صورت طرح به شهرداری ابلاغ شد و اقدامات ساختاری و نرم‌افزاری لازم در مهلت زمانی خود انجام شد.

وی با بیان اینکه پس از گذشت مدتی با راه‌اندازی سامانه شفافیت، اطلاعات لازم روی آن بارگذاری شد، افزود: اقدامات دیگری از طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری باقی مانده که شهرداری در حال فراهم کردن زیرساخت‌های آن است.

مصور تصریح کرد: در سامانه و طرح شفافیت، تمام آمار و افعال شهرداری همچون طرف‌های قرارداد و سفرهای خارجی مدیران شهری مورد توجه قرار گرفته است. متعاقب راه‌اندازی سامانه شفافیت، برای شورای اسلامی شهر سامانه سوت‌زنی راه‌اندازی شد و پس از آن نیز، سامانه سوت‌زنی شهرداری آغاز به‌کار کرد که تاکنون نتایج خوبی به‌دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: بعضی اشکالات و انحرافات از قانون و حقوق شهروندی، به‌واسطه راه‌اندازی سامانه‌های طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری افشا شد و شورای اسلامی شهر و شهرداری بنا ندارد که با برجسته‌سازی آن را به سوژه تبلیغاتی تبدیل کند، بلکه تلاش می‌کند موضوع شفافیت را به‌صورت عمیق و فرایندی جا بیندازد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هر چه فرایندهای شهرداری روشن‌تر و شفاف‌تر دنبال شود، شرایط بهتر خواهد بود، افزود: در پروژه‌های عمرانی و فرهنگی نیز شفافیت دنبال شده است تا این فرایندها را کامل کند.

وی تاکید کرد: یکی از اقداماتی که در راستای تحقق طرح شفافیت و شفاف‌سازی عملکردها انجام شده است، راه‌اندازی سامانه «اصنو» بود که شهرداری و شورا مصمم است با رفع مشکلات زیرساختی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن، به نقطه‌ای برسد که تمام خدمات شهرداری به‌صورت مکانیزه و هوشمند، قابل ارائه به شهروندان باشد.

مصور تصریح کرد: در این مسیر پروانه‌های ساختمانی مکانیزه صادر می‌شود که تعداد آن‌ها کم نیست و تاکنون حدود پنج هزار پروانه به این روش صادر شده است.

وی ادامه داد: اشکالات ساختاری و نرم‌افزای اصنو در فاصله صدور پروانه شهرسازی و پروانه ساختمانی پایانی به‌چشم می‌خورد که با جلساتی که بین بخش‌های مدیریت شهری برگزار می‌شود، به‌صورت مرتب مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: حداقل دو جلسه به‌صورت مشترک بین این کمیسیون و کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورا، با حضور شهردار و معاونان مربوطه، برخی مدیران مناطق، کارشناسان سطح مناطق پانزده‌گانه و مدیران ذی‌ربط تشکیل و اشکالات احصا شده است که به‌دنبال رفع آن‌ها بوده‌ایم و خواهیم بود.

وی گفت: عزم شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در موضوع شفافیت جدی است و روز به روز باید عمق آن را در شهرداری بیشتر کنیم. طبیعی است که باید اشکالات را رصد کنیم، از این‌رو تیم‌های مشترک بازرسی در حال فعالیت هستند و اشکالات را از نزدیک مشاهده می‌کنند و در گفت‌وگو با شهروندان آن‌ها را رصد می‌کنند و به سمت رفع آن حرکت می‌کنیم.

مصور تاکید کرد: باید کاری کنیم که هیچ فرایندی در شهرداری به‌صورت پنهان و غیرقابل رؤیت نباشد که تا این لحظه نیز پیشرفت خوبی داشتیم و در سازمان‌ها و مناطق پانزده‌گانه در حال رشد است.

وی افزود: در موضوع قراردادها، مزایده‌ها و مناقصه‌ها، سامانه معاملات ستاد با توجه به ایجاد شفافیت و توسعه طرف‌های معامله با شهرداری که قابلیت رصد کشوری دارد، طبق دستور شهردار اصفهان و با همکاری شورا ابلاغ شد و در حال حاضر تمام این موارد در سامانه تجارت الکترونیک دولت انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شفافیت در شهرداری و شورا، یک اصل ضروری و مورد اتفاق نظر مدیریت شهری است و مصمم هستیم تمام مشکلات آن را رفع کنیم، زیرا خواست کلان نظام و دوره ششم مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: مباحث مربوط به شفافیت و مبارزه با فساد، از وظایف شورای اسلامی شهر به‌ویژه کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات است؛ تدقیق‌سازی ارتفاعات با توافق ضمنی تمام دست‌اندرکاران ذی‌ربط به کمیسیون ماده ۵ ارسال شد و با دستور استاندار اصفهان، قرار بود تا پایان فروردین‌ماه رسیدگی شود و شهرداری بر اساس آن عمل است، زیرا شهرداری مکلف است تا زمانی که این مصوبه ابلاغ نشده، بر اساس مصوبات قبلی در ارتفاعات عمل کند و تخطی از آن جایز نیست.

مصور گفت: استانداری و اداره کل راه و شهرسازی اصفهان تلاش بیشتری خواهند کرد تا این مصوبه به دست شهرداری برسد و اجرا شود و همکاران معاونت شهرسازی و معماری شهرداری نیز باید نسبت به دو موضوع اهتمام داشته باشند.

وی افزود: موضوع نخست پیرامون کارکرد صحیح سامانه اصنو است که باید اشکالات آن برطرف شود، به‌نحوی که تمام شهروندان بتوانند با آن کار کنند، موضوع دوم نیز این است که با افرادی که با این سامانه مخالفت می‌کنند و سبب زحمت برای شهروندان شده‌اند، برخورد لازم و منطقی، صورت گیرد و از سر راه انجام وظایف شهرداری کنار روند

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هیچ حیاط‌خلوتی برای فرایندهای اداری و سازمانی شهرداری نداریم، گفت: بدیهی است شرکت‌ها، سازمان‌ها و بخش‌های وابسته به شهرداری از این امر مستثنی نیستند و باید وضعیت عملکردی آن‌ها به‌صورت شفاف در اختیار عموم مردم باشد.

وی ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم زمانی که انحرافی به‌وجود می‌آید و احتمال می‌دهیم فرایندهای غلط ممکن است در آینده باعث مشکل شود، تذکرات لازم را به شهرداری بدهیم و در صورتی که اقدامی انجام نشود، از اهرم‌های نظارتی خود استفاده کنیم اما تاکنون گزارش خاصی که نشان دهد در عملکرد شهرداری انحرافی وجود داشته، به‌دست نیامده است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 4 =