طرح پیوست با شکست مواجه شد

کتاب‌فروشی زیتون نیز از فعالان این عرصه است که علاوه بر فروش حضوری، در حضور مجازی از طریق سایت فروشگاه نیز فعالیت چشمگیری دارد. زیتون در فروش مجازی نمایشگاه کتاب شرکت کرده و از میزان فروش و تأمین نیازهای مخاطبانش راضی بوده است، تا اینکه امسال با چالش‌هایی مواجه شد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
طرح پیوست با شکست مواجه شد

به گزارش اصفهان زیبا؛ کتاب‌فروشی زیتون نیز از فعالان این عرصه است که علاوه بر فروش حضوری، در حضور مجازی از طریق سایت فروشگاه نیز فعالیت چشمگیری دارد. زیتون در فروش مجازی نمایشگاه کتاب شرکت کرده و از میزان فروش و تأمین نیازهای مخاطبانش راضی بوده است، تا اینکه امسال با چالش‌هایی مواجه شد.

سید مهدی طالقانی، مدیر این کتابفروشی، درباره این چالش‌ها توضیح می‌دهد.

نمایشگاه کتاب براساس نظر اکثر کارشناسان جنبه نمایشگاهی ندارد و این یکی از انتقادات به روند نمایشگاه است. جنبه فروشگاهی فعلی هم نیاز به حضور بازیگران اصلی همچون کتاب‌فروشان دارد.

دلیل حذف کتاب‌فروشان پس از تجربه خوب و موفق حضورشان در نمایشگاه مجازی، دلایل اجرایی بود که به راحتی می‌شد با سیاست‌گذاری و تشکیل کمیته اجرایی قوی، مشکلات دو سال گذشته را حل و درباره حضور مؤثرتر تصمیم‌گیری کنند؛ اما چون منافع عده‌ای تأمین نمی‌شد و کتاب‌فروشان نیز نماینده‌ای نداشتند، تصمیم بر حذف آن‌ها گرفته شد. بااین‌حال، تلاش کردند بخش جنبی و متمم و پیوست را اضافه کنند.

ویژگی نمایشگاه مجازی دو سال گذشته این بود که ناشران هم‌زمان با نمایشگاه، بخش عظیمی از رسوب کتابشان را که باعث بی‌رونقی کتاب‌فروشی‌شان بود، به مخاطبان فروختند.

همچنین مخاطبان نیز می‌توانستند بخشی از کتاب‌های درخواستی‌شان را که چاپش تمام شده یا در بازار پیدا نمی‌شد، به این وسیله تهیه کند؛ اما در طرح پیوست و مهلت یک‌هفته‌ای اختصاص‌یافته به کتاب‌فروشان، به لحاظ اینکه مخاطبان اطلاع کافی از آن نداشتند و همه بن‌های ویژه نمایشگاه به این بخش انتقال داده نشد.

همچنین هم‌زمان نبودن با زمان اصلی نمایشگاه، میزان و حجم فروش موردانتظار اتفاق نیفتاد و کتاب‌فروشان به نقطه مدنظرشان نرسیدند.

با اینکه تلاش شد بخش پیوست نمایشگاه فرصتی برای حضور کتاب‌فروشان باشد، به لحاظ ناآگاهی اکثر مخاطبان از این بخش و ضعف تبلیغات، با شکست مواجه شد.

با اینکه بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها از جمله خود ما تبلیغات بسیاری انجام دادیم و برای 18000 نفر باشگاه مشتریان پیامک تبلیغاتی فرستادیم و در فضای مجازی تبلیغ کردیم، فروش حضوری‌مان کمتر از دویست نفر مراجعه‌کننده داشت.

در سامانه بازار کتاب نیز شرایط به طوری بود که حتی دو سه روز اول میزان فروشمان از میزان فروش روزانه و عادی‌مان بسیار کمتر بود و حتی در پایان روز اول، فکر می‌کردیم فروش ما غیرفعال شده است که با تماس با همکاران متوجه شدم در دو روز اول، استقبال برای همه کتاب‌فروشان نزدیک به صفر بوده است.

به هر حال شرایط فروش در این پیوست ابعاد راهگشایی برای کتاب‌فروشان نداشت و این مستلزم این است که در فرایند اجرایی نمایشگاه بازنگری شده و جایگاهی ویژه برای این قشر در نظر گرفته شود.

رونق کتاب‌فروشی یعنی چرخش اقتصاد کتاب‌فروش و ناشر؛ ولی وقتی ناشر به‌تنهایی امکان فروش و عرضه کتابش را داشته باشد، فقط چرخه ناشر می‌چرخد؛ درحالی‌که فعالیت و چرخیدن اقتصاد کتاب‌فروش باعث رونق خود کتاب‌فروش و ناشر شده و به صنعت نشر رونق می‌بخشد.

امیدوارم با توجه به تجربه امسال، مسئولان با نگاه وسیع‌تری در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه اجازه دهند تحولات بنیادین اتفاق بیفتد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید براساس مقتضیات و شرایط سال 1400 اداره شود، نه شرایط دهه شصت. امروز نیاز به یک بازنگری جدی در شیوه برگزاری وجود دارد که در این صورت، برای حضور کتاب‌فروشان نیز جایگاه ویژه‌ای باید طراحی شود.