یک پیشنهاد بهاری

از آنجایی‌که بهار با کسالت ناشی از تغییرات بدن در اثر تغییر فصل همراه است و زمان گذر از فصل سرد به معتدل به حساب می‌آید، تنظیم این تغییرات یکی از مهم‌ترین راهکارها برای انطباق با شرایط جدید خواهد بود. بنابراین شایسته دیدیم به ارتباط بهار با فنگ‌شویی بپردازیم.

تاریخ انتشار: 12:49 - چهارشنبه 1402/02/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک پیشنهاد بهاری

از آنجایی‌که بهار با کسالت ناشی از تغییرات بدن در اثر تغییر فصل همراه است و زمان گذر از فصل سرد به معتدل به حساب می‌آید، تنظیم این تغییرات یکی از مهم‌ترین راهکارها برای انطباق با شرایط جدید خواهد بود که فلسفه فنگ‌شویی و طراحی محیط بر اساس آن بی‌ارتباط با موضوع حال حاضر نیست. بنابراین شایسته دیدیم به ارتباط بهار با فنگ‌شویی بپردازیم.

طبق اصول فنگ‌شویی، بهار نمایان‌گر عنصر چوب است. دوره تبدیل از خواب زمستانه به بیداری با ورود از زمستان به بهار سرعت می‌گیرد و نشان از رشد طبیعت و جان‌بخشی دوباره آن است.

اثرات مستقیم ناشی از این تغییرات روی سیستم بدن برای تطبیق با محیط، بسیار طبیعی و در عین حال قابل تأمل است. این روند می‌تواند در مسیر زندگی و فعالیت‌های شما تأثیر بسزایی داشته باشد که به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنم.

پنجره‌ها را باز کنید

ورود گرما به محیط و از بین‌رفتن اثرات سردی هوا باعث خواب‌آلودگی و احساس خستگی در بهار می‌شود. یکی از بهترین راه‌های رفع خواب‌آلودگی یا تبدیل آن به آرامش همراه با طبیعت، ورود هوای مستقیم به محیط است.

بازکردن پنجره‌ها به سمت فضاهای اصلی خانه یا محل کار و استفاده از تهویه طبیعی در این روزها پیشنهاد می‌شود. اگر نگران ورود حشرات و جانوران به داخل محیط هستید، می‌توانید با توری جلوی آن را بگیرید ولی مزیت جریان هوا را به‌خصوص در ساعات اولیه صبح از دست ندهید.

گل‌داری کنید

مهم‌ترین اثر حضور بهار، به ثمر نشستن گل و شکوفه است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر دکوراسیون خانه و محل کار داشته باشد. به جای خرید وسایل گران‌قیمت، چند گلدان گل و گیاه تهیه کنید و اجازه دهید بهار در کنار شما به چشم بیاید. مشاهده فرایند رشد گل و گیاه موهبت زیبای طبیعت به فضای زندگی است و باعث ایجاد روحیه شاداب‌تر شما می‌شود.

رنگ‌های روشن و شاد استفاده کنید

استفاده موقت از پرده‌های سبک و نازک، تزئینات شاد و ترکیبات رنگی متنوع، بهار درخشان‌تری را به ارمغان می‌آورند. همچنین استفاده از عناصر تزئینی رنگین مثل گلدان، ظروف‌، دستمال و رومیزی و کف فرش رنگی نشاط ویژه‌ای به فضا می‌بخشد.

تغییرات مناسبی داشته باشید

مهم‌ترین تغییرات دکوراسیون را معطوف به فضایی کنید که بیشترین استفاده را از آن می‌برید. استفاده از تزئینات و وسایل خاص و رنگین و گیاهان پهن برگ و بزرگ در این فضاها حتی به صورت موقت، مناسب است.

اگر ساکن آپارتمان هستید و امکان استفاده از حیاط به صورت مستقیم ندارید، چند شاخه گل روی میز ناهارخوری یا کانتر آشپزخانه قرار دهید، مطمئن باشید فایده آن کمتر از حیاط نیست.

با رسیدگی روزانه، کوتاه و هرس‌کردن و آب‌فشانی و تمیز‌کردن برگ گیاهان منزل یا محل کار و جلوه‌دادن چوب و سبزینگی، فضا را سرزنده‌تر کنید.

برای چیدن هر‌ بخشی، فضا را از زوایای مختلف چک کنید. مثلا ارتفاع دید از نشیمن و آشپزخانه به شما این امکان را می‌دهد که تصمیم بگیرید گلدان و مبلمان را کجا قرار دهید.

همین‌طور حذف موانع دید مثل گیاهان بلند روی میز، وسایل و ظروف روی کانتر آشپزخانه و مانند آن که بین شما و دیگران یا تلویزیون قرار می‌گیرند، ترفند مناسبی برای بهبود فضاست.

طبق اصول فنگ‌شویی استفاده از ظروف و گلدان‌های شفاف و شیشه‌ای یا کریستال بهترین گزینه هستند؛ چراکه تمام محتویات گیاه به چشم می‌آید و ارتباط بصری مناسبی با افراد برقرار می‌کند.

همین‌طور فرایند رشد گیاه را به راحتی در آن مشاهده می‌کنید.اگر به عطر گل و گیاه حساسیت دارید یا فضای کافی برای قرار‌دادن گیاه در خانه ندارید، بهترین کار استفاده از چند گلدان در طرح‌ها و رنگ‌های جذاب در تراس یا حیاط جلوی دیدتان است تا هم برای افراد بیرون و هم شما جذابیت داشته باشد. در این صورت انتخاب گلدان شیشه‌ای و شفاف مناسب نیست و بهتر است از انواع سفالی، چوبی یا فلزی استفاده کنید.

نویسنده: دکتر شیوا انصاری‌پور، طراح معمار و دکترای شهرسازی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo جلیل ترکان گفته :

    بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × پنج =